Prvá jazda: Škoda Karoq | Trafil klinec po hlavičke

9168

Máme za sebou prvé kilometre na najnovšej Škodovke – kompaktnom SUV s názvom Karoq. Vyzerá to tak, že mladoboleslavská novinka bude ako jedna z mála SUV vedieť splniť to, čo sľúbi.

Od mája, kedy mal Karoq (nástupca Yetiho) slávnostnú premiéru vo švédskom Štokholme, sme museli čakať až do októbra, kedy sme sa konečne posadili za jeho volant. Hneď na úvod je však potrebné zdôrazniť, že Karoq nemá s Yetim prakticky nič spoločné. Ide o kompletne nové auto postavené na modulárnej podvozkovej platforme MQB.

Porovnanie rozmerov s predchodcom Karoq

Je však pekné, že si ponechal niektoré originálne riešenia v danom segmente, s ktorými prišiel Yeti, ako napríklad voliteľný systém sedadiel VarioFlex. Ide o trojicu samostatne nastaviteľných zadných sedadiel, ktoré sa dajú v prípade potreby aj vybrať.

Doporučujeme: TEST: Škoda Kodiaq | Benzínožravec

S dĺžkou 4 382 mm, šírkou 1 841 mm a výškou 1 605 mm je o 160 mm dlhší, 48 mm širší a až o 86 mm nižší ako Yeti. V neposlednom rade prináša o vyše 100 litrov väčší batožinový priestor. Zároveň je Karoq citeľne menší od Kodiaqa, čím Škoda jasne definovala hierarchiu medzi svojimi dvomi SUV-čkami.

Yeti Karoq Kodiaq
Dĺžka [mm] 4222 4382 4697
Šírka [mm] 1793 1841 1882
Výška [mm] 1691 1605 1676
Rázvor [mm] 2578 2638 2791
Objem kufra [l] 416 521 720

Päť motorov

Paletu motorov tvorí päť pohonných jednotiek, ktoré majú zdvihové objemy 1,0 l, 1,5 l, 1,6 l, a 2,0 l. Rozsah výkonov motorov je od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k). Všetky agregáty sú preplňované turbodúchadlom a majú priame vstrekovanie paliva, systém Start-Stop a rekuperáciu brzdnej energie a plnia emisnú normu EU 6. S výnimkou najsilnejšieho naftového motora sú všetky agregáty dodávané buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG.

Doporučujeme:
TEST: Škoda Octavia | Cisárove nové šaty

Motor 2,0 TDI s výkonom 140 kW (190 k) bude v ponuke až od budúceho roka, a to výhradne s pohonom všetkých kolies a s novou 7-stupňovou prevodovkou DSG. Nový motor 1,5 TSI je vybavený systémom Active Cylinder Management Technology, t. j. funkciou odpájania dvoch valcov, ktorá v určitých prevádzkových režimoch prispieva k významnej úspore paliva. Zatiaľ je k dispozícii iba s pohonom predných kolies. Verzia 4×4 však taktiež rozšíri ponuku v priebehu budúceho roka.

Motor 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Najvyšší výkon [kW/(k)]: 85/115 110/150 85/115 110/150 140/190
Najvyšší krút. moment [Nm]: 200 250 250 340 400
Max. rýchlosť [km/h] 187 204 188 207 211
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: 10,6 8,4 10,7 8,9 7,8
Kombinovaná spotreba [l/100 km] 5,2 5,1 4,5 4,4 5,3

 

Rozloženie prístrojov je také koncernové, ako aj jednotlivé prístroje, ale tu a tam je vidieť nejaký ten náznak popustenej uzdy dizajnérov.

Jazdí úžasne!

Mal som možnosť vyskúšať si dve autá. Ako prvý sa mi do rúk dostal dvojlitrový turbodiesel so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a po ňom som zas osedlal Karoq s motorom 1.5 TSI  kombinovaným s manuálnou prevodovkou. Obidva motory produkovali výkon 110 kW (150 k), čo nateraz predstavuje vrchol ponuky. Týmto agregátom prakticky nie je čo vyčítať. Aj diesel je príjemne kultivovaný. Prevodovka je klasické DSG-čko – radí rýchlo a intuitívne, ale pri rozjazdoch občas váha. Manuálna prevodovka je zas príliš dlhá. Na trojke dokáže ísť Karoq s týmto motorom aj 160 km/h, čo je podľa môjho názoru zbytočné. Každopádne, tie motory poznáme z iných modelov koncernu nielen my, ale určite aj vy, takže by bolo asi zbytočné sa o nich rozpisovať viac. Oveľa zaujímavejší je totiž podvozok. Z toho mi doslova padla sánka.

Skoro ako na Slovensku

Medzinárodná novinárska prezentácia Škody Karoq sa konala na Sicílii. Kto tam bol, vie, ako to tam vyzerá. Aj deti sa na zemepise učia, že poľnohospodársky orientovaný juh Talianska je menej rozvinutý ako priemyselnejší sever. No a Sicília je kapitola sama o sebe. Keď sme debatovali s talianskymi novinármi o tom, aké je to pre nich výhodné, že tentokrát nemuseli cestovať ďaleko, keďže je prezentácia u nich doma, skonštatovali len, že: „Toto nie je Taliansko, to je Sicília.“ Akoby sa za svoj južný ostrov hanbili, ale pravdupovediac sa im ani veľmi nečudujem.

Doporučujeme:
Seat predstavuje Atecu FR s výkonom 190 koní

Celá Sicília vyzerá ako jedna veľká východoslovenská dedina, z ktorej sa už každý odsťahoval za prácou. Príroda je tam nádherná, ale domy sú opustené a vyzerá to tam dosť zúbožene. A tomu zodpovedá aj stav ciest. Konečne sa teda dostávam k pointe. Prišli sme testovať SUV-čko, takže kvalitný povrch nebola nutnosť. A je skvelé, že si Škoda takto verí! Keď sme zbadali návesť s nápisom „Corleone 24“, nedalo nám to. Odbočili sme z plánovanej trasy a boli sme sa pozrieť, ako to vyzerá v rodisku mafie. Musím povedať, že zle. Všade je špina a bordel a na úseku 24 km sme stretli asi dve autá a cesty boli ešte horšie ako na Slovensku, občas aj prepadnuté. Keďže tam nebol skoro nikto, nieže ešte nejakí policajti, nemusím vám hovoriť, ako som išiel. Na úplného „prasáka”.

Podvozok v rýchlostnej skúške

S Karoqom sme si dali skrátka takú malú rýchlostnú skúšku, počas ktorej som nevychádzal z úžasu, ako perfektne funguje jeho podvozok. Zatiaľ čo kolesá bojujú a filtrujú nerovnosti ostošesť, karoséria ostáva v relatívnom pokoji. Pruženie je príjemne komfortné, ale pritom sa Karoq v zákrutách ani príliš nenakláňa. Keď sa objavila nejaká nečakaná prekážka, Karoq narazil na dorazy tlmičov s prekvapivou jemnosťou a bez mihnutia oka pokračoval ďalej.

Žiadne vlnenie sa nekonalo. Ten podvozok je jednoducho geniálny a neviem, či v danej triede existuje momentálne auto, ktoré by jazdilo lepšie. Karoq je skrátka plnohodnotné SUV – priestranné a so sedadlami VarioFlex aj nadštandardne variabilné, pričom jeho jazdné vlastnosti majú športový nádych, ako naznačuje samotná skratka SUV (športovo-úžitkové vozidlo).