PRVÁ JAZDA: Škoda Fabia | Rodinný recept + slovenské ceny

5718

Škoda Fabia okupuje na našom trhu tie najvyššie priečky predajov. Česká automobilka však mierne pozmeňuje jej charakter a rovnako ponuku pohonov. Po miernom facelifte budú k dispozícii už len výhradne trojvalcové benzínové motory. Bol to správny krok? Uvidíme, no zatiaľ vieme jedno.

Škoda Fabia je aj naďalej pohodlným a užívateľsky jednoduchým autom. Ani po facelifte nenabrala žiadne športové ambície a aj naďalej sa drží svojho poslania. Odniesť čo najviac ľudí a nákladu z bodu A do bodu B čo najpohodlnejšie a za čo najmenej peňazí.

Automobilka však spravila pri osviežení úspešného modelu zopár radikálnych krokov. Niektorým sa vyhnete, no iným veru nie.

Očný klam

Pri porovnaní predošlého modelu a toho aktuálneho, mi prišiel rozdielny dokonca aj sklon prednej kapoty. Nový tvar mriežky chladiča a predných svetiel vytvoril silný očný klam. V skutočnosti sa po stránke aerodynamiky model nezmenil skoro vôbec.

Zmenou si teda prešla predná maska. Zadný nárazník dostal po bokoch nové odrazky a mierne sa zmenila aj grafika zadných svetiel. Neudialo sa teda prakticky nič zásadné, čo by poplašilo vernú klientelu.

Indivíduum

Jednou z najradikálnejších noviniek je možnosť príplatku za 18-palcové disky, ktoré nájdete napríklad aj na Octavii RS. Ide však o príplatok, ktorý je možné aplikovať len v prípade karosárskej úpravy hatchback.

V prípade výbavy Style a prevedenia Monte Carlo dostávate predné LED svetlomety už v základnej výbave. Nová grafika zadných svetlometov je tvorená tiež LED svetlami. Pri výbere nového modelu máte celkovo na výber z 15-tich farebných prevedení karosérie, vrátane šedej farby Steel, ktorá je k dispozícii výhradne pre model Monte Carlo.

Tam individualizácia modelu nekončí, keďže si viete v prípade karosárskej úpravy hatchback dodatočne zažiadať o čierne, biele alebo šedé vyhotovenie strechy, stĺpikov a vonkajších spätných zrkadiel.

Déjà vu

Interiér sa prakticky nezmenil, no ten mala Fabia premyslený výborne, už od debutu tretej generácie. Na výber máte z niekoľkých druhov poťahov, čo by malo spraviť vaše auto viac „vaše“ a osobitejšie.

Novinkou sú samozrejme aj všadeprítomné riešenia Simply Clever, medzi ktoré pribudla dvojica konektorov USB pre cestujúcich na zadných sedadlách alebo odnímateľná LED lampička v kufri modelov Combi.

Nechýba možnosť Wi-Fi hotspotu či pripojenie až dvoch tabletov na palube vozidla vďaka funkcii Škoda Media Command 2.0. Novinkou je rovnako multimediálny systém Swing Plus, ktorý prichádza so 6,5-palcovou uhlopriečkou farebného displeja.

Radikálny krok

Škoda Fabia nebude po facelifte k dispozícii so štvorvalcovými motormi. Miesto nich sa do ponuky dostáva dvojica prevedení atmosférického trojvalca 1.0 MPI s výkonom 44 kW/60 koní alebo 55 kW/75 koní a dve prevedenia „fúkaného“ trojvalca 1.0 TSI.

Tie ponúknu výkony 70 kW/95 koní a najsilnejšia verzia 81 kW/110 koní, z čoho silnejšia verzia je celkom zábavnou a svižnou alternatívou pod kapotou Fabie. Najsilnejšie prevedenie bude k dispozícii ako jediné so sedemstupňovou prevodovkou DSG, v prípade ktorej je dynamika 110-koňového motora držaná mierne na uzde.

Bohužiaľ, najslabšie prevedenia s atmosférickými motormi sme k dispozícii pri prvej jazde nedostali. Osobne som však nebol jediný, kto sa tešil práve na túto motorizáciu, keďže je dosť možné, že práve tá zachováva esenciu Fabie tak, ako ju poznáme z prvej generácie.

Slovenské ceny

Modernizovaná Škoda Fabia bude k dispozícii na slovenskom trhu od 9 440 eur. Škoda však rozširuje pole základnej výbavy. V základe teraz dostanete manuálnu klimatizáciu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien a elektrické spätné zrkadlá vo farbe karosérie.

Modely s motorom 1.0 TSI a výkonom 81 kW/110 koní, sú štandardne vybavené rezervným kolesom. Fabia v najnižšej výbave ACTIVE a s najslabším motorom 1.0 MPI (44 kW/60 koní), začína na sume 9 440 eur a model Fabia Combi so silnejšou verziou motora 1.0 MPI stojí 10 940 eur.

Prostredné a obľúbené vyhotovenie AMBITION ponúkne zlatinové disky, malý kožený paket, multifunkčný volant, grafický displej palubného počítača alebo výškovo nastaviteľné predné sedadlá. Oproti základnej výbave narastie cena tohto vyhotovenia o 700 eur.

Najvyššia výbava STYLE dostáva navyše tempomat, zliatinové disky s priemerom 16 palcov, parkovacie senzory, automatickú klimatizáciu Climatronic, rádio Swing+ s Bluetooth alebo rozhraním SmartLink+. Príplatok za výbavu Style je oproti základu 1 100 eur. Sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG je možné získať s motorom 1,0 TSI 81 kW (110 k) za príplatok 1 500 eur vo verziách hatchback. Taktiež v prípade modelov combi s vyšším stupňom výbavy, ako aj pri Škoda Fabia Extra, či pri športovej verzii Škoda Fabia Monte Carlo.

MotorPrevodovkaMax. výkon (kW/k)Max. krútiaci moment (Nm)Max. rýchlosť (km/h)Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)SpotrebaEmisie CO2
1.0 MPI5M44/609515716,6--
1.0 MPI5M55/758516814,94,8110
1.0 TSI5M 70P9516019410,84,6104
1.0 TSI6M81/1102001959,64,6105
1.0 TSI7 DSG81/11020019410,14,6105