PRVÁ JAZDA: Škoda Fabia │ Zlaté dedičstvo

2890
Zdroj: TS Škoda Auto

Fabia je v našich končinách skrátka kultom. To, čo robí, totiž robí dlhodobo a dobre. Platilo to už pre jej prvú generáciu, ktorá svojím nekonfliktným vzhľadom očarila státisíce zákazníkov. Alebo aj pre jej druhú generáciu, ktorá zasa jazdila ako o triedu lepšie auto. Alebo pre jej tretiu generáciu, ktorá tieto dve vlastnosti zvládla delikátne skombinovať. 

Teraz je tu však štvrtá, ktorá prvý raz stojí na koncernovej platforme MQB A0. To znamená úplne nový prístup k asistenčným systémom, úplne nové využitie materiálov, inovátorský prístup k rozvrhnutiu interiéru… Aby sa na konci dňa snažila zaplniť tú istú dieru na trhu ako generácie pred ňou. A to znamená ultimátny mix vlastností, ktoré ocení najmä stredoeurópsky našinec.

Fabia narástla. Do dĺžky napríklad až o 111 milimetrov.
Zdroj: TS Škoda Auto

Je to o trojvalcoch

Začnime trocha netradične, pod kapotou. Škoda totiž vie, že nejaké batérie, rekuperácie energie alebo hybridy vás vo Fabii až tak zaujímať nebudú. Vy budete chcieť jazdiť dôstojne a za čo najmenej peňazí, no a keďže doba dieselová je preč, nová Fabia prichádza len s vysoko efektívnymi benzínovými motormi.

Je tiež viditeľne širšia, a to o 48 milimetrov

Paleta motorov ponúkaných u nás štartuje na trojvalci s výkonom 48 kilowattov. Na medzinárodnej prezentácii v Gdansku sme však mali k dispozícii len jeho silnejšiu verziu s 59 kilowattmi. Inak, vedeli ste, že motory MPI a všetky prevodovky vyvíjajú a vyrábajú  priamo v Mladej Boleslavi?

Rázvor má teraz dlhší ako prvá Škoda Octavia!

Ponuka ďalej pokračuje 70-kilowattovým trojvalcom TSI, ktorý je spriahnutý s päťstupňovým manuálom. Aktuálnym vrcholom trojvalcovej ponuky je 81-kilowattové TSI, ktoré môže mať buď šesťstupňový manuál, alebo sedemstupňové DSG.

Veko batožinového priestoru je teraz obohatené o druhú časť zadných svetiel. Pre Fabiu novinka.

RS síce nebude, neskôr však príde štvorvalec 1,5 TSI so 110 kilowattmi, ktorý sľubuje maximálnu rýchlosť až 225 kilometrov za hodinu. Pre porovnanie – to je 19 km/h viac, než na koľko sa stihla rozbehnúť prvá Fabia RS!

V mene efektivity

Ako mohla Škoda nepoužiť hybridy a podliezť emisné normy? Odpoveď je jednoduchá: Aerodynamika. Už v štandarde má aktívne klapky v prednom nárazníku, ktoré sa vo väčších rýchlostiach zavrú a pomáhajú obtekaniu vzduchu v prednej časti. V 120 km/h vám to vraj ušetrí dva deci paliva na sto kilometrov.

LED svetlomety sú štandardom, v najnižšej výbave sú parabolické
Zdroj: TS Škoda Auto

Fabia takto kombinuje inovácie so známymi riešeniami (Air Curtains, plastové kryty kolies). Čo však bežne nevidieť ani vo vyšších triedach, to je zakrytovanie podvozka, ktoré teraz pozostáva až z dvanástich dielov. Výsledok? Najlepší aerodynamický odpor v triede – koeficient je len 0,28!

Fabia teraz v prednej časti skrýva prvky aktívnej aerodynamiky – reálne klapky!

Pokiaľ ide o rozmery, nová Fabia je skôr evolúciou tretej generácie než revolučným modelom. Proporčne je “uprataná” – vďaka MQB-čku je o 111 milimetrov dlhšia a o 48 milimetrov širšia. Zväčšil sa aj rázvor náprav o 94 milimetrov na výsledných 2 564 milimetrov.

Pre Škodu typický svetelný podpis v tvare písmena “C” zostal aj v tejto Fabii

To znamená hneď niekoľko vecí – nová Fabia má prvý raz cez štyri metre, rázvor má dlhší ako Octavia prvej generácie a úplne inde je aj kufor, ktorý má teraz o 50 litrov viac – teda megalomanských 380 litrov. Ako štvorkový Golf.

Hodnota za peniaze

Ako sa na Škodu patrí, je tu až 43 simply clever riešení, pričom päť z nich má v novej Fabii premiéru. V stredovej konzole by sme našli upevňovací klip na karty a parkovacie lístky, a šikovnú gumičku na pero. Držiak na poháre môžete z interiéru vybrať a odniesť si v nich kávu z kaviarne.

Interiér je všetko, len nie nudný
Zdroj: TS Škoda Auto

Ako jediná v triede poskytuje Fabia výduchy ventilácie aj pre cestujúcich vzadu, čo nie je málo. Nemenej praktické je aj sklopné operadlo sedadla spolujazdca. Je tu aj odnímateľná odkladacia schránka pre cestujúcich vzadu, ktorá elegantne zneužíva stredový tunel. A pozor – celkovo je vnútri až 108 litrov v rôznych odkladacích priestoroch!

Má kvalitný infotainment a je výborne odhlučnený. Materiály sú tvrdé, no aj tak pôsobia ako mäkčené.

Ale poďme skôr dopredu. Tu vynikne úplne nová palubná doska, ktorá oproti predchodcovi dýcha životom. Nie je orientovaná len na vodiča, ale rovnako aj na spolujazdca, a aj vďaka látkovému obloženiu vyzerá naozaj hodnotne. Až tak, že vám vôbec nenapadne, že všetky plasty v interiéri sú tvrdé, ale to je na túto kategóriu auta úplne v pohode.

Prvý raz môžete mať vo Fabii aj digitálny virtuálny kokpit

V strede môžu tróniť tri druhy infotainmentu. Základom je Swing so 6,5-palcovou obrazovkou, pokračuje sa osempalcovým Bolerom a krém dela krém je Amundsen s 9,2-palcovou obrazovkou a wifi hotspotom. Konektivita je však skvelá už od začiatku, jediné, čo mi tu chýba, je USB 2.0, ale to som možno len príliš staromódny čávo.

Aká je na ceste?

Sprvu sme jazdili s najslabším MPI. To je motor, ktorý nájde svoj domov v teple a suchu garáže aktívneho penzistu. Jednotka je relatívne čulá, aj keď v pocitovej pružnosti jej určite nepomáha dlhá päťstupňová manuálna prevodovka či práca v Atkinsonovom cykle, ktorý robí agregát úspornejším. Určite by ste nepovedali, že má až 59 kilowattov, na druhej strane však vie byť mimoriadne úsporný – aj v meste vedel jazdiť za hodnoty blízke piatim litrom.

Nechýbajú ani…

O to väčší kultúrny šok nás čakal po presadnutí do najsilnejšej špecifikácie s dvojspojkovou DSG prevodovkou so siedmimi stupňami. Tento agregát má, naopak, sily dosť, no sčasti mu dobrý imidž kazí prevodovka, ktorá sa po stlačení kickdownu nevie rozhodnúť, ktorý stupeň je ten pravý.

…legendárne Simply Clever riešenia. Dovedna je ich tu až 43!

Zlatou strednou cestou bude – ako v prípade minulej generácie – agregát TSI so sedemdesiatimi kilowattmi a päťstupňovým manuálom. Litrovému TSI manuálna prevodovka sedí, i keď by si možno zaslúžila aj šiesty stupeň. Tak či onak, s autom nebudete mať problém vykonať všetko, čo potrebujete. Poteší najmä spotrebou, ktorá sa stabilne pohybovala na úrovni piatich litrov na stovku.

Nová Fabia je opäť na vrchole triedy – aspoň tak to vyzerá podľa prvých jázd

Aj jazdne je Fabia skôr evolúciou – je tu stále presné, i keď trocha nekomunikatívne škodovácke riadenie, poteší však výborné odhlučnenie kabíny. S vibráciami je to lepšie v prípade 81-kilwoattového TSI, ktoré má dvojhmotový zotrvačník. Slabšie verzie si musia vystačiť bez neho, takže s autom trocha viac hádžu.

Škoda skrátka opäť využila svoj vlastný overený recept na dobré auto pre široké masy a my sa opäť nečudujeme, že funguje ako staticky, tak aj v pohybe na ceste. A viac vám sprostredkujeme už čoskoro v našom celotýždňovom teste!

MotorPrevodovkaMax. výkon (kW/k)Max. krútiaci moment (Nm)Max. rýchlosť (km/h)Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)SpotrebaEmisie CO2
1.0 MPI EVO5M48/659317215,95,0114 - 124
1.0 MPI EVO5M59/809317915,55,0114 - 124
1.0 TSI EVO5M 70/9517519510,65,0113 - 126
1.0 TSI EVO6M81/1102002059,74,9113 - 127
1.0 TSI EVO7DSG81/1102002059,65,4124 - 136
1.5 TSI EVO7DSG110/1502502258,05,6128 - 142