PRVÁ JAZDA: Renault Captur | Ramená a šmrnc

1514

Renault Captur netreba nikomu predstavovať. Z prvej generácie sa predalo celkom 1,5 milióna kusov, v priebehu minulého roka si ho kúpilo 215 000 ľudí, a to len v Európe. Malé mestské SUV prichádza vo svojej druhej generácii. Skutočne, nejde len o osvieženie. Medzigeneračne môžu modely zdieľať spoločnú siluetu, no pod povrchom sú úplne iné. Od podlahy až po strechu.

Keď prišiel na trh Renault Captur po prvýkrát, stál proti nemu len jeho koncernový príbuzný, Nissan Juke. Onedlho sa bude písať rok 2020 a tento malý francúzsky úspech sa bije o pozornosť v konkurencii viac než 30 rôznych modelov.

Na to sa museli v Renaulte zamyslieť a správne pristúpiť k analýze nedostatkov svojho úspešného modelu. Nimi boli napríklad celkovo vnímaná kvalita, nie príliš presvedčivá dvojspojková prevodovka EDC a variabilita. Zamysleli sa teda dostatočne?

Žiadna plastika

Podobne ako v prípade novej generácie bratského modelu Clio nám mnohým napadla podobná myšlienka. Veď to je iba facelift. Ó, nie, vážení. Toto auto narástlo o celých 11 centimetrov na dĺžku, taktiež do šírky a jeho rázvor bol predĺžený o dva centimetre. Captur pôsobí viac učupený pri zemi a stratil niektoré zo svojich typických oblých čŕt.

Z auta pre ženu sa stalo auto pre celú rodinu, s ktorým nebude mať problém ani ten najchlapskejší chlap v dome. Za ženskú parketu však považujem až 90 rôznych kombinácií vyhotovenia exteriéru. Výrazným spôsobom sa však zlepšilo lícovanie panelov. Už od prvého kontaktu je evidentný nárast kvality spracovania.

Skok do výšky

Čo ma však prekvapilo zo všetkého najviac, bolo nové vyhotovenie interiéru. Všeobecne od najlacnejších verzií až po luxusné vyhotovenie Initial Paris je cítiť v interiéri kvalitu a šikovné ergonomické riešenia. Celý vrchol palubnej dosky a všeobecne plochy, s ktorými prichádzate často do kontaktu, dostali vypracovanie z mäkkých či inak hodnotne pôsobiacich materiálov.

Palubná doska je orientovaná na vodiča a jej vrch je vyhotovený z mäkčených plastov

Zadní pasažieri budú taktiež profitovať z posuvnej lavice, ktorá dokáže zväčšiť priestor pre kolená posádky vzadu až o 16 centimetrov. Okrem toho narástol priestor pre lakte zadných pasažierov o 4 centimetre. Lakťová opierka pre predných pasažierov je výsuvná. Batožinový priestor obsiahne až 563 litrov objemu, čo je suverénne najviac v segmente B-SUV, a to je až o 81 litrov viac, než poňal už beztak štedrý kufor predchodcu.

Batožinový priestor má objem 536 litrov, čo je o 81 litrov viac než v prípade predchodcu a ide o najlepší výkon v segmente

K tomu sa pridáva ďalších 27 litrov odkladacích priestorov v kabíne. Prisahám, že som toľkokrát počas prezentácie počul slovné spojenie „líder segmentu“, že keby dostanem zakaždým, keď toto spojenie začujem, jedno euro, mohol by som celý novinársky tím kolegov pozvať na niekoľko pív.

Hlavne digitálne

Model pre rok 2020 s nedostatkami v digitálnych riešeniach by dnes jednoducho neprežil. Preto sa Captur poriadne posnažil. Prístrojovej doske kraľuje príplatkový digitálny štít s 10,2-palcovou uhlopriečkou a pomerne triezvou grafikou.

10,2-palcový displej infotainmentu Easy-Link je najväčší v segmente

Zatiaľ nedokáže zobraziť mapu navigácie, no ľudia z prostredia značky tvrdia, že majú túto vymoženosť v pláne zaradiť medzi funkcie. Nový systém Easy-Link, ktorý nahradil systém R-Link v predošlej generácii modelu, je vyriešený prehľadne a elegantne. Ovládanie je intuitívne a ponuka nemá príliš veľa vrstiev, do ktorých by ste sa mohli zamotať počas ovládania.

Pokiaľ si objednáte Captur s dvojspojkovou prevodovkou EDC, získate „lietajúcu“ konzolu s ďalším odkladacím priestorom

Menu má veľké dlaždice, grafika je čistá a prehľadná a orientácia obrazovky na výšku „dáva rozum“. Alternatívou k veľkej obrazovke je na šírku orientovaný 9,3-palcový displej s prakticky totožným systémom.

Prvé dojmy

Na výber sme mali z dvojice vyhotovení 1,3-litrového štvorvalca. Silnejší z dvojice motorov produkoval výkon 113 kW/155 koní a bol spriahnutý so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tento systém nemá prakticky nič spoločné s predchádzajúcou 6-stupňovou prevodovkou.

Hlavica voliča prevodovky je vyhotovená v excelentnej kvalite. Nemá však poistku, čo znamená, že pokiaľ máte na nej položenú ruku pri brzdení, môžete si omylom vyradiť do neutrálu.

Musím vám však povedať, že tak dobre zvládnutú dvojspojkovú prevodovku pre bežné pole situácií nemá aktuálne nikto z priamej konkurencie. Auto sa rozbieha hladko, akoby bol spaľovací motor dopovaný elektrifikovaným pohonom. Prevodovka taktiež zbytočne nevytáča motor a pracuje s jeho potenciálom veľmi premyslene.

Túto hlavicu radiacej páky môžeme poznať už aj z Clia či Dacie Duster. Je masívna, skutočne.

Slabšia motorizácia s výkonom 96 kW/130 koní bola spriahnutá so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Podľa zástupcov značky by malo ísť o najúspešnejšiu motorizáciu z hľadiska predajov. Z hľadiska podvozku by som Captur zhodnotil ako športovejšie ladené SUV. Nenakláňa sa a nie je to žiadna „žuvačka“, ktorá by nedokázala zvládnuť svoju vlastnú hmotnosť.

Nemáte problém s ním jazdiť rýchlo bez toho, aby ste autu akýmkoľvek spôsobom siahali na limity. Osobne však nedokážem nijak zásadne zhodnotiť podvozok z dôvodu kvality miestnych ciest v okolí gréckych Atén, ktoré majú od dokonalosti ďaleko.

S panoramatickým strešným oknom je interiér plný svetla. Dopomáhajú mu k tomu aj svetlé odtiene čalúnenia sedadiel či palubnej dosky.

Pozícia za volantom je široko nastaviteľná a môžete sedieť buď nízko a koncentrovane, prípadne mať lepší výhľad vďaka 17-centimetrovej svetlej výške. Na záver by som rád ohodnotil volant, ktorý má vcelku masívnu obruč, dobrý sklon a konečne sa na ňom nachádza ovládanie tempomatu, či po novom, poloautonómnych funkcií jazdy.