PRVÁ JAZDA: Jeep Wrangler | Zrodený pre dobrodružstvo

230

Vždy ma pobaví, keď niekto nazve nejaké trápne SUV-čko Jeepom. Škoda len, že takíto ľudia ani len netušia, že Jeep je značka a že to, čo v teréne dokáže Jeep, zvládne len máločo. Obzvlášť to platí v prípade Wranglera. Predsa len, originál je len jeden.

Keď idete testovať offroadovú legendu, logicky by ste si radi vyskúšali, čo dokáže mimo asfaltu. No a my sme v bezpečí asfaltu strávili asi tak pol hodiny celkového času, čo je skvelé. Niežeby to s Wranglerom bolo na ceste neznesiteľné. Naopak, bol som prekvapený, ako dobre funguje aj na asfaltkách. Oproti predchodcovi je výrazne použiteľnejší práve tu, na bežných cestách, kde (povedzme si pravdu) aj tak strávi asi väčšinu svojho života. Predsa len za dobrodružstvom sa najrýchlejšie presuniete po asfaltových cestách.

Nová technika

Nová generácia tejto americkej ikony je na ceste výrazne kultivovanejšia a svižnejšia. Je lepšie odhlučnená a nové viacprvkové nápravy Dana 44 prinášajú viac komfortu bez akýchkoľvek kompromisov v teréne. Základná konštrukcia má predsa len pôvodný koncept s rebrinovým rámom. Pri jazde je to samozrejme cítiť, ale nárazy od nerovností na ceste sa do kabíny prenášajú o čosi menej. Asi najväčšie zlepšenie však predstavuje osemstupňová prevodovka a nový motor. Namiesto 2,8-litrového štvorvalca je tu len 2,2-litrový, ale zato s výkonom rovných 200 koní, čo je na vlas identická hodnota v porovnaní s 2,8-litrovým turbodieslom. Nový motor stráca na ten predošlý iba 10 Nm krútiaceho momentu (460 vs. 450 Nm), ale tento miniatúrny nedostatok bohato prevyšujú výhody spojené s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Auto je vďaka nej nielen dynamickejšie, ale pri 130 km/h otáčkomer ukazuje niečo okolo 2 000 ot./min., čo je chvályhodné.

Interiér je nielen lepšie odhlučnený, ale je krajší a pôsobí hodnotnejšie.

V Európe bude jedinou alternatívou k tomuto motoru dvojlitrový benzínový štvorvalec, ktorý vďaka turbodúchadlu produkuje 272 koní. Mimo Európy bude v ponuke aj 3,6-litrový benzínový šesťvalec. My však máme smolu. Môžeme sa „tešiť“ akurát tak na hybrid, ktorého príchod je naplánovaný na rok 2020.

Tri možnosti

Čo sa týka strechy, na výber máte tri varianty. Prvým z nich je skladacia plátenná klasika. Aj keď to tak nevyzerá, montáž a demontáž je pomerne jednoduchá a netrvá dlho. Jazda bez strechy je príjemná tak do 100 km/h. Pred výjazdom na diaľnicu sme ju pre istotu nahodili naspať. Ocenili sme, že napriek plátennej streche nie je Wrangler ani pri diaľničnom tempe neznesiteľne hlučný. Dokázali sme sa zhovárať bez zvyšovania hlasu. Pevná strecha je, čo sa týka odhlučnenia, samozrejme niekde inde. Aj tá vám však umožní vychutnať si jazdu s vetrom vo vlasoch. Strešné panely nad hlavami predných pasažierov sa dajú demontovať veľmi rýchlo a jednoducho. Na demontáž veľkého dielu nad kufrom a zadnými pasažiermi už ale budete potrebovať náradie. Kompromisom medzi týmito dvomi riešeniami je úplná novinka – pevná konštrukcia s elektricky ovládanou plátennou strechou. Tá sa však neskladá celá, iba sa odsúva „strop“.

Nezastaviteľný

V teréne sa Wrangler cíti ako doma. Už som bol na viacerých prezentáciách, kde sme jazdili v teréne, ale niečo podobné som ešte nezažil. S Wranglerom sme sa štverali cestou necestouneprestajne asi hodinu. Začínalo sa to celkom príjemne, ale postupne sa náročnosť terénu zvyšovala. Prestávalo mi byť všetko jedno. Boli sme uprostred štajerských lesov, len ja s kolegom, jeden Wrangler, všade okolo nás stromy a cesta (ak sa to tak vôbec dá nazvať), o ktorej si nie som istý, či by ju vôbec zvládol traktor. Bolo aj blato, aj kamene, aj brod, no skrátka všetko. S padnutou sánkou som sledoval, s akou samozrejmosťou sa Wrangler cez to všetko dostal. Dvadsaťstupňové stúpanie, v rámci ktorého nám v ceste stáli balvany či korene stromov, Wrangler prechádzal bez zaváhania prakticky na voľnobežných otáčkach. Redukcia 4:1 má svoje čaro. Miestami som mal fakt obavy, či tam niekde neuviazneme, ale to sme ešte ani zďaleka neboli na hraniciach schopností auta. Uzávierky diferenciálov sme ani nepotrebovali. V tom najnáročnejšom teréne sme akurát odpojili stabilizátor prednej nápravy, ale to bolo všetko. Neviem si predstaviť situáciu, v ktorej by Wrangler potreboval aj uzávierky.