Prvá jazda: Jeep Compass | Správny smer

876

Po akvizícii Jeepu Talianmi mala masívna fanúšikovská základňa tejto americkej legendy obavy o budúcnosť svojej obľúbenej značky. Vyzerá to však tak, že zatiaľ jej nový majiteľ len prospieva.

Prvý model, ktorý sa objavil po prevzatí Jeepu talianskym koncernom FIAT, bol Renegade. Technicky vychádza z FIAT-u 500 X. Najmenší model značky však nie je nič dlžný povesti tohto mena. Naopak. Nielen vďaka vydarenému dizajnu sa stal právoplatným členom rodiny Jeep. Nová generácia modelu Compass je v porovnaní s Renegadeom o triedu väčšie auto, no taktiež má motor uložený vpredu naprieč. Puristi by možno mohli špekulovať, že ani toto nebude pravý Jeep, ale pravda je taká, že práve segment áut ako sú Renegade či Compass je už niekoľko rokov tým najrýchlejšie rastúcim. Jeep preto nemôže ignorovať táto kategóriu vozidiel.

DNA Jeepu

Na Renegade sa mi veľmi páči, že hneď na prvý pohľad človek vie, že sa pozerá na Jeep. V prípade Compassu je to tiež tak. Zatiaľ čo Renegade je inšpirovaný najväčšou ikonou značky, modelom Wrangler, jeho väčší súrodenec zas odkazuje na inú stálicu – Grand Cherokee. Je to vidieť napríklad na nízkej a širokej maske chladiča so siedmimi otvormi či na lichobežníkových blatníkoch. Zaujímavým dizajnovým prvkom je tiež chrómovaná lišta okien, ktorá sa v zadnej časti spája a vytvára tak jeden celok.

Neprekonateľný v teréne

Na výber budú dve verzie prepĺňaného benzínového motora 1.4 MultiAir s výkonom 140, resp. 170 koní a dve naftové pohonné jednotky. Základ predstavuje „jedna-šestka“ s výkonom 120 koní. Väčší dvojliter môže mať 140 alebo 170 koní. U všetkých motorizácií, s výnimkou dvojlitra, predstavuje základ 6-stupňová manuálna prevodovka a pohon predných kolies. Dvojliter má však už v základe pohon 4×4, pričom za príplatok je k dispozícii aj automat. Najsilnejšie modely (1.4 MultiAir s výkonom 170 k aj 2.0 MultiJet s rovnakým výkonom) sú štandardne dodávané s 9-stupňovým automatom a pohonom 4×4. Keďže sa bavíme o Jeepe, v ponuke sú dva typy pohonu všetkých štyroch kolies. Základný sa volá Jeep Active Drive a ide o klasickú koncepciu, kedy viaclamelová medzinápravová spojka pripája zadnú nápravu. Vďaka pohonu Jeep Active Drive Low, ktorý obsahuje aj redukčnú prevodovku, dosahuje Compass najlepšie schopnosti v teréne v rámci svojej triedy. Dodávať sa bude vo verzii Trailhawk, ktorá má zvýšenú svetlú výšku o takmer 2,5 cm a je vybavená ochrannými plechmi na podvozku. Unikátne sú tiež nárazníky s lepšími nájazdovými uhlami (predný 30°, prechodový 24,4 ° a zadný 33,6°), 17-palcové kolesá majú pneumatiky s drsnejším vzorom a svetlá výška dosahuje až 215 mm.

Aj dizajnom interiéru nadväzuje nový Compass na ostatné modely značky Jeep.

Prvé dojmy

Nový Compass vyzerá naživo naozaj veľmi dobre. Je vidieť, že kombinácia talianskeho dizajnu a americkej DNA jednoducho funguje. Auto mi v skutočnosti pripadalo o čosi väčšie ako na fotkách. Interiér je tiež priestranný a zaujme peknou grafikou multifunkčného displeja ako v prístrojovom paneli medzi budíkmi, tak aj na stredovej konzole. Mal som možnosť nakrátko sa previezť v aute s dvojlitrovým turbodieslom kombinovaným s automatickou prevodovkou. Motor sa mi zdal byť na voľnobehu trochu hlučnejší, ale pri jazde som už rušivé vplyvy hluku nepociťoval. Jeho 9-stupňová prevodovka radí hladko a plynulo. V teréne som nebol. Išlo naozaj iba o veľmi letmé zoznámenie sa. Viac informácií prinesieme v rámci redakčného testu.