PRVÁ JAZDA: Honda CR-V Hybrid | Nahradí hybrid diesel?

2137

V Honde si to zrejme myslia. A nielen tam. Japonci nikdy nechápali záľubu Európanov v naftových motoroch, no napriek tomu sa ich nakoniec naučili robiť veľmi dobre. Akoby si však povedali, že v najlepšom treba prestať.

Honda nie je jediná. Napríklad taká Toyota už dlho vyhlasuje, že s naftovými motormi už do budúcna nepočíta. Podobne sa tvári aj Mitsubishi no a Honda sa rozhodla, že piata generácia modelu CR-V sa už nebude dodávať s naftovým motorom pod kapotou. Zákazníci si môžu vyberať medzi klasickým benzínovým motorom a prvýkrát aj hybridným pohonným ústrojenstvom. Dokáže však hybrid plne nahradiť diesel? Odpoveď na túto otázku sme sa vybrali hľadať do Sevilly na medzinárodnú novinársku prezentáciu hybridnej CR-V-čky.

Zaujímavá technika

Ešte predtým, ako sa pokúsim odpovedať na túto prakticky nezodpovedateľnú otázku, si poďme niečo povedať o technike, ktorú má hybridná CR-V-čka pod kapotou. Oproti doteraz známym hybridným pohonom konkurencie je systém od Hodny trochu inakší. Využíva inteligentnú technológiu Multi Mode technology (i-MMD), ktorá kombinuje dva elektrické motory (jeden je trakčný, druhý plní funkciu generátora), benzínový motor pracujúci v Atkinsonovom cykle, lítium-iónovú batériu a inovatívnu prevodovku s pevným pomerom. Na výber bude ako pohon predných kolies, tak aj pohon 4×4.

Benzínový motor, hnací motor, motor-generátor a jednotka riadenia výkonu sa nachádzajú pod kapotou, lítium-iónový akumulátor je umiestnený pod batožinovým priestorom.

Rozdiel medzi touto technológiou a elektromobilom s predĺženým dojazdom je, že spaľovací motor poháňa generátor, ktorý dodáva energiu priamo trakčnému motoru (nie len batérii). Ďalšou zaujímavosťou je, že riadiaca jednotka sa snaží spaľovací motor neustále udržiavať v ideálnych otáčkach v pomere k jeho zaťaženiu, aby tak stále pracoval v s minimálnou spotrebou paliva.

Na prístrojovom paneli sa dá sledovať aktuálna činnosť hybridného pohonu.

Tri jazdné režimy

Hybridné CR-V-čko je vybavené dvojlitrovým benzínovým motorom s výkonom 107 kW (145 k) pri 6200 ot./min. a elektrickým motorom s výkonom 135 kW (184 k) a krútiacom momentom 315 Nm. Vďaka benzínovo-elektrickému hnaciemu ústrojenstvu dokáže CR-V Hybrid zrýchliť z nuly na 100 km/h za 8,8 sekundy vo verzii s predným pohonom a za 9,2 sekundy vo verzii s pohonom všetkých kolies. Maximálna rýchlosť hybridu je 180km/h.

Pádlami pod volantom sa dá regulovať intenzita brzdnej sily motora.

Jedinečná technológia i-MMD od spoločnosti Honda získala svoj názov vďaka inteligentnému a automatickému prepínaniu medzi tromi jazdnými režimami, zabezpečujúcimi maximálne možnú účinnosť. Sú to režimy: EV Drive, v ktorom lítium-iónová batéria dodáva energiu priamo elektrickému hnaciemu motoru, Hybrid Drive, v ktorom motor dodáva energiu elektrickému motor-generátoru a Engine Drive, v ktorom je motor priamo spojený s kolesami prostredníctvom uzamykacej spojky meniča momentu.

Chýba klasický volič automatickej prevodovky ako má štandardná Honda CR-V s prevodovkou CVT. Hybridu stačí zopár tlačidiel.

Má vlastný rozum

Vo väčšine situácií pri jazde v meste sa hybridné CR-V z dôvodu optimálnej efektivity bude prepínať medzi režimami Hybrid Drive a EV Drive. V režime Hybrid Drive sa nadbytočný výkon z benzínového motora môže cez motor-generátor využiť na dobíjanie akumulátora. EV Drive umožňuje čisto elektrický pohon a vozidlu CR-V umožňuje dojazd približne 2 km s nulovými emisiami, v závislosti od podmienok jazdy a nabitia batérie. Režim Engine Drive je najefektívnejším nastavením pre jazdu vysokou rýchlosťou a pri potrebe zvýšiť krútiaci moment motora sa môže doplniť o „podporný“ špičkový výkon na požiadanie z elektrického motora.

Pri ustálenej rýchlosti 60 km/h bude CR-V Hybrid zvyčajne jazdiť v režime EV Drive viac ako polovicu času. Pri rýchlosti 100 km/h sa režim EV Drive bude používať približne tretinu času. Softvérový „mozog“ systému i-MMD rozhoduje o prepínaní medzi týmito režimami s cieľom maximalizovať účinnosť bez vyrušovania vodiča alebo vyžadovania premýšľania alebo vstupu od neho.

Čo sme zistili?

Taká je teória, no ako to vyzerá v praxi? Veľmi jednoducho. O tom, že si auto mení jazdný režim, vodič vôbec netuší. Veľmi ma prekvapilo aj odhlučnenie spaľovacieho motora. Prakticky sme o ňom ani nevedeli. Jazda teda veľmi pripomínala jazdu elektromobilom. Jedine pri zošliapnutí plynového pedálu na podlahu sa motor roztočil na maximálne otáčky. Až vtedy sme zistili, že tam niekde hlboko pod prednou kapotou dochádza aj k nejakému spaľovaniu paliva.

Po stránke dynamiky nie je hybridnej CR-V-čke čo vyčítať. Odozva na plyn je plne porovnateľná, ak nie lepšia, ako reakcie klasického modelu s motorom 1.5 VTEC Turbo a prevodovkou CVT. Pri hybride je však aj tak kľúčovým faktorom spotreba paliva. Dostávame sa teda k tomu najdôležitejšiemu. Aj nám bolo trochu divné, prečo vedie testovacia trasa po diaľnici, keďže výhody hybridu sa naplno prejavia až v meste, ale nevadí. Vynulovali sme si priemernú spotrebu a poctivo merali. Výsledok? Na diaľnici rovných osem litrov. Žiadna sláva, čo? Keď sme však vošli do Sevilly, vynulovali sme palubný počítač znova. Výsledok nás tentokrát príjemne prekvapil. Dalo by sa povedať, že v meste sme sa pohybovali okolo 5 l/ 100 km (minimum 4,4, maximum 5,5 – dve rôzne jazdy, dvaja vodiči).

Aký je teda záver? V tejto chvíli nedokážem jednoznačne zodpovedať otázku, či hybrid plnohodnotne nahradí diesel. V prípade modelu CR-V to už ale Honda urobila. Každý koncept má však svoje klady a zápory. Pokiaľ ste jazdili hlavne na dlhé trasy, naftová CR-V-čka vám zrejme bude v ponuke Hondy chýbať. Ak trávite väčšinu času v meste, máte vyhraté. Hybrid bude určite úspornejší.