PRVÁ JAZDA: BMW iX xDrive50⎜Budúcnosť je teraz

8729
Zdroj: František Pisarovič
" "

Dámy a páni, prichádza nová doba! Zabudnite všetko, čo ste sa kedy naučili o šoférovaní. BMW iX je vozidlo, ktoré sa vymyká vašim predstavám o fungovaní individuálneho dopravného prostriedku – s veľkosťou toho hromadného.

Úplne vám rozumiem, ak sú vaše prvé dojmy z novej vlajkovej lode flotily elektromobilov od BMW trocha rozpačité. Aj ja som patril k tej pobúrenej väčšine, ktorá nový dizajnérsky prístup automobilky na fotografiách neprehltla.

Nekovová karoséria sa na odleskoch pri nízkom svetel ukáže. Ale napokon, aj na hmotnosti.
Zdroj: František Pisarovič

Veľký a inteligentný

BMW iX má na to len tie najlepšie predpoklady. Je od automobilky, ktorej fanúšikovská základňa uprednostňuje spaľovacie motory, tenké a široké ľadvinky a elegantný profil sedanu. Nuž, tento bavorák nemá ani jedno z vyššie menovaného, čo ale nemyslí vôbec zle.

Bardzo fajny bober, ale gryzie!
Zdroj: František Pisarovič

Ak mu dáte šancu naživo, pochopíte, že vedľa podobného stroja ste dnes jednoducho ešte nemali možnosť stáť. Pôsobí majestátne a neskrýva svoju veľkosť, no vďaka subtílnemu tvarovaniu karosérie dáva zmysel aj v nami testovanej bielej perleti a na kolesách s obludným rozmerom 255/50 R21.

Veľké plochy iX prospievajú. Prepožičiavajú mu aj koeficient odporu vzduchu len 0,25
Zdroj: František Pisarovič

Dizajnéri sa hrali skôr s plochami, ako s krivkami a vo výsledku to iX pomáha. Vďaka krátkemu prednému a dlhému zadnému previsu si drží elegantné proporcie typické pre vyššiu nemeckú triedu. Až sa mi do mysle tlačí prirovnanie, že toto je vozidlo, ktoré zobralo myšlienku Mercedesu-Benz Triedy R a dohnalo ju takmer do dokonalosti. S pomocou modernej technológií a času, ktorý trocha vykresal vkus zákazníkov.

Je to ťažká frajerina. Konkrétne 2440 kilgoramov čažká frajerina
Zdroj: František Pisarovič

Nie je to však len o vkuse, iX ponúka veľmi pádne argumenty ku svojej existencii najmä po vstupe do kabíny. Je to asi taký skok v dizajne interiéru, aký sa v rámci značky posledný krát udial snáď pri päťkovom BMW, pri prechode z generácie E39 na E60.

Ak sa neviete adaptovať na zmeny, interiér vám to nedaruje. Ale ak máte po vreckách 136 037 €, asi sa adaptovať viete.
Zdroj: František Pisarovič

Všetko je tu inak. Nastúpite do širokých a mäkkučkých, luxusne čalúnených foteliek (ktoré vedia naozaj skvele masírovať, pozn. red.), pred vami sa čnie dvojramenný volant neveľmi guľatého tvaru a prístrojová doska pôsobí, ako keby Bauhaus narazil do kubizmu. Skladá sa prakticky len z dvoch častí: dosky a displeja, ktorý hostí dve obrazovky – nedotykový prístrojový panel a dotykový panel infotainmentu.

Nielen volant je nový a postráda akékoľvek oblé línie, platí to pre celý interiér.
Zdroj: František Pisarovič

Polohu sedadla si nastavujete na dverách, ktoré otvárate pomocou tlačidla. Podlaha medzi vodičom a spolujazdcom je rovná a medzi sedadlami ej pultík s vkusným dreveným dekorom a najnovšou generáciou systému iDrive. Kabína je precízne spracovaná, s perfektným ozvučením a dokonalou akustikou. Čerešničkou na torte je strešné okno, ktoré sa po stlačení dotykového tlačidla znepriehľadní ako v sci-fi filme.

Zadné sedadlá ponúkajú veľa priestoru a vysoký posed.
Zdroj: František Pisarovič

Továreň na silu

Keď už sme pri sci-fi filmoch, môžeme si povedať niečo o dynamike tejto veci. Okrem toho, že je totiž obrovská a luxusná, ona je aj vulgárne rýchla. Nami testovaná verzia iX xDrive 50 pracuje s dvomi motormi (každý na jednej náprave), ktoré dovedna poskytnú dychvyrážajúcich 385 kilowattov (523 koní) a trojsystémovú lokomotívu pripomínajúcich 765 newtonmetrov.

Táto vec je úplne inde. Zvykajte si na novú dobu

Batéria s kapacitou 105,2 kWh stačí na to, aby sa iX vedelo na jedno nabitie dostať až 630 kilometrov ďaleko od miesta, kde k nabitiu došlo. To všetko s kadenciou, ktorú podtrhuje zrýchlenie z nuly na stovku za 4,6 sekundy. Zrýchľuje až do 200 km/h, čo vám celkom isto bude v reálnom svete stačiť.

Ak máte dojem, že je iX takou obývačkou na kolesách, nie ste ďaleko od pravdy. Aká rýchla (a agilná) však táto obývačka je, na to však nie ste pripravení do momentu, kým to nezažijete. A ja sa po tomto zážitku veľmi teším na ďalšie rande v celotýždňovom teste.