Po zrušení Veľkej ceny Austrálie zničí Pirelli až 1800 pneumatík. Dôvod je pádny

3819
Zdroj: Red Bull

Svet Formule 1 je až ukážkou prepychu, ktorý so sebou nosí prostredníctvom seriálu pretekov prakticky po celom svete. Aj v tomto svete však žijú ľudia z mäsa a kostí a tak sa začiatok sezóny nezaobišiel bez zrušenia prvých pretekov. Reakcia exkluzívneho dodávateľa pneumatík, ktorou je firma Pirelli, vás však môže prekvapiť.

Začiatok sezóny Formule 1, ktorý sa mal odohrať v austrálskom Melbourne, poznačila pandémia koronavírusu. Z bezpečnostných dôvodov zrušená Veľká cena Austrálie so sebou priniesla rôzne reakcie, medzi ktorými zažiarila tá od exkluzívneho dodávateľa “obutia” pre monoposty Formule 1, firmy Pirelli.

Zdroj: Pirelli Motorsport
Zdroj: Pirelli Motorsport

Totiž, spoločnosť bude musieť zlikvidovať až 1800 pneumatík, ktoré už nebude možné použiť druhý krát. Nechcel byť seriál Formule 1 bezpečnejší a ekologickejší? Pretože tento krok budí skôr opačné dojmy.

Bezpečnejšia áno, ekologickejšia nie

Zdravie a bezpečie jazdcov a fanúšikov je však aj naďalej na prvom mieste. Bohužiaľ, tento krok však nejde ruka v ruke s ekológiou. Totiž, pneumatiky, ktoré boli už raz obuté na disky kolies nemôžu byť použité druhý krát. Pirelli obhajuje svoje rozhodnutie zlikvidovať takéto pneumatiky tým, že by ich opätovné použitie mohlo byť riskantné, keďže je obutie monopostov počas pretekov vystavované extrémnym silám.

Zdroj: Pirelli Motorsport
Zdroj: Pirelli Motorsport

Pri obúvaní gumy na disk kolesa je namáhaná pätka pneumatiky a pri extrémnom preťažení vo vysokej rýchlosti by sa mohlo poškodenie po tejto manipulácii prejaviť pomerne fatálnym spôsobom. No a pokiaľ vám napadlo, či by nebolo lepšie tieto gumy neobúvať na disky a tým ich neznehodnotiť, tímy Formule 1 v rámci príprav na preteky v Austrálii obuli svoje pneumatiky na disky ešte predtým, než boli preteky kvôli pandémii zrušené.

Neúprosná logistika

Firma Pirelli už v rámci naplánovaného kalendára seriálu Formule 1 doručila ďalšie zásielky pneumatík na okruhy do Bahrainu a Vietnamu, kde sa majú odohrávať ďalšie Veľké ceny. Celkovo 3600 pneumatík je už na svojom mieste aj napriek tomu, že boli dátumy konania pretekov v Bahraine a Vietname posunuté na neurčito. 3600 penumatík, či 600 sád však sedí na svojom mieste v klimatizovaných kontajneroch a sú pripravené na obutie v prípade, že sa budú Veľké ceny konať.

Zdroj: Pirelli Motorsport
Zdroj: Pirelli Motorsport

To je však zatiaľ nepravdepodobné. Pirelli ale medzi tým skúma spôsoby, ako by bolo možné vyzuť pneumatiku z disku bez toho, aby ju bolo nutné následne na to likvidovať. Kým však tento spôsob nebude jasný a po vyzutí budú pneumatiky poškodené v akejkoľvek miere, značka bude pokračovať v ich recyklácii.

Nejde o nič nové

Bohužiaľ podobná správa nie je ničím výnimočným. Najekologickejšou cestou recyklácie pneumatík spoločnosti Pirelli je rozdrvenie na malé kúsky a následné odoslanie do Veľkej Británie, kde sa tento odpad využíva na výrobu energie pre cementáreň v meste Didcot. Tam má talianska firma svoj “druhý domov”. No a ako sa vyrába táto energia? Samozrejme, že horením.

Zdroj: Getty Images
Zdroj: Getty Images

Po každej bežnej Veľkej cene je pritom zlikvidované množstvo nepoužitých pneumatík. Je napríklad úplne bežné, že v prípade, pokiaľ nie sú preteky poznačené dažďom, je odsúdených na likvidáciu 560 nových pneumatík do mokrého počasia. Také množstvo pneumatík, aké je likvidované po zrušenej Veľkej cene Austrálie je však unikátnym počinom.

Zdroj: Autosport