Plynový SEAT Leon má nový motor a dlhší dojazd

1935

Španielska automobilka SEAT má v ponuke hneď niekoľko modelov, ktoré sú schopné spaľovať stlačený zemný plyn (CNG). Jedným z nich je aj Leon, ktorý prešiel zásadnou modernizáciou.

Leon TGI prešiel v Martorelli niekoľkými dôležitými úpravami. Prvou z nich je úplne nový motor. Doteraz používanú „jedna-štvorku“ nahradil motor 1.5 TGI. Turbodúchadlom s variabilnou geometriou turbíny prepĺňaný štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva je štandardne vybavený systémom stop-štart a pracuje v Millerovom cykle. Motor vychádza z agregátu 1.5 TSI, no pri adaptácii na pohon CNG boli rekonštruované niektoré komponenty motora ako piesty s chrómovo-niklovou povrchovou úpravou, zosilnené sedlá ventilov a zväčšené ventily pre zlepšenie výmeny plynov vo valcoch.

Vyšší výkon

Motor modelu Leon TGI Evo dosahuje výkon 96 kW (130 k) pri 5 000 ot./min., čo predstavuje zvýšenie o takmer 15 kW (20 k) oproti predchádzajúcemu motoru na CNG s objemom 1,4 litra. Nový motor dosahuje maximálny krútiaci moment 200 Nm v pásme otáčok od 1 400 do 4 000 ot./min. Štvorvalec poháňa predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky alebo 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG.

Dlhší dojazd

Rovnako ako ostatné modely značky SEAT s pohonom na CNG, aj Leon TGI Evo používa benzín ako alternatívne palivo po vyčerpaní zásoby plynu. Jeho zásoba je teraz väčšia vďaka použitiu troch nádrží. SEAT Leon TGI Evo má jednu kovovú nádrž na plyn a dve nádrže z ľahkého uhlíkového kompozitu. Celkový objem nádrží 17,7 kg stlačeného plynu umožňuje normovaný dojazd 500 km na CNG, vďaka automatickému prepnutiu na benzín po vyčerpaní plynu má vodič k dispozícii dodatočný dojazd 150 km k najbližšej čerpacej stanici na CNG.

Vďaka opísaným technickým modifikáciám je Leon TGI Evo čistejší a má lepší pomer ceny a úžitkovej hodnoty. CNG má väčšiu efektivitu ako bežne používané kvapalné uhľovodíkové palivá – 1 kg CNG poskytuje rovnaké množstvo energie ako 2 litre skvapalneného ropného plynu LPG alebo 1,3 litra motorovej nafty alebo 1,5 litra benzínu.

Na záver štipka čili

Nevýhodou modelov TGI bol fakt, že ich výrobca neponúkal v najvyšších výbavách. Museli ste sa uspokojiť maximálne s výbavou Style, ktorej síce toho veľa nechýbalo, no kto vie aký dojem nespravila. Leon TGI však bude ponovom dostupný aj vo verziách vybavenia FR a Xcellence, čiže môžete byť ohľaduplní k životnému prostrediu, jazdiť s minimálnymi nákladmi a ešte aj na štýlovom aute. Ceny zatiaľ neboli oznámené.