Ozaj, je tu nový Fiat 500 a my máme zmiešané pocity. Povieme vám prečo

2692
Fiat 500 AUTOGRATIS
Zdroj: FIAT

Musím sa priznať, že ako milovník všetkého talianskeho a obskúrneho som sa na novú generáciu Fiatu 500 veľmi tešil. Tá pôvodná totiž v roku 2007 spôsobila menšiu revolúciu medzi mestskými autami. Okrem iného však priniesla talianskej automobilke nemalé príjmy, ktoré by dnes veľmi potrebovala. 

Čo si budeme hovoriť, taliansky koncern potrebuje spokojných zákazníkov aj po tom, čo splynul v jednu entitu po spojení s francúzsko-nemeckým PSA. Fiat je totiž úplne typickým príkladom stredomorského priemyselného giganta.

Fiat 500 AUTOGRATIS
Zdroj: FIAT
Zdroj: FIAT

Je to totiž koncern so strhujúcou históriou, impozantnou továrňou a niekoľkými klenotmi v rámci firmy (Ferrari, Alfa Romeo, Maserati…), ktorej sa však, bohužiaľ, nedarí pretaviť svoj potenciál do predajných čísel. V prípade modelu 500 však automobilka zvolila naozaj odvážnu taktiku, ktorá nám úplne nedá spať.

Fiat 500 AUTOGRATIS
Zdroj: FIAT
Zdroj: FIAT

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše: nový Fiat 500 si už kúpite len ako elektromobil. Dobré, čo? To ste nečakali. Ibaže by áno – mestské zameranie päťstovky je zreteľné a spolu s postupným vyháňaním emisných automobilov z mestských centier išlo v podstate o jedinú voľbu.

Fiat 500 AUTOGRATIS
Zdroj: FIAT
Zdroj: FIAT

Dlhší, širší, dospelejší

Pod kapotou sa teda nachádza 88 kW (118 k) elektromotor, ktorý je napájaný 42 kWh batériou. Tá by mala podľa Fiatu stačiť na veľmi pekných 320 kilometrov dojazdu podľa metodiky WLTP. Nabíjacia sústava je dosť svižná, dokáže dobíjať výkonom až 85 kW, pričom vnútri auta sa nachádza nabíjačka na 11-kilowattový striedavý prúd, čiže domáce nabíjanie.

Fiat 500 AUTOGRATIS
Zdroj: FIAT
Zdroj: FIAT

Z nuly na stovku by mala nová generácia dámskej kabelky zrýchiť za absolútne štandardných 9 sekúnd, pričom neprestane zrýchľovať až do 150 km/h. Zaujímavé je, že z nuly na 50 km/h však zrýchli len za 3,1 sekundy – toto auto je teda do mesta ako stvorené.

Fiat 500 AUTOGRATIS
Zdroj: FIAT
Zdroj: FIAT

Prisvedčujú tomu aj rozmery vozidla, ktoré sú v tejto generácii 3,63 metra na dĺžku, 1,69 metra na šírku a 1,48 metra na výšku. Nové auto je teda o pekný kúsok dlhšie (6 cm), pričom sa zväčšil aj rázvor, a to o 2 centimetre. O tom, že je tento automobil úplne nový, teda nemáme pochybnosti, aj keď vyzerá takmer rovnako.

Fiat 500 AUTOGRATIS
Zdroj: FIAT
Zdroj: FIAT

Stále šik

Ozaj, úplne nový je najmä interiér malej Fiatky. Prístrojovka dostala oveľa minimalistickejšiu podobu, výrazne dospelejší je aj infotainment s 10,25-palcovým dotykovým displejom. Ten má upravenú grafiku, podobne aj prístrojový panel. Volič prevodovky sa obmedzil na štyri tlačidlá na spodnej hrane prístrojovej dosky a stredový tunel dostal plávajúci panel s ovládaním rádia a ručnej brzdy.

Fiat 500 AUTOGRATIS
Zdroj: FIAT
Zdroj: FIAT

Ako rapujú slovenskí klasici: “Všetko by to bolo, bolo by to fajn, keby…”. Aj tento Fiat má totiž jeden veľmi podstatný problém, ktorým je cena. Tá by mala začať na, no, viete… 37 900 €, čo je o nezanedbateľnú sumu viac, ako chce za podobný produkt napríklad Renault so ZOE, Peugeot za svojou e-208 alebo MINI za svoj Cooper SE. My sme len zvedaví, či sa uvádzacia cena bude vzťahovať aj na modely v nižšej špecifickácii, než akou sú vybavené úvodné kúsky.

Fiat 500 AUTOGRATIS
Zdroj: FIAT
Zdroj: FIAT

No a čo ak nechcete elektrický pohon? Aj v tomto prípade má Fiat riešenie, aj keď veľmi špecifické. Ponechalo totiž vo výrobe aktuálny model, ktorý sa tak so svojou 13-ročnou kariérou radí medzi najstaršie vozidlá na našom trhu. Klobúk dolu!

NEPREHLIADNITE: