Ostrý Volkswagen Golf prichádza v nových verziách GTI, GTD a GTE

415

Otec segmentu ostrých hatchbackov prichádza už vo svojej ôsmej generácii. Okrem legendy s menom Volkswagen Golf GTI spoznávame aj novú generáciu naftového čerta GTD a taktiež plug-in hybridnej strely s prívlastkom GTE. Najnovšia iterácia obľúbeného hot-hatchu sa predstavuje svetu 44 rokov po príchode prvej generácie slávneho GTI.

Kto by to bol čakal. V časoch, kedy Európska únia facká automobilky za prekračovanie emisných limitov a udeľuje jednu miliardovú pokutu za druhou, spoznávame trojicu ostrých Golfov. Volkswagen Golf GTI, GTD a GTE vyrážajú do boja s Francúzmi, Japoncami či americkým Fordom.

Čo je však vrcholne sympatické, historickým odkazom modelov GTI bola vždy akási striedmosť. No a tá je dodržaná v podstate na všetkých frontoch.

Stvoriteľ

Slovkami ako „legenda” či „ikona” sa v mediálnej motoristickej „brandži“ doslova plytvá. Je však auto, ktoré si týchto prívlastkov zaslúži za vagón, a tým je práve Golf GTI. Tak konzistentný charakter modelu, akým oplýva tento rýchly Golf, je v automobilovom svete doslova unikátom. Až na niekoľko typických detailov je už dlhé roky rozpoznateľný na ulici len niekoľkými drobnými detailmi, ktoré postrehnú len znalci áut.

Novinka však vstupuje do pokročilého 21. storočia vybavená digitalizovaným kokpitom a permanentným pripojením do sveta internetu. Golfy s prívlastkom GT sa hrdia novým dizajnérskym elementom, ktorý ich však bude netypicky odlišovať od bežných verzií, a to pomerne výrazne. Verzie GTI, GTD a GTE sú totiž všetky vybavené denným LED svietením na spodku prednej masky s piatimi elementami pod oboma dennými reflektormi.

V prípade GTI bude poznávacím znamením pole červených elementov, z ktorých je najvýraznejší pás prechádzajúci vrchom prednej masky spájajúci hlavné svetlomety. Samozrejmosťou sú príznačné a jedinečné disky kolies, ktoré sú v prípade GTI tvorené piatimi “sekáčmi” namierenými v smere jazdy.
Pod kapotu GTI sa nachádza známa športová konfigurácia z novej generácie ostrých modelov koncernu Volkswagen.

Predné kolesá poháňa 2-litrový benzínový štvorvalec, ktorý je dopovaný turbodúchadlom. Dosahuje výkon 180 kW/245 koní a maximálny krútiaci moment 370 Nm. Dobrou správou je večne živá možnosť skombinovať motor buď so 6-stupňovým manuálom s typickou hlavicou v tvare loptičky alebo so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Mediátor

Volkswagen Golf GTE nie je síce takým pojmom ako legendárne GTI, no plní v ponuke veľmi dôležitú funkciu. Druhá generácia hybridného Golfu sedí v ponuke za účelom znížiť emisný priemer športovej ponuky. Taktiež má komunikovať svetu, že Golf môže byť rýchly a zábavný aj v elektrifikovanej podobe. Podobne, ako v prípade GTI, je GTE odlíšené od zvyšku modelov modrými elementmi a výraznou líniou na prednej maske.

Technika pod kapotou kombinuje benzínový turbomotor TSI s výkonom 110 kW/150 koní, elektromotor s výkonom 85 kW/115 koní, prekvapivo 6-stupňovú prevodovku DSG a novú batériu s kapacitou 13 kWh.

Dohromady ponúka systém kombinovaný výkon 180 kW/245 koní, čo je zhodné s GTI. Hybrid však posiela na predné kolesá maximálny krútiaci moment s hodnotou 400 Nm. V porovnaní s predošlou generáciou GTE vzrástol dojazd na jedno nabitie až do vzdialenosti 60 kilometrov.

Nárast dojazdu získali inžinieri vďaka vylepšenej aerodynamike, lepšiemu manažmentu energie a zvýšením kapacity batérie až o 50%. Golf GTE môže v elektrickom režime jazdiť až do rýchlosti 130 km/h. Po spustení benzínového agregátu by mohol bez problémov atakovať gentlemansky obmedzenú maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Maratónec

Tretím variantom modelového radu GT je športové auto na dlhé trate. Volkswagen Golf GTD má ponúknuť šetrný spôsob, akým si môže bežný človek užiť výkonné auto. Pod kapotou tohto modelu nájdete 2-litrové TDI s výkonom 147 kW/200 koní. Maximálny krútiaci moment dosahuje rovnakú cifru, akou disponuje hybridný model GTE, a to rovných 400 Nm.

Aby sme však zabránili všeobecnej panike vládnucej okolo naftových motorov, GTD má celú paletu “náhubkov”, prostredníctvom ktorých chráni Volkswagen ľudstvo pred škodlivými emisiami dusíka. Motor je teda pripojený k dvojici katalyzátorov a disponuje dvojitým vstrekovaním močoviny AdBlue, čím sa do veľkej miery redukuje produkcia škodlivých emisií dusíka.

Pokiaľ by ste chceli rýchly Golf s manuálnou prevodovkou, musíte siahnuť po klasickom GTI. Totiž, GTD sa štandardne dodáva so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.