Nové Volvo “nevytiahne” viac ako 180 km/h. Limit môže klesnúť ešte nižšie

2730
Zdroj: Redakcia

Švédska automobilka si dala pred pár rokmi predsavzatie a to, že v ich autách nebudú od roku 2020 zomierať ľudia na následky nehôd. Drastické sľuby si pýtajú drastické riešenia a Volvo musí konať. Napríklad aj obmedzením rýchlosti svojich modelov na skromných 180 km/h.

Ešte niekoľko rokov dozadu mohlo vyznieť toto vyhlásenie doslova absurdne. Ľudia v autách jednoducho zomierajú a zariadiť to, aby v modeloch Volvo nevyhasla jediná duša v dôsledku nehody znelo ako brutálny PR blábol.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Prvým modelom, ktorý čiastočne naplnil toto odvážne vyhlásenie bol model XC90. Toto vlajkové SUV značky nebolo účastné pri jedinej smrteľnej nehode vo Veľkej Británii po celú dobu svojej produkcie, ktorá odštartovala v roku 2002. Treba sa však posunúť ďalej, tak si švédski inžinieri vyhrnuli rukávy, dojedli vývar zo soba a pustili sa do práce.

Výchova

Za nami je približne polovica roka 2020 a vy si už dnes nekúpite Volvo, ktoré by vám dovolilo dosiahnuť rýchlosť vyššiu ako 180 km/h. To však nie je všetko a inžinieri sa posunuli latku bezpečnosti ešte nižš…vyššie, s náhradným kľúčom “Care Key”. Druhý “starostlivý kľúč” slúži na to, keď niekomu požičiavate svoje auto a nie úplne mu dôverujete.

Tento kľúčik si totiž môžete nakonfigurovať a pevné rýchlostné obmedzenie na hranici 180 km/h dokážete znížiť na ešte nižšiu hranicu. V tomto prípade vaše dieťa či nespratný bratranec vytešený z požičaného luxusného auta nebude môcť ublížiť sebe samému či iným a mali by ste znížiť pravdepodobnosť obdržania pozdravu od polície pri aplikovaní objektívnej zodpovednosti.

O čo prichádzame?

V podstate o nič. Túto stať však berte s rezervou a trošku ako môj vlastný komentár. Nemecké značky vyššej triedy obmedzujú svoje modely na rýchlosť 250 km/h už niekoľko rokov. Ide o gentlemanskú dohodu medzi výrobcami a dokonca už taká raketa ako BMW M5 generácie E60, ktorá nemal problém dosiahnuť rýchlosti za hranicou 300 km/h, mohla zrýchľovať len do vyššie spomenutej rýchlosti.

To malo však niekoľko dôvodov a o bezpečnosť či ekológiu išlo až v poslednom rade. V prvom rade išlo o to, že pokiaľ chcete, aby auto zvládalo na dennej báze a v rámci svojej záruky jazdu svojou fyzicky dosiahnuteľnou maximálnou rýchlosťou, výrobné náklad na takéto vozidlo vystrelia do vesmíru. Všetko musí byť ešte robustnejšie, trvácnejšie a testovacie procedúry ešte náročnejšie. No a na rovinu, prečo vlastne?

Pomalá budúcnosť

Povedzme si na rovinu, že síce aj mnohí z nás nejazdia vždy dokonale podľa predpisov, rýchlosť 180 km/h je stále dosť dobrým dôvodom na mastnú pokutu. Volvo je však v tejto hre ešte pomerne mierne. Od roku 2022 budú mať totiž všetky nové autá a od roku 2024 všetky modely predávané pred rokom 2022, obmedzovač rýchlosti v povinnej výbave. To znamená, že pokiaľ pôjdete po ceste, kde je povolená rýchlosť 40 km/h, toto zariadenie bude pracovať na tom, aby ste išli presne takouto rýchlosťou.

Zdroj: Volvo
Zdroj: Volvo

Chvalabohu, jednou z hodnôt Európskej únie, okrem “kafrania” sa do života automobiliek a motoristov, je demokracia. Vďaka tomuto starobylému spoločenskému výdobytku bude možné šliapnuť na plyn a povinný obmedzovač rýchlosti takpovediac “pretlačiť”. Ide však o ďalší elektronický nezmysel, ktorý navýši cenu vozidla a mnohí z nás už túto funkciu poznajú pod skratkou “LIM”. Stále si však myslím, že táto funkcia je využívaná tými, ktorí nevedia používať tempomat, či nedokážu kontrolovať svoju pravú nohu a sami si to uvedomujú. Takých ľudí poznám zaokrúhlene asi tak nula.