S blížiacou sa emisnou normou Euro 7 začína byť jasné, že bez hybridnej pomoci to majú spaľovacie jednotky spočítané. Nech sa vám to páči, alebo nie – prezidentské Audi so spotrebou 2,5 litra na 100 kilometrov je užasný kus techniky!
A ako každý správny úžasný kus techniky, aj tento nesie dostatočne dlhý a krkolomný názov: Audi A8 L 60 TFSI e quattro.
Ako môžete tušiť, zvonka sa na novej vlajkovej lodi Audi veľa nezmenilo. Pribudol len charakteristický svetelný podpis nie nepodobný tomu, ktorý sa predstavil už na prvom čistom elektromobile značky, e-tron quattro.
Rýchlo a efektívne
Začať teda môžeme skôr pohonným ústrojenstvom. Pod kapotou a označením 60 TFSI sa už neskrýva 6,0 W12, ako sme boli pri čísliciach 6 a 0 zvyknutí. Kdeže, dnes pracujeme s polovičným počtom valcov vo forme jednotky s objemom 3,0 litra, výkonom 250 kW (340 koní) a krásnymi 500 newtonmetrami krútiaceho momentu.
Tomu supluje výkonný, 100-kilowattový elektromotor, ktorý je v okruhu zaradený permanentne. Sčasti preto, aby vedel kedykoľvek a presne dávkovať svojich až 350 newtonemtrov, sčasti preto, lebo je dôležitým aktívnym prvkom jazdného prejavu novej Audiny. A z malej časti aj preto, lebo je integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky tiptronic.
Elektromotor je napájaný 14,1 kilowattovou batériou umiestnenou pod batožinovým priestorom, ktorá pracuje s napätím 365 V. Systémový výkon je dovedna 330 kilowattov, krútiaci moment dosahuje 700 newtonmetrov už od 1 250 otáčok za minútu. Zaujíma vás dynamika tohto impozantného vozidla? Krásnych 4,9 sekundy z nuly na stovku, pričom zrýchľuje až do 250 km/h.
Spotreba menšia ako objem motora!?
Tieto výkony dosahuje Audi A8 L e quattro pri bezkonkurenčnej spotrebe – podľa kombinovaného cyklu WLTP jazdí len za 2,5 – 2,7 litra paliva na 100 kilometrov! Čisto na elektrinu dokáže nová A8 jazdiť až do 135 kilometrov za hodinu, výsostne elektrický dojazd zvládne až do okruhu 46 kilometrov. Na najbližšiu ambasádu stačí, nie?
Jasné, že hej. Stačí aj do každodenného používania, pretože toto auto celkom rado rekuperuje kinetickú energiu, aj vďaka inteligentným jazdným režimom. Napríklad jedna z vecí, ktoré toto auto vie, je inteligentné rozvrhnutie elektrickej energie práve na tú cestu, ktorú si zadáte v navigácii. Šialené?
Možno hej, ale vôbec to nie je všetko: toto Audi tiež pozerá po aute pred vami, údaje porovnáva s údajmi z navigácie (napr. dopravné obmedzenia) a samo sa rozhodne, či je v daný moment výhodnejšie rekuperovať energiu, alebo nechať auto “plachtiť” na elektromotore. Audi tiež tvrdí, že až 80 percent bežných brzdných operácií vykonáva pomocou elektromotora. A samozrejme, že celý energetický mejdan vás nechá pozorovať prostredníctvom Virtual Cockpitu.
Čo k tomu dodať? Aha, cenu! Audi uvádza, že cena verzie na nemeckom trhu štartuje na 109 000 €. Tak čo, je táto limuzína hot, or not?