Nová Škoda 1203 by mohla vychádzať z Transporteru. Takto ju vidí dizajnér Škody

17080
" "

Nie je to tak dávno, čo sa Škoda 1203 stala čestným hosťom našej pravidelnej rubriky Autá z pekla. Súčasne s nami si na ňu spomenul aj mladý dizajér českej automobilky Daniel Hájek, ktorý navrhol jej novú generáciu postavenú na základe Volkswagenu Transporter. Vyzerá celkom úžasne!

Pri svojej štúdii modernej dvanástotrojky sa 31-ročný dizajnér pokúsil pretaviť legendárny dizajn dodávky do 21. storočia.

Zdroj: Škoda Storyboard

Žiadne retro

“Chcel som, aby bolo z mojej štúdie zrejmé, že ide o rovnaké vozidlo, no nechcel som, aby to bolo príliš zjavné retro.” Navrhol som moderné auto, ktoré vzdáva hold legende,“ hovorí o filozofii, ktorá stojí za jeho štúdiou. „Chcel som vytvoriť niečo nadčasové,“ vysvetľuje.

Zdroj: Škoda Storyboard

Laickým okom je nutné uznať, že Danielovi tento zámer veľmi dobre vyšiel. Moderná dvanástotrojka si zachovala dostatočné množstvo identifikátorov, ktoré ju zaraďujú do rodokmeňa, zároveň sa však vyvarovala pomerne lacných prvkov, ako je kopírovanie tvaru guľatých svetlometov.

Autá z pekla: TAZ 1203. Vznikol na politickú objednávku a odviedol “kus dobrej roboty”

Nosnou ideou Danielovho redizajnu ikonickej dodávky je jej “dvojitý šilt”, ktorý bol tak veľmi typický pre originálne modely vyrobené do konca osemdesiatych rokov. Ide o viditeľný zvar bočných a strešných panelov skeletu, ktorý sa autor rozhodol citlivo zachovať aj v modernom aute ako trocha samoúčelný, no štýlový a charakteristický prvok.

Zdroj: Škoda Storyboard

Vodorovné obvodové čiary 1203 nahradil dnes typickou Tornado linkou, ktorá dnešné Škody charakterizuje a svoj výtvor obdaril veľmi aktuálnym svetelným podpisom. “Dlho a usilovne som premýšľal, ako odkázať na okrúhle svetlá originálu bez toho, aby boli príliš retro. Preto je tu len náznak niektorých kriviek, ale inak je svetelný podpis nový a odvážny,“ hovorí Daniel. My hovoríme, že súhlasíme.

Zdroj: Škoda Storyboard

Zadná časť vozidla bola pre Daniela najťažším orieškom. „Pôvodná 1203 je pomerne úzka. Moderné automobily sú oveľa širšie a navyše som sa snažil prísť na spôsob, ako odkazovať na svetlomety, ktoré boli rovnaké v modeli 1203 ako aj v modeli 1000 MB,“ vysvetľuje. Dodávka je teda opticky rozšírená o vodorovné čiary. Šikmé boky a relatívne úzka strecha zasa pripomínajú štíhly rám modelu 1203.

Základ v Transporteri

Podľa vízie Daniela stojí nový model 1203 na platforme Volkswagenu Transporter. Pokojne by tak automobil mohol byť čisto elektrický, keďže aj s takým užitkáčom nemecký koncern do budúcnosti počíta. „Elektrické auto by umožnilo ešte lepšie využitie priestoru,“ hovorí. Interiéru dominuje minimalistická palubná doska, ktorá sa vyznačuje aj výraznou horizontálnou členitosťou a dvojramenný volant, ktorý je v Škode Auto opäť v kurze.

Zdroj: Škoda Storyboard

Polica v tvare obráteného krídla v spodnej časti palubnej dosky je tiež náznakom klasickej 1203. Táto polica obsahuje úložný priestor a čo je zaujímavé, je vysúvacia. “Vysúvacia polica by mohla prekážať v bežnom aute, ale v dodávke je to praktické.”

Pokiaľ ide o infotainment, na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Daniel nedokázal zúročiť svoje špeciálne schopnosti. Ako dizajnér používateľských rozhraní sa jeho každodenná rutina krúti okolo fungovania informačno-zábavných systémov, no jeho model 1203 ho v skutočnosti nemá.

Zdroj: Škoda Storyboard

„Myšlienka je taká, že vodič k prístupu k týmto informáciám používa svoje vlastné zariadenie, napríklad smartphone alebo tablet,“ hovorí Daniel a dodáva, že pre tieto zariadenia by mohol samozrejme navrhnúť špeciálnu aplikáciu. Palubná doska má len malý informačný displej za volantom a vedľa prieduchov ventilácie. Displej zrkadlí štítok s menom modelu pred sedadlom spolujazdca.

Svoju 1203 Daniel naskicoval perom a výsledok dofarbil v počítači. “Je to môj obľúbený spôsob práce. Navyše, prepisku mám vždy pri sebe. Pri jej využití nie je priestor pre chyby a vytvára pomerne charakteristickú stopu, takže moje skice sú trochu iné, menej dynamické a viac ilustratívne.” uzatvára.