Nová Lada Niva je tu! Nie je ani nová, ani Lada, ani Niva, ale povedzme že áno

13444
Zdroj: Lada

Keď si myslíte, že Rusi prežijú všetko, nezabudnite, že majú aj automobilky. A tie toho prežijú ešte viac! Nová Lada Niva sa po 22 rokoch svojej výroby konečne dočkala faceliftu, ktorý ju dostal do roku 2010. Z jej názvu zmizlo meno Chevrolet a zaradí sa pod to, čo my nazývame Nivou – model 4×4.


Toto je jedno z áut, ktoré prežije aj tlačené katalógy, svoju automobilku, jadrový výbuch alebo smrť posledného švába na planéte Zem.

Zdroj: Lada
Zdroj: Lada

Lada, Chevrolet, Lada

Ak vám toto vozidlo príde povedomé, bude to pravdepodobne tým, že svoju prednú časť zdanlivo ukradlo Toyote RAV4. Alebo je tu ešte aj druhá možnosť, a tou je, že ste jeho predchodcu, z ktorého priamo vychádza, už videli v nejakej drastickej kompilácií búračiek z ruských ciest. A to je celkom možné, pretože sa vyrába už 23 rokov!

Baf!
Zdroj: Lada

Toto vozidlo teda vstúpilo na trh ešte v roku 1998 ako VAZ-2123 ako nástupca legendárnej hranatej Nivy, ktorú dnes v nomenklatúre automobilky poznáme ako model 4×4. Aj keď by množstvo internetových diskutérov podľa vzhľadu namietalo, že toto nie je “tá pravá Niva”, technicky sú pod kapotou úplne rovnaké. To bolo aj zadanie pre konštruktérov – zachovať terénne vlastnosti a techniku Nivy, len to celé obliecť do niečoho civilnejšieho.

Zdroj: Lada
Zdroj: Lada

V roku 2003 však do Lady vstúpil duch svätý americký koncern General Motors a model 2123 premenoval na Niva. Chevrolet Niva, pričom sa pod týmto názvom vyrábala donedávna, kým Chevrolet nepredal svoj 50% podiel naspäť Lade. Od júla tohto roka teda Lada predáva Nivu už so svojím znakom, no teraz je s novou prednou časťou, updatovaným interiérom a nemalou finančnou injekciou od materského koncernu Renault-Nissan, aj konkurencieshopná.

Zdroj: Lada
Zdroj: Lada

Niva Travel

Faceliftovaná Niva dostala prívlastok Travel a aj keď vpredu nezostal plast na plaste, pôvod v modeli 2123 je rozpoznateľný už na prvý pohľad. Aj napriek tomuto hendikepu ale nová Niva nevyzerá zle, práve naopak – vyšší pontón prednej časti jej sluší, mohutné oplastovanie príde v ruských tajgách tiež celkom vhod.

Zdroj: Lada
Zdroj: Lada

Na niektorých fotografiách z výroby prvého kusu môžeme viedieť dokonca aj verziu s cool šnorchlom, takže to zjavne s tým terénom bude myslené vážne. Ostatne, ak by sme aj mali mať tendenciu robiť si z Nivy srandu ako v Autách z pekla, jej terénne schopnosti spochybňovať nemôžeme ani v najmenšom, tam ukáže zadnú časť veľa známejším vozidlám. Ozaj, keď už sme pri tej zadnej časti, tá dostala taktiež nové svetlomety s Full-LED technológiou, úpravy sa ale dočkal aj jej nárazník.

Zdroj: Lada
Zdroj: Lada

Kde sa však neudiala prakticky žiadna zmena, tak to je motorový priestor Nivy. Pod kapotou by sme našli starý dobrý 1,7-litrový benzínový motor s 80 koňmi a 127 newtonmetrami krútiaceho momentu, ktoré sú prenášané na všetky štyri kolesá cez päťstupňovú manuálnu prevodovku. Maximálna rýchlosť Nivy sa pohybuje niekde pri hranici 140 kilometrov za hodinu a z nuly je na stovke za 19 sekúnd, čo je len o pár sekúnd dlhšie než čas, za ktorý sa stihlo rozpadnúť ZSSR.

Zdroj: Lada
Zdroj: Lada

Lacná zvonka, zvnútra, aj v cenníku

Ozaj, čo sa týka interiéru vozidla, veľa zmien sa tu neudialo. Je to stále sivé, oblé miesto pripomínajúce deväťdesiate roky ako kupónová privatizácia, betónová papuča alebo tenké zlaté priečky v plastových oknách. Podobne ako v mafii, aj tu sa však od deväťdesiatok udialo pár kozmetických zmien, medzi ktoré patrí napríklad veľká obrazovka farebného dotykového infotainmentu. No a to je všetko. Ale akože šak stačí.

Dá sa totiž rátať s tým, že táto Niva bude jedným z lacnejších modelov. Oficiálne ceny síce zatiaľ ešte nepoznáme, no terajšia generácia obľúbeného SUV sa predávala v Rusku za niečo okolo 8000 – 10 000 €. Vzhľadom na použitú techniku, množstvo materiálov a cenu pracovnej sily teda očakávame, že sa zabudlo na pasívnu bezpečnosť, lebo v Rusku je to ešte vždy možné. Nám je to jedno, cieľovke to nevadí. A vám?

 

Mrkni naše nové video: