Mercedes-Benz C111 má 50 rokov, nevšedný motor a skvelý príbeh zrodu

799
Zdroj: Mercedes-Benz

Miláčik médií a pojazdné laboratórium na vývoj Wankelovho motora či testovanie nových technológií a v neposlednom rade legendárny rekordér. To a oveľa viac je Mercedes-Benz C 111. Jeho druhý vývojový stupeň C 111-II so štvorrotorovým motorom oslavuje tento rok svoje okrúhle jubileum.

Superšport Mercedes-Benz C 111 bol predstavený pred 50 rokmi na 40. ženevskom autosalóne od 12. do 22. marca 1970. Vozidlo s krídlovými dverami, ktorého výška dosahuje iba 1 120 milimetrov, s rázvorom kolies na úrovni 2 620 milimetrov má sklolaminátovú karosériu. Tá je zoskrutkovaná s rámovou podlahou z oceľového plechu.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Vozidlo dosahuje maximálnu rýchlosť až 300 km/h a zostáva magnetom pre divákov až dodnes: Mercedes-Benz C 111-II s charakteristickým lakovaním „Weißherbst“ možno zažiť v múzeu Mercedes-Benz v časti výstavy Fascinácia technikou (Faszination Technik).

Zdokonalenie

Mercedes-Benz C 111-II vychádza z modelu C 111, ktorý bol predstavený na jeseň 1969. Z technického hľadiska sa vyznačuje najmä štvorrotorovým Wankelovým motorom. Vývoj dizajnu pod vedením Bruna Sacca a Josefa Gallitzendörfera začína v lete 1969. V porovnaní s predchodcom sa okrem iného zlepšuje výhľad vodiča vďaka vylepšeniam na blatníkoch, streche a veku batožinového priestoru.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Optimalizácie sa nevyhýbajú ani aerodynamike. Výsledky meraní v aerodynamickom tuneli preukazujú voči predchodcovi, modelu C 111, zníženie odporu vzduchu až o osem percent. Interiér modelu C 111-II zaujme svojou modernou estetikou. Vysnívané vozidlo zdôrazňuje svoju praktickosť pri každodennom používaní napríklad tým, že ponúka priestor pre jeden veľký a dva malé kufre zo sady kufrov Mercedes-Benz.

Bianko šeky

Bohatí fanúšikovia športových vozidiel sú ochotní platiť za model C 111 vysoké sumy. Už v roku 1969 v Londýne ponúka automobilový nadšenec až pol milióna nemeckých mariek. V nasledujúcich mesiacoch dorazia do Stuttgartu takzvané bianko šeky. Značka však zdôrazňuje, že experimentálne vozidlo nie je na predaj.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Už od začiatku svojej kariéry je neskorší model C 111 (ktorý Mercedes-Benz označuje interným označením C 101) určený pre úplne inú cieľovú skupinu: už v roku 1963 sa premýšľa o Wankelovom motore v „malom, cenovo výhodnom športovom vozidle“, ktorý by mal byť umiestnený pod kapotu „pagody“, teda modelu SL (W 113). Koncom roka 1968 sa toto určenie konkretizuje na „malé športové vozidlo“ bez výrazného komfortu, ktoré sa hodí aj do pretekárskeho športu a ktoré by malo oslovovať „mladších ľudí“.

Digitálny

Model C 111 nestelesňuje budúcnosť iba svojím tvarom. Ide tiež o prvé vozidlo na svete, ktoré je od základu skonštruované na počítači. Inžinieri pritom využívajú proces ESEM (metóda elastostatických prvkov), teda variant metódy konečných prvkov (FEM), ktorý vyvinul Mercedes-Benz.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Digitálna technika umožňuje dokonca aj výpočet dynamických zaťažení. Mercedes-Benz predpokladá, že týmto spôsobom sa ušetria približne štyri mesiace vývoja. Dokumentárny film z dielne Mercedes-Benz „Vozidlo, ktoré pochádza z počítača“ predstavuje inovácie.

V8 namiesto Wankelovho motora

V decembri 1970 sa do jedného modelu C 111-II zabuduje namiesto Wankelovho motora piestový 3,5-litrový V8 motor Mercedes-Benz. Vďaka tomuto vozidlu z Mercedes-Benz Classic možno aj dnes zažiť dynamiku modelu C 111 a na podujatiach automobilových veteránov je vždy zdrojom nadšenia.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Ďalšou jedinečnou položkou zbierky vozidiel je model C 111-II z roku 1975: jeho podlahová skupina pozostáva zo sendviča z dvoch len niekoľko milimetrov hrubých vrstiev z umelej živice spevnených sklenými vláknami, ktoré sú zvarené s polyuretánovým vyplnením a spolu tvoria základný kompozit.

Maslo a lyže

C 111-II vykazuje oproti svojmu predchodcovi niekoľko komfortných detailov. Tie má na svedomí predovšetkým Rudolf Uhlenhaut, vedúci vývoja osobných vozidiel Mercedes-Benz. Okrem klasického batožinového priestoru je veko batožinového priestoru vybavené upevňovacími popruhmi, na ktoré možno umiestniť batožinu, a okrem toho je možná aj preprava lyží.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Uhlenhaut podrobí model C 111-II aj praktickej „maslovej skúške“: v rámci nej sa počas športovej jazdy vyskúša, či sa balenie masla v batožinovom priestore roztopí aj napriek izolácii proti teplu vychádzajúcemu zo spaľovacieho motora.

Priznať farbu

Dnes sa model C 111-II, ako aj jeho predchodca, spája v povedomí verejnosti celkom jasne s oranžovo metalickým farebným odtieňom „Weißherbst“. Koncom 60. rokov sa však uvažuje aj o lakovaní vo vyhotovení cinabaritová červená a dekoráciou s pruhmi z rally. V roku 1969 sa model C 111 po prvýkrát objavuje vo vyhotovení s bielym efektovým lakom a žiarivej oranžovej.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Do premiéry modelu C 111-II v Ženeve pred 50 rokmi sa však presadzuje lakovanie „Weißherbst“, ktoré sa stáva typickou farbou. S vývojom superšportového vozidla s Wankelovým motorom Mercedes-Benz už po modeli C 111-II a jeho náprotivku s plastovou podlahovou skupinou nepokračuje. Hviezda experimentálneho vozidla však aj napriek tomu naďalej jasne svieti.