Mercedes-AMG GT R PRO: „Safety car“ na steroidoch

1409

Mercedes-AMG GT možno poznáte zo šampionátu Formuly 1, kde plní funkciu bezpečnostného vozidla. Už základný model zvláda stovku za štyri sekundy a jazdí vyše 300 km/h, no Mercedes prichádza s ešte ostrejšou verziou.

Modelový rad AMG GT prešiel po štyroch rokoch predaja menšou modernizáciou. Okrem drobných exteriérových zmien je nový volant AMG Performance, stredová konzola s inovatívnymi tlačidlami s displejom zo 4-dverového kupé AMG GT a plne digitálna prístrojová dosku s exkluzívnym štýlom zobrazovania AMG Superšport. Pri príležitosti faceliftu však Mercedes prišiel so špeciálnou verziou vrcholného modelu označenou ako AMG GT R PRO. Úpravy prevzaté z motoristického športu možno rozdeliť do štyroch oblastí: podvozok, odľahčená konštrukcia, aerodynamika a vzhľad.

Optimálne nastavenie

Nový podvozok AMG s nastaviteľnou svetlou výškou ponúka ešte viac možností, aby sa nastavenie dalo optimálne prispôsobiť konkrétnemu okruhu. Ako v profesionálnom motoristickom športe si vodič môže nielen mechanicky nastaviť základ pruženia, ale teraz aj manuálne nastaviť mieru odskoku a útlmu tlmičov. To prebieha rýchlo a presne bez náradia prostredníctvom systému kliknutia s pevne zabudovaným ovládačom na tlmiči. Nastavenie tlakového stupňa sa okrem toho delí na vysokú (Highspeed) a nízku rýchlosť (Lowspeed). To znamená: nastavenie možno vykonať selektívne pre pomalé a rýchle pohyby prepruženia, ako je to aj v pretekárskom športe. Tak možno ešte viac cielene ovplyvniť vlastnosti pozdĺžneho a priečneho nakláňania, ako aj trakciu modelu AMG GT R PRO.

Na prednej náprave sa používa nastaviteľný priečny torzný stabilizátor z ľahkých uhlíkových vlákien. Alternatíva na zadnej náprave je z ocele, je rovnako nastaviteľná a vďaka svojej dutej rúrovej konštrukcii prináša úsporu hmotnosti.

Už model Mercedes-AMG GT R disponuje kĺbovými ložiskami na spodných priečnych ramenách zadnej nápravy. Model Mercedes-AMG GT R PRO má teraz tieto ložiská aj na horných priečnych ramenách. Sú výrazne odolnejšie proti opotrebovaniu ako bežné puzdrá priečnych ramien a konštrukčne nemajú vôľu, čím sa nemení rozchod kolies a odklon ani pri vysokom zaťažení. V modeli Mercedes-AMG GT R PRO tak možno jazdiť ešte precíznejšie.

Elektronicky regulované dynamické uloženia zavesenia motora a prevodovky sa dajú s vysoko presnou reakciou a jasnou spätnou väzbou prenastaviť tak, aby sa ešte viac zvýšila agilnosť.

K sériovej výbave modelu AMG GT R PRO patrí aj balík Track (nedodáva sa pre USA, Kanadu a Čínu). Zahŕňa systém ochrany pri prevrátení, štvorbodové bezpečnostné pásy pre vodiča a spolujazdca a hasiaci prístroj s hmotnosťou 2 kg (oba prvky sú určené výlučne na použitie na pretekárskej trati). Zabudovaná klietka systému ochrany pri prevrátení z oceľových rúr sa skladá z hlavného strmeňa, výstuhy upevnenia pásov, dvoch zadných výstuh ako aj z diagonálneho zadného kríža. Systém zvyšuje už teraz excelentnú tuhosť vozidla, čím pozitívne ovplyvňuje jeho dynamiku jazdy. V USA, Kanade a Číne sú pre model Mercedes-AMG GT R PRO namiesto balíka Track sériovo k dispozícii ozdobné prvky ako aj výstuha v batožinovom priestore z matných uhlíkových vlákien.

Dielce z uhlíkových vlákien a nové kované disky kolies

K úspore hmotnosti prispievajú okrem početných dielcov z uhlíkových vlákien sériovo dodávaná keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava exkluzívne s brzdovými strmeňmi s čiernym lakom, ako aj škrupinové sedadlá AMG z pohľadového kompozitu z uhlíkových vlákien (nedodáva sa pre USA, Kanadu a Čínu). V USA, Kanade a Číne sú pre model Mercedes-AMG GT R PRO sériovo dostupné sedadlá AMG Performance. Ľahké kované disky kolies AMG Performance s dizajnom piatich zdvojených lúčov exkluzívne zušľachťujú matný titánový sivý lak a leštené ráfiky kolies.

Novo navrhnutý spojler predného nárazníka s prídavnými krídelkami 

Aj aerodynamická úprava karosérie zvyšuje celkový výkon vozidla Mercedes-AMG GT R PRO. Novo navrhnutý spojler predného nárazníka dostal dve krídelká na každom boku z pohľadového kompozitu z uhlíkových vlákien. Spodné krídelká prechádzajú takmer plynulo do predného rozdeľovača prúdenia, ktorý sa tiahne ďalej dopredu, a ktorý držia malé kovové výstuhy – stabilizujú predný rozdeľovač prúdenia pri vysokej rýchlosti. Okrem toho sú po vizuálnej stránke ďalšou poctou vzorom z motoristického športu.

Louvre (vetracie štrbiny) v predných blatníkoch prispievajú vďaka účinnému prúdeniu vzduchu z podbehov k zníženiu vztlaku na prednej náprave. Vzadu sa na boku vertikálne tiahne vždy jeden aerodynamický prvok z pohľadového kompozitu z uhlíkových vlákien na výreze pre kolesá takmer až do výšky zadných svietidiel. Súhra všetkých týchto opatrení výrazne znižuje vztlak na prednej náprave bez toho, aby negatívne ovplyvnila aerodynamické podmienky na zadnej náprave.

Aktívny aerodynamický profil na spodku vozidla známy z modelu Mercedes-AMG GT R, aktívny systém regulácie vzduchu AIRPANEL na spojleri predného nárazníka a veľké zadné krídlo na veku batožinového priestoru patria k sériovej výbave. Zadné krídlo má navyše lištu spojlera (Gurney), ktorá zvyšuje prítlak na zadnej náprave, a teraz spočíva na frézovaných hliníkových držiakoch, ktoré zvýrazňujú blízkosť k pretekárskemu športu.

Vzhľad typický pre pretekársky šport

Model Mercedes-AMG GT R PRO nielen, že jazdí ako pretekárske vozidlo, ale tak aj vyzerá. Sériovo dodávaný balík prvkov z uhlíkových vlákien I (Carbon Paket I) s predným rozdeľovačom prúdenia, plutvami v blatníkoch, ozdobnými lištami na bočnom obložení prahov a s difúzorom z vysokokvalitne spracovaného pohľadového kompozitu z uhlíkových vlákien rovnako zvýrazňuje blízkosť k motoristickému športu, tak ako aj novo navrhnutá strecha z uhlíkových vlákien, ktorá je v strede znížená.

Mimoriadny status podčiarkujú aj fólie s pretekárskymi pruhmi na kapote motora, streche a na veku batožinového priestoru ako aj po stranách vozidla. Pre farebný odtieň selenitová sivá magno je táto fólia exkluzívne k dispozícii vo svetlozelenej farbe. Pre všetky ostatné farebné varianty sú pruhy v matnej tmavosivej farbe. Na želanie zákazníka možno fólie aj úplne vynechať.

Pôsobivý výkon

Nový model Mercedes-AMG GT R PRO pôsobivo preukázal svoju výkonnosť na pretekárskej trati už pred svetovou premiérou: začiatkom novembra prešiel v ešte maskovanom vozidle Mercedes-AMG GT R PRO Severnú slučku okruhu Nürburgringu veľvyslanec značky AMG a pretekár AMG GT3 Maro Engel v čase presne 7:04:621 minúty. Tým výrazne prekonal doterajší čas vozidla Mercedes-AMG GT R – a pri vonkajšej jesennej teplote 12 stupňov Celzia preukázal vysoký potenciál aktuálneho špičkového modelu AMG.