Francúzi nastavili trend: Autoreklamy musia ukazovať alternatívne formy prepravy

1194
Zdroj: Unsplash

Každá reklama na autá odvysielaná vo Francúzsku musí obsahovať aj alternatívne formy prepravy.

Reklama regulovaná štátom je bežnou praxou. Najprísnejšie na tom bol doteraz tabak, ktorého propagácia je vo všeobecnosti zakázaná. Medzi ďalšie regulované produkty patria alkohol, zbrane, lieky, dojčenské výrobky… a vo Francúzsku po novom aj autá.

Vo všedný deň jazdite MHD.

Legislatíva, ktorú ohlásilo Francúzsko je 28. decembra 2021 je súčasťou radu zákonov na ochranu klímy. Vzťahuje sa na printovú a audiovizuálnu reklamu, v ktorej budú musieť automobilky používať vety ako “Na krátke trasy choďte radšej peši alebo na bicykli” či “Zvážte možnosti spolujazdy” alebo “Vo všedný deň jazdite MHD“.

Na krátke trasy choďte radšej peši alebo na bicykli.
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Reklamy, ktoré zahŕňajú obrazovú stránku musia navyše na konci každého spotu zobraziť hashtag #SeDeplacerMoinsPolluer, čo vo voľnom preklade znamená “Cestujte, znečisťujte menej“. Okrem nových claimov sú povinné aj informácie o financovaní auta a od tohto roka pribudne aj povinnosť udávať informácie o emisiách CO2 priamo v reklame.

Zvážte možnosti spolujazdy.

S týmto zákonom, pochopiteľne, automobilky nesúhlasia. Argumentujú tým, že obyvatelia mimomestských oblastí sú na automobily odkázaní. Navyše, Francúzsko je krajinou s dlhoročnou automobilovou históriou a radom automobiliek, ktoré z neho pochádzajú. Týmto krokom si podľa slov predstaviteľov automobiliek Francúzsko samo podkopáva nohy. Na druhej strane, nemecký portál Heise Autos informuje, že ide o kompromis. Organizácie na ochranu životného prostredia tlačili na vládu, aby zakázala reklamu pre automobily so spaľovacím motorom úplne.