Čím prejde originál zliatinového disku, kým sa dostane k motoristom?

2301
Zdroj: TS Benet

„…Predovšetkým špeciálnymi skúškami. Iba tie otestujú vlastnosti, ktoré sú pre bezpečný disk kľúčové. Garancia konštantnej kvality pri diskovej produkcii predstavuje neustále chemické testovanie surového hliníka, röntgenové a tlakové skúšky či nepretržité merania rozteče, zálisu ráfika a stredového vŕtania,“ vysvetľuje Helena Mikulová zo spoločnosti Benet SK.

Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

Jej slová možno „vpísať“ do základného argumentu, prečo sa neulakomiť a nenaletieť príliš nízkej cene pri výbere a kúpe hliníkových diskov. Lacné napodobeniny predstavujú veľký hazard nielen s vlastnou bezpečnosťou, ale i s bezpečnosťou ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

Cesta k motoristom vydláždená skúškami

Pri skúške odvaľovania disk s pneumatikou rotuje 72 hodín na kotúči pod skúšobným zaťažením. Disk nesmie vykázať žiadne známky poškodenia/trhliny.

Úderová skúška – na koleso sa namontuje pneumatika, kaleným úderníkom sa udiera na ráfik disku. Počas jednej minúty po teste nesmie z pneumatiky uniknúť tlak viac ako 0,2 baru a nesmú na špicoch disku vzniknúť žiadne trhliny.

Pri teste ohybu je koleso excentricky zaťažované. Po teste nesmie byť na disku spozorovaná žiadna trhlina.

Zástavbová skúška predstavuje fyzickú montáž homologizovaného disku na vozidlo a stanovenie podmienok pre jeho použitie.

Napodobenina materiálu aj dizajnu nemôže jednoducho zaručiť bezpečnosť vodiča i ostatných účastníkov premávky. Motoristi, ktorí sa aj napriek tomu rozhodnú pre takéto disky, v prípade nehody musia počítať aj s tým, že poisťovne sú nekompromisné.

Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

Čo hovorí zákon?

V tomto prípade citujeme zo zákona o premávke na verejných komunikáciách číslo 725/2004, ktorý jasne hovorí: „(1) Uviesť na trh 7a) a sprístupniť na trhu 7b) nové vozidlo, systém, komponent alebo samostatnú technickú jednotku na účely prevádzky v premávke na pozemných komunikáciách možno, len ak majú udelené typové schválenie, typové schválenie ES alebo správu o homologizácii typu. Pre uvádzanie na trh a sprístupnenie na trhu nového vozidla, systému, komponentu a samostatnej technickej jednotky platia podmienky ustanovené osobitnými predpismi o typovom schvaľovaní.“

Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

Zjednodušene povedané a zhrnuté – hľadajte disky s KBA číselným kódom alebo značku E s číselným kódom. Takéto disky sú (KBA) typovo schválené alebo (E) so správou o homologizácii. Disky, ktoré si kupujete by mali mať priložený TUV certifikát.

Plecháče alebo elektróny?

Zorientovaný motorista nepotrebuje milión argumentov, aby sa rozhodol práve pre kúpu hliníkových diskov a „prezul“ ich namiesto doterajších plechových či oceľových, aby sme boli presní. Vďaka ich konštrukcii, materiálu a aj povrchovým úpravám majú oproti oceľovým diskom v mnohom navrch.

Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

„Jednoznačne hliníkové disky prinášajú väčšiu úsporu nielen z hľadiska spotreby paliva, ale aj z hľadiska zníženia opotrebovávania konštrukčných častí vozidla. Taktiež ponúkajú vyššiu bezpečnosť, lepšiu údržbu a komfort v porovnaní s plechovými diskami. A v neposlednom rade sú hliníkové disky estetickejšie ako oceľové disky.“

Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

Takže – oceľové alebo hliníkové? Čo hovorí v prospech tých prvých? „Určite lepšia ochrana bŕzd voči nečistotám a nižšia nákupná cena. Naopak nevýhodu „plecháčov“ je vyššia hmotnosť, horšie chladenie bŕzd a ich vzhľad,“ vysvetľuje H. Mikulová.

Výhodami hliníkových diskov sú predovšetkým:

  • nižšia hmotnosť
  • lepšie chladenie bŕzd
  • estetický vzhľad

V každom prípade musíme skonštatovať, že hliníkové disky sú ľahšie ako oceľové disky, a to je dôležitý argument, ktorý ovplyvňuje rozhodovanie motoristov, aby si vybrali hliníkové disky.

Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

Za predpokladu, že hliníkové disky sú ľahšie ako oceľové poskytujú motoristom nasledovné hlavné výhody:

  • Bezpečnosť: vďaka nižšej hmotnosti hliníkových diskov sa skracuje brzdná dráha, dosahuje sa lepší reakčný čas elektronických zabezpečovacích systémov vozidla.
  • Ekonomika: jednou z kľúčových výhod nižšej hmotnosti hliníkových diskov je nižší valivý odpor – úspora paliva, disky sú bez zvarov, čo predstavuje menšie opotrebovanie pneumatík, lepšia tepelná vodivosť zabezpečuje chladenie a menšie opotrebovávanie bŕzd.
  • Životnosť: ďalšou výhodou hliníkových diskov je ich životnosť. Hliník je silný a odolný voči korózii a to aj po dlhšiu dobu.
Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet
  • Údržba: hliníkový disk vhodného dizajnu a tvaru sa dá podstatne ľahšie udržiavať a zbavovať nečistoty. Z vnútornej strany hliníkového disku sa oveľa ľahšie vystriekavajú nánosy štrku ako z plechového disku. Hrubá vrstva špiny z vnútornej strany disku spôsobuje jemné chvenie, nevyváženosť kolesa a následné namáhanie mechanických častí riadenia. Navyše ak majú oceľové disky plastové kryty tzv. puklice, zväčší sa tak počet miest, kde sa môže ukladať zmrznutý sneh a špina.
  • Komfort: pri prejazde nerovnosťami sa prenášajú vertikálne vibrácie pri oceľových diskoch priamo na náboj, pričom pri hliníkových diskoch tvorí dosadaciu plochu hmota hliníka, ktorá vstrebáva vibrácie, čomu ešte aj napomáha pri väčšine automobilov používanie vystreďovacích krúžkov.

Aby sme boli v porovnaniach korektní, medzi nevýhody alu diskov patrí horšia ochrana brzdového systému od nečistôt a vyššia nákupná cena.

Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

Základné pravidlá pri údržbe

Hliníkové disky sa vyrábajú v rôznych povrchových úpravách. Najbežnejšie sú PS- strieborné, alebo SG čierne. Veľmi obľúbené disky sú v tzv. dvojkombinácii PU – čierno strieborné.

Ako sa o hliníkové disky starať?

  • nikdy nečistite disk keď je ešte horúci,
  • nepoužívajte drôtenky na kov alebo akýkoľvek iný produkt, ktorý by mohol poškriabať vaše disky,
  • úplne nevhodné sú agresívne chemické látky, alebo kyslé čistiace prostriedky,
  • neumývajte disky v umyvárni, kde tlak vody presahuje 1bar,
  • disky vždy čistite iba prípravkami určenými na konkrétnu povrchovú úpravu,
  • používajte jemné materiály, napr. jelenicu,
  • správnym ošetrovaním sa predĺži životnosť disku.
Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

Kde nakupovať?

Keď sa zákazník rozhodne pre kúpu hliníkového disku, môže navštíviť predajňu alebo vyhľadať spoľahlivý e-shop. V  kamennej predajni je výhodou, že ho obslúži skúsený odborník, poradí, prípadne ukáže model disku. V Benete sú v ponuke produkty špičkových nemeckých výrobcov, napríklad ATS, Borbet, Alutec, Brock, či Rial a ďalšie renomované značky.

Zdroj: TS Benet
Zdroj: TS Benet

Ak sa motorista rozhodne pre kúpu v e-shope, prvý krok je vyhľadať model svojho auta v konfigurátore a postupovať podľa pokynov, vybrať si iba taký disk, ktorý je zobrazený a vhodný na vybrané auto. „V každom prípade si overte, či vybrané disky spĺňajú všetky potrebné náležitosti, o ktorých sme hovorili. Originál a fejk? Od nás zákazník odchádza nielen s bezpečným produktom, ale i s garanciou, servisom a poradenstvom,“ dodáva odborníčka.

http://www.diskybenet-sk.sk