Situácia na trhu zánovných vozidiel je aj napriek problémom spôsobených koronavírusom stabilná. Ich cena však oproti minulému roku narástla o 7 300 eur – na priemerných 25 930 eur.
„Zánovné jazdené automobily sú pre tuzemskú klientelu stále veľmi populárne a ani pandémia ich obľúbenosť výrazne nezmenila. Ekonomické výhody takmer nových áut sú nesporné. Pri bežných značkách a modeloch sa úspora oproti novému autu pohybuje v priemere medzi 20 až 30 %, u prémiových a luxusných značiek nie je výnimkou cena nižšia aj o 50 % v porovnaní s ich pôvodnou hodnotou.
Pritom spravidla ide o vozidlá, ktoré budú ešte niekoľko rokov v predĺženej továrenskej záruke od výrobcu a servisné náklady sú tak nižšie než u starších a dlhšie používaných ojazdených automobiloch,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO.
Vývoj trhu
Na trhu s ojazdenými vozidlami je výrazne viac hybridov aj plne elektrických áut, než v minulosti. Najväčšia ponuka mladých ojazdených vozidiel je štandardne v Bratislavskom, potom v Žilinskom kraji a Nitrianskom kraji. Najmenej ich naopak ľudia ponúkajú v Prešovskom a Banskobystrickom kraji. Takmer 41 % inzerovaných vozidiel je s benzínovými motormi, necelých 52 % naopak využíva dieselové agregáty.
Zvyšok pripadá na rôzne alternatívne pohony, ktorých v posledných rokoch pribúda a zákazníci k nim získavajú čoraz väčšiu dôveru. Napríklad pri hybridných modeloch sa oproti vlaňajšiemu prvému polroku ponuka rozšírila o 201 áut – na tohtoročných 462. Plne elektrických modelov predajcovia ponúkali 210, teda o 78 kusov viac než minulý rok. Mierne však klesla ponuka áut na LPG a CNG.
Rošáda na vrchole
Na poli zánovných áut na prvej priečke ponúkaných vozidiel vystriedal Mercedes mladoboleslavskú Škodovku, s podielom viac ako 17 % ponúkaných vozidiel.
Za Mercedesom teda nasleduje Škoda, potom BMW, Volkswagen a päticu najviac inzerovaných vozidiel uzatvára Audi, ktoré vlani bolo až na ôsmej pozícii. Medzi desiatimi najviac ponúkanými modelmi sú až štyri z dielne automobilky Škoda.