BMW X7 prináša prvotriedny luxus do segmentu SUV

1325
" "

Dlho sa o nej hovorilo. Čakali sme ju už v Paríži, no nebola tam. BMW zjavne nechcelo, aby jeden z ich najluxusnejších modelov zanikol v spleti všetkých tých autosalónových noviniek. Tak ho tu teda máme – BMW X7.

Dospeli sme do štádia, kedy BMW X5 už nestačí. Ľudia chcú stále viac, a tak BMW prichádza s úplne novým modelovým radom – X7. Auto, ktoré je priamym konkurentom Mercedesu GLS, mieri do toho najluxusnejšieho segmentu. Mieri do vôd, kde si dlhé roky osamotene plávala neohrozená vlajková loď značky – BMW radu 7. Dnes je však doba, kedy nemôžete ľuďom povedať, čo je najlepšie. Áno, luxusné limuzíny sa vždy označovali za „vlajkové lode“, ale prominentná klientela nemá o luxuse vždy rovnakú predstavu.

Je ešte niečo viac?

Po odhalení BMW radu 8 a po definitívnom potvrdení výroby  BMW X7 som sa rozprával so zástupcami značky a žiadal som nejaké vysvetlenie: „Čo je viac? Čo bude teraz vlajkovou loďou?“. Vysvetlenie je veľmi jednoduché. BMW nechce ustanovovať presne definovanú hierarchiu. Skrátka iba rozšírilo svoju ponuku v tom najluxusnejšom segmente. BMW radu 7, rad 8 a aj BMW X7 by teda mali byť na jednej úrovni. Výber je len na vás. Či už preferujete luxusnú limuzínu, luxusný športiak či luxusné SUV, ich spoločným menovateľom je hlavne luxus, a teda špičková technika a prvotriedne materiály.

Majestátny zjav

Zhruba pred rokom nám BMW na frankfurtskom autosalóne predstavilo koncept X7. Vtedy sme len neveriacky krútili hlavami nad ostentatívne veľkými „obličkami“ masky chladiča. Čuduj sa svete, sériový model ich má prakticky rovnaké. Základné dizajnové črty celého auta ostali veľmi podobné spomínanej dizajnovej štúdii.  Impozantné sú tiež rozmery. Toto SUV je dlhé až 5 151 mm a široké rovné dva metre. Neprehliadnuteľný vzhľad modelu X7 podčiarkuje kolmá predná časť a chrómové prvky nachádzajúce sa po obvode celého vozidla, ktoré umocňujú jeho výnimočný charakter a jedinečnosť. V prípade BMW X7 sú LED svetlomety štandardom. Na želanie je možné vybaviť ho adaptívnymi LED svetlometmi s laserovými svetlami.

Pri pohľade zboku zaujme dlhá línia strechy, ktorá je predzvesťou priestranného interiéru. Zaujímavosťou je, že zadné dvere sú dlhšie ako predné. Vďaka nim sa dozadu ľahko nastupuje aj vystupuje. K dispozícii budú disky kolies s priemerom až 22 palcov, pričom štandardom sú 20-tky. Za zmienku stojí aj chrómovaná lišta spájajúca zadné svetlá, ktorá sa predtým objavovala iba na BMW radu 7.

Priestranný a variabilný interiér

BMW X7 je štandardne vybavené tromi radami sedadiel. Dvaja cestujúci v treťom rade majú taktiež k dispozícii dvojicu plnohodnotných sedadiel. To znamená, že dospelí zvládnu aj dlhšie výlety. Úroveň komfortu zvyšujú aj prvky ako presklenie strechy či držiaky na poháre a lakťové opierky vo vnútornom obložení panelov karosérie. V druhom rade sa štandardne nachádzajú tri sedadlá v klasickej konfigurácii. Na požiadanie sa môže v druhom rade nachádzať aj dvojica mimoriadne komfortných sedadiel. Rozsahom možností nastavenia sa tieto komfortné sedadlá vyrovnajú predným sedadlám vodiča a spolujazdca. Ich súčasťou sú aj lakťové opierky a komfortné vankúšiky.

V treťom rade sedadiel by sa mali pohodlne odviezť aj dospelí.

Sedadlá vo všetkých troch radoch majú elektronické ovládanie pozdĺžneho nastavovania ako aj sklonu operadla. Operadlá sedadiel v druhom aj treťom rade sa sklápajú aj vyklápajú elektronicky. Tlačidlá na ich vyklápanie sa nachádzajú za zadnými dverami na strane vodiča ako aj v batožinovom priestore. Pre jednoduchší prístup na sedadlá tretieho radu sa celé sedadlá druhého radu naklopia smerom dopredu. Po stlačení tlačidla sa operadlá sedadiel druhého radu nastavia do kolmej polohy, aby vytvorili dokonale bezpečnú oporu pre dieťa sediace v detskej sedačke pripevnenej cez kotviace body Isofix.

Na pozdĺžne nastavovanie sedadiel druhého radu slúži ovládací panel vo vodičových dverách. Pri tomto paneli sa nachádza aj tlačidlo, ktorým môže vodič nového BMW X7 ovládať pozdĺžne nastavenie svojho aj spolujazdcovho sedadla. Vodič tak podľa potreby môže buď zväčšiť priestor na nohy cestujúcim v druhom rade sedadiel, alebo zjednodušiť nastupovanie do tretieho radu sedadiel.

Luxus a priestor

V šesť- alebo sedemmiestnom usporiadaní ponúka nové BMW X7 batožinový priestor s objemom 326 litrov. Po sklopení operadiel sedadiel druhého a tretieho radu narastie tento objem na 2 120 litrov. Nakladanie batožiny uľahčuje aj štandardne dodávané vzduchové odpruženie, ktoré umožňuje zníženie nakladacej hrany. Nové BMW X7 dostalo dvojdielne veko batožinového priestoru, pričom obe jeho časti sa otvárajú aj zatvárajú elektronicky. Vozidlám na želanie vybaveným prvkom Comfort Access (Komfortný prístup) sa obe časti otvárajú automaticky a bezdotykovo.

Hviezdna obloha

V štandardnej výbave je aj trojdielne panoramatické strešné okno. Všetky presklené časti majú svoj vlastný elektronicky ovládaný kryt. Ovláda sa z predného panelu a poskytuje požadovaný tieň. V prípade, že sa vo vozidle nachádzajú aj na požiadanie dodávané slnečné clony na bočných oknách, získajú cestujúci na zadných sedadlách spolu s nimi aj možnosť ovládať kryty presklenej strechy. Kryt zadnej časti nad stredným radom sa potom ovláda samostatným tlačidlom dostupným z tretieho radu. Panoramatická presklená strecha Sky Lounge vytvára po zotmení výnimočnú a exkluzívnu atmosféru. Na presklení sa rozžiari LED osvetlenie, ktoré vytvára 15 000 vzorov a pripomína hviezdnu oblohu. Farebnú schému si môže posádka nastaviť podľa svojich predstáv.

Za príplatok sú v druhom rade iba 2 luxusné sedadlá, ktoré poskytujú prakticky všetky vymoženosti predných sedadiel.

Komfort na prvom mieste

BMW X7 sa štandardne dodáva so 4-zónovou klimatizáciou, na želanie aj s 5-zónovou klimatizáciou so samostatným ovládaním pre tretí rad sedadiel. Na želanie dodávaný balík Ambient Air obsahuje ionizáciu vzduchu a do interiéru rozprašuje jednu z ôsmich zvolených vôní. Vodič a predný spolujazdec si môžu do stredovej konzoly zvoliť aj špeciálne termo držiaky na nápoje. Vďaka nim zostanú nápoje podľa potreby teplé alebo studené. V ponuke nechýba ani bezdrôtové indukčné nabíjanie. Miesto na takéto nabíjanie telefónov sa nachádza v stredovej konzole pred držiakmi na nápoje.

Štandardom je štvorzónová klimatizácia. Na želanie aj päťzónová.

Počas jazdy v tme sa o výnimočný zážitok na palube postará aj štandardne dodávané náladové osvetlenie s precíznymi LED linkami na palubnej doske, stredovej konzole a v obložení dverí. Posádka si môže cez ovládač iDrive vybrať jednu zo šiestich farebných schém a z viacerých kombinácií. Súčasťou osvetlenia je aj osvetlenie priestoru okolo vozidla svetelným chodníkom Welcome Light Carpet, ktorý sa objaví pri odomknutí či zamknutí vozidla. Dopĺňa ho aj prvok s názvom Dynamické osvetlenie interiéru Dynamic Interior Light vysielajúce pulzujúce svetelné signály v presne určených momentoch. Tieto signály sa na vnútorných paneloch objavia ak sú otvorené dvere a zároveň beží motor a na prístrojovej doske ak práve prichádza telefonický hovor.

BMW X7 zabáva posádku štandardne dodávanou hi-fi audiosústavou s 10 reproduktormi. O intenzívnejší hudobný zážitok sa postará na požiadanie dodávaný audiosystém Harman Kardon so 16 reproduktormi. Milovníkov špičkového zvuku zase poteší na požiadanie dodávaný audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s 20 reproduktormi a s výkonom 1 500 W. K výnimočnému priestorovému zvukovému zážitku pre všetkých pasažierov prispieva aj digitálny 7-kanálový zosilňovač a ďalšie zdroje zvuku v streche. Na požiadanie sa dodáva aj zábavný systém pre zadné sedadlá Professional s dvojicou 10,2-palcových dotykových HD obrazoviek, DVD prehrávačom schopným prehrávať aj Blu-Ray, dvoma USB portami, vstupom HDMI a s dvoma výstupmi na slúchadlá.

Známa technika

Zo začiatku predaja (marec 2019), budú k dispozícii tri motory. Všetky tri poznáme už z iných modelov. Základ predstavuje model xDrive30d s trojlitrovým radovým šesťvalcom vyladeným na 265 koní a 620 Nm. Rovnaký motor bude mať pod kapotou aj silnejší variant M50d, avšak tento trojlitrový šesťvalec je dopovaný až štvoricou turbodúchadiel. Vďaka nim produkuje úctyhodných 400 koní a až 760 Nm. Verzia M50d dostáva v základnej výbave zadný diferenciál M Sport, 21-palcové M disky kolies z ľahkých zliatin a špeciálne nastavenie podvozka. Tieto prvky vylepšia ovládateľnosť a presnosť riadenia a dodajú mu nezameniteľný charakter vozidla M Performance, no prispôsobeného luxusnému segmentu.

Zatiaľ jedinou benzínovou alternatívou je trojlitrový radový šesťvalec vo verzii xDrive40i, ktorý produkuje 340 koní a 450 Nm.

Vzduchové odpruženie už v základe

Komfort jazdy vylepšuje štandardne dodávané adaptívne vzduchové odpruženie na oboch nápravách s automatickým udržiavaním svetlej výšky. Tlak v odpružení kontrolujú elektricky ovládané kompresory so zásobníkmi stlačeného vzduchu pre každé koleso zvlášť, čo umožňuje vyrovnávanie nerovnomerného zaťaženia vozidla. Svetlú výšku si môže vodič individuálne nastaviť, napríklad pri jazde v teréne. Stlačením tlačidla vo vozidle sa svetlá výška zvýši vo dvoch stupňoch až o 40 milimetrov nad štandardné nastavenie. Tlačidlom v batožinovom priestore sa môže nakladacia hrana o 40 milimetrov znížiť. Po naštartovaní motora sa vozidlo vráti na naposledy nastavenú výšku.

Svetlá výška vozidla sa môže nastaviť aj pri vypnutom motore. Na to poslúži na požiadanie dodávaný kľúč s displejom BMW Display Key. V režime SPORT sa pri rýchlostiach nad 138 km/h automaticky zníži svetlá výška o 20 milimetrov.

Integrálne aktívne riadenie všetkých kolies Integral Active Steering je dostupné ako prvok dodávaný na želanie. V závislosti od rýchlosti sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom alebo opačnom smere ako kolesá predné. Prispieva to k rýchlejšiemu prejazdu zákrut, jednoduchšej zmene jazdných pruhov ako aj k svižnejšiemu kľučkovaniu cez hustú mestskú premávku. Takéto riadenie uľahčuje manipuláciu vozidla v úzkych parkovacích miestach a zvyšuje stabilitu pri predbiehaní na diaľniciach.

Dynamické jazdné vlastnosti zvyšuje na želanie dodávaný systém Executive Drive Pro s aktívnymi stabilizátormi. Systém aktívnych stabilizátorov využíva elektromotory, ktoré pri dynamickom prejazde zákrutami pôsobia proti nakláňaniu karosérie. Zároveň pomáha aj pri zrýchľovaní na výjazde zo zákrut. Systém má pozitívny vplyv aj na zvýšenie stability a komfortu pri jazde v priamom smere, pretože aktívne potláča vplyv možných nerovností na okraji vozovky.

Zvládne aj terén

Pre všetky modely okrem verzie BMW X7 M50d je k dispozícii aj balík Off-Road, ktorý sa vyznačuje odolnými ochrannými prvkami na prednej aj zadnej časti podvozka. Obsahuje aj adaptívne vzduchové odpruženie a elektronicky ovládanú uzávierku zadného diferenciálu. Súčasťou balíka Off-Road je aj špeciálna grafika prístrojovej dosky a stredovej obrazovky Control Display ako aj špeciálny ovládač na stredovej konzole na výber jedného zo štyroch jazdných režimov xSnow, xSand, xGravel a xRocks. Vodič si tak môže zvoliť ideálne nastavenie svetlej výšky, systému xDrive, reakcie na plyn, režimu prevodovky a systému DSC, aby čo najlepšie prešiel cez povrchy ako sneh, piesok, štrk či skaly.

Haldy asistenčných systémov

Paletu už veľmi dobre známych asistenčných systémov dopĺňa viacero bezpečnostných a komfortných prvkov vrátane Varovného systému pre križovatky. Pri rýchlosti jazdy do 85 km/h poskytuje upozornenie na vozidlá prichádzajúce zo strán, a to najmä za zníženej viditeľnosti. Zadný varovný systém pred premávkou zboku, Varovanie pred zmenou prednosti v jazde, Varovanie pred vjazdom do protismeru a Varovný systém zmeny jazdného pruhu. To sú len niektoré z bezpečnostných prvkov obsiahnuté v balíku Driving Assistant Professional.

BMW_X7_pristrojovka_autogratis

Pamätá si cestu

Ďalšou ilustráciou pokroku značky BMW smerom k automatizovanej jazde predstavuje Asistent cúvania. Táto funkcia poskytuje doteraz nevídanú podporu pri vychádzaní z parkovacích priestorov alebo pri cúvaní v stiesnených oblastiach. Systém prevezme riadenie vozidla na trasách, ktoré vozidlo už predtým prešlo smerom vpred rýchlosťou do 36 km/h. V novom modeli BMW X7 je tak cúvanie na vzdialenosť až do 50 metrov a do rýchlosti 9 km/h mimoriadne komfortnou záležitosťou. Vodič iba pridáva, brzdí a kontroluje okolie. Systém sa aktivuje stlačením tlačidla pri stojacom vozidle a pri voliči automatickej prevodovky v polohe P. Pohyby volantu sú uložené v pamäti z ostatnej jazdy vpred a dajú sa vyvolať aj po dlhšom čase. To znamená, že Asistent cúvania sa v novom BMW X7 môže použiť na jazdu vzad z parkovacieho miesta aj na druhý deň po zaparkovaní.