BMW X5: Priekopník medzi off-roadmi na asfalt pritvrdzuje

875

Podobu novodobých “školských autobusov” a “manažérskych kočiarov” má do veľkej miery na svedomí BMW X5. Bavori však tvrdo pracovali na tom, aby sme začali vnímať novú generáciu X5 ako auto schopné v teréne. Je to nutné? No, samozrejme, že nie. Je to trendy? Tak, to už áno.

Začnime na mieste činu a konkrétne v USA. Nová generácia BMW X5 bude vyrábaná v americkom Spartanburgu v Južnej Karolíne. Práve Spojené štáty, krajina milovníkov SUV, môže do veľkej miery za to, že X5-tiek jazdí po svete už približne 2,2 milióna kusov. Kam teda posuniete model, ktorý je tak úspešný a teší sa z tak ohromnej reputácie? No, predsa cez čiaru.

Emisné hranice

Z hľadiska motorizácií budú naše končiny ochudobnené o verziu X5 50i s vidlicovým osemvalcom, ktorý ponúkne výkon 340 kW/462 koní. Tečú vám slinky? Zabudnite! Nespĺňa totiž emisné normy EU. Post najsilnejšej benzínovej verzie bude zatiaľ zastávať model X5 xDrive 40i s trojlitrovým radovým šesťvalcom, výkonom 250 kW/340 koní a krútiacim momentom 450 Nm. Štandardne bude dodávaná s pohonom všetkých kolies xDrive a s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

Ponuka naftových motorov bude značne bohatšia. Aj vo štvrtej generácii sa objaví najpredávanejšia motorizácia xDrive 30d s maximálnym výkonom 195 kW/265 koní a krútiacim momentom 620 Nm. Najsilnejšia naftová motorizácia v podobe xDrive M50d zostáva v ponuke aj naďalej, s výkonom 294 kW/400 koní a maximálnym krútiacim momentom 760 Nm.

Evolúcia menom xDrive

V prípade BMW prichádza mierny šok. Nová generácia pohonu všetkých kolies xDrive je optimalizovaná pre čo najvyššiu účinnosť a zadnú nápravu pripája len v prípade potreby. Taktiež ponúkne nastavenie, ktoré uprednostňuje pohon smerujúci prevažne na zadné kolesá. Ide však o režim vhodný pre dynamickú jazdu.

Nová generácia X5 bude k dispozícii s elektronicky ovládanou uzávierkou zadného diferenciálu, no výhradne vo verzii M Sport a s balíkom výbavy Off-Road. V niektorých prípadoch dokáže nový diferenciál poslať na pomalšie sa otáčajúce koleso až 1500 Nm krútiaceho momentu. Taktiež má zásadným spôsobom vylepšiť charakter výjazdu zo zákrut.

Podvozková mágia

Adaptívne vzduchové odpruženie z dielne divízie M s názvom Professional je vybavené aktívnymi stabilizátormi a integrálnym aktívnym riadením všetkých kolies. Systém aktívnych stabilizátorov využíva elektromotory, ktoré pôsobia proti nakláňaniu karoséria pri prejazde v zákrutách.

Vzduchové odpruženie taktiež spolupracuje so stabilizačným systémom Dynamic Stability Control (DSC) a dokáže vypomôcť pri zlepšení brzdného výkonu. V režime SPORT sa pri rýchlosti nad 138 km/h automaticky zníži svetlá výška o 20 milimetrov. Svetlá výška je plne nastaviteľná aj samotným vodičom. Počas jazdy v teréne je možné podvozok “dofúknuť” o ďalších 40 milimetrov.

Za príplatok bude k dispozícii elektromechanicky ovládané integrálne aktívne riadenie všetkých kolies, ktoré v závislosti od rýchlosti natáča zadné kolesá buď v rovnakom alebo opačnom smere vo vzťahu k predným. Parkoviská v obchodných domoch budú pre nové BMW X5 doslova malinou.

xLine, M Sport a bohatý konfigurátor

Verzia xLine sa vyznačuje matnými hliníkovými lamelmi “ľadviniek”, ochranou spodnej časti a strešnými nosičmi s rámami okien vyhotovenými z lešteného hliníka. Verzia M Sport bude klasicky nasrdená, s lemami blatníkov, zadnou ochranou spodnej časti a bočnými prahmi nalakovanými vo farbe vozidla.

Nová generácia BMW X5 bude štandardne dodávaná s 18-palcovými diskami, modely xLine ponesú špeciálne 19-palcové disky a verzia M Sport príde s 20-palcovými diskami. Samozrejme, čo by to bol za model od BMW, keby ste nemali k dispozícii celú plejádu ďalších diskov v priemere od 18 až po 22 palcov.

Samozrejme, ani X5 neobídu voliteľné prvky z programu BMW Individual, vďaka ktorému sa budú zákazníci môcť vyšantiť so svojím interiérom, prevedením svetlometov, či napríklad aj farbou brzdových strmeňov. Pokiaľ by boli na vás prvky výbavy Individual “až moc”, štandardne máte k dispozícii exkluzívne kožené čalúnenie Vernasca v piatich farebných vyhotoveniach.

Hračky

Pokiaľ nechcete mať zo svojej X5-ky len takú “obyčajnú” luxusnú obývačku, nemusíte sa báť. Súbor prvkov Ambient Air vám zionizuje vzduch v kabíne a navonia ho jednou z 8 voliteľných vôní.

Do prekrásneho ovzdušia zahrá príplatkový audiosystém od značky Bowers & Wilkins s 20 reproduktormi (až od 12(2018) a zábavný systém Professional spraví z vášho interiéru multimediálne nebo s dvojicou 10,2 palcových dotykových obrazoviek, prehrávačom Blue-Ray a DVD, dvomi USB portmi vstupom pre HDMI a dvomi konektormi na jack slúchadlá. Málo?

Nové BMW X5 ponúkne termo držiaky na poháre v stredovej konzole a úplnou čerešničkou na torte je možnosť príplatku za sklenený povrch na tlačidlách ovládacích prvkov. Nájdete ho napríklad na ovládači systému iDrive, voliči automatickej prevodovky Steptronic, na štartovacom tlačidle alebo na ovládači hlasitosti audiosystému.

Aj s ohromnou výbavou bude nová generácia schopná poňať až 645 litrov batožiny a po sklopení zadného radu sedadiel narastie priestor pre náklad na 1860 litrov.

BMW X5 štvrtej generácie príde na svetové trhy v novembri aktuálneho roku.