BMW 750d a 750Ld dopuje štvorica turbodúchadiel

206

Spoločnosti BMW a Mercedes-Benz pred istým časom úplne vylúčili osem valcové dieselové agregáty zo svojej ponuky. Jednak sa tak udialo vďaka postupnému znižovaniu emisií a ďalším z dôvodov bol aj trend zvaný downsizing. Do konkurenčného tria chýba ešte značka Audi. Tá sa však pod záštitou Volkswagen Group rozhodla pokračovať v predaji a výrobe osem valcových dieselových agregátov.

Vedenie spoločnosti BMW sa teda rozhodlo, že napriek nižšiemu počtu valcov dokážu dorovnať výkon vznetovej V8-ičky, a tak do svojich radových šesťvalcov pridali turbodúchadlá. Prvým zaujímavým krokom bol trikrát preplňovaný trojliter pre model BMW X5 M50d. Dvojica kompaktných a jedno veľké turbodúchadlo spolu produkovali výkon 280 kW (381 koní) a krútiaci moment dosahoval neuveriteľných 740 Nm. Ak ste si doteraz mysleli, že toto je vrchol naftovej motorizácie pre BMW poriadne ste sa mýlili.

Mníchovská spoločnosť za zatvorenými dverami laboratórií vyvinula pre modely 750d a 750Ld nový, trojlitrový agregát posilnený až štvoricou turbodúchadiel s priamym vstrekovaním common-rail, ktorý podáva výkon neuveriteľných 294 kW (400 koní). Krútiaci moment pri 1000 ot./min dosahuje 450 Nm a pri 2000 – 3000 ot./min prenáša na asfalt neuveriteľných 760 Nm. Právom teda získava titul najsilnejšieho dieselového šesťvalca na svete.

So štyrmi turbami rozdelenými na pár nízkotlakých a pár vysokotlakých sa BMW radu 7 s pomocou osem stupňového automatu a pohonu xDrive rozbehne v šprinte z 0-100 km/h za neuveriteľných 4,6 sekundy (4,7 sekundy pri variante s dlhším rázvorom). „Všeobecne možno povedať, že obe nízkotlakové turbodúchadla a jedno z dvoch vysokotlakových turbodúchadiel sú trvale v akcii,“ hovorí BMW. „Iba za prudkej akcelerácie z voľnobehu možno obe nízkotlakové turbodúchadlá obísť prostredníctvom riadiaceho systému klapka. To umožní zvýšenie plniaceho tlaku. Druhé vysokotlakové turbodúchadlo sa do hry dostáva pri otáčkach motora okolo 2500 otáčok za minútu.”

Nielen že sú nové modely rýchlejšie a o päť percent silnejšie, ale sú taktiež o 11 percent úspornejšie a spoločnosť BMW veľmi optimisticky tvrdí, že kombinovaná spotreba sa pohybuje na úrovni šesť litrov na sto kilometrov (v závislosti od modelu a použitých pneumatík). Produkcia emisií dosahuje 149 – 154 g/km.

Nové BMW 750d xDrive a 750LD xDrive za oceán nepocestujú, ale v Európe budú dostupné už začiatkom leta.

Spoločnosť BMW už čoskoro vpustí v Európe do predaja model 750d a 750Ld s najsilnejším šesťvalcovým dieselom na svete.