Mercedes sa vo svojom závode v Sindelfingene rozhodol trochu prebehnúť historický 130-ročný motorový velocipéd Benz. Vozidlo spojazdnili v súlade s najvyššími štandardmi originality a s využitím odborných znalostí vlastného strediska Classic Center vo Fellbachu. Nemecká automobilka sľubuje, že v priebehu roka 2024 bude mať aj verejnosť možnosť sledovať jazdu tohto 130-ročného automobilu.
Priekopnícky motorový velocipéd Benz s ľahkou konštrukciou sa v roku 1894 postaral o prelom v automobilovom priemysle. „Toto vozidlo nám doslova trhali z rúk. Všetky vyrobené kusy sa predali.“ Spomínal na svoje začiatky vynálezca automobilu Carl Benz v rozhovore z roku 1909. V Benzovom závode v Mannheime sa v rokoch 1894 až 1902 vyrobilo približne 1 200 vozidiel tohto typu. Model známy pod skráteným názvom Velo bol teda prvým sériovo vyrábaným osobným automobilom v histórii.
Výkon 1,5 koní
V roku 1894 sa konštruktéri chválili keď hovorili, že v ich velocipéde sa nachádza motor s výkonom 1,5 konskej sily. O maximálnej rýchlosti a jazdných vlastnostiach zas o čosi neskôr vyhlásili, že Velocipéd prejde za hodinu cca 20 kilometrov a na dobrých cestách dokáže zdolať stúpania do 10 %. Zaujímavé je, že toto auto v najvyššej výbave s lampášmi stálo 2 000 mariek.
Od roku 1896 ponúkal Benz silnejšie motory a ďalšie možnosti výbavy. Ako luxusná verzia motorového velocipédu sa objavil model Benz Comfortable s dlhšou karosériou, tretím prevodovým stupňom za príplatok, kvalitnejším čalúnením sedadiel a dokonca aj s detskou sedačkou namontovanou proti smeru jazdy.
Niečo nevídané
Priplatiť ste si mohli aj za kľuku na ľahšie naštartovanie. V rámci mimoriadnej výbavy boli k dispozícii okrem iného aj vzduchové pneumatiky, ktoré umožňovali dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti. No skrátka vymoženosti, o akých sa dovtedy ľuďom ani nesnívalo.
Táto koncepcia vozidla sa do roku 1900 plynulo vyrábala a popritom sa neustále ďalej vyvíjala. Predstavte si, že výkon horizontálne uloženého litrového jednovalcového motora so zvislým zotrvačníkom sa zvýšil z 1,1 kW (1,5 k), na pôsobivých 3,3 kW (4,5 k) v roku 1902.