Autá z pekla: Záporožec. Kópia Fiatu a NSU, s ktorou na výške jazdil aj Putin

4200
ZAZ 968.
Zdroj: autowp.ru

Nemci mali Trabant, my sme mali Škodovky a v ZSSR mali spočiatku… Nič moc. Jasné, existovali Pobedy, neskôr Volgy alebo Moskviče, pre široké masy však toho bolo stále máličko. To mal zmeniť projekt nového malého automobilu, ktorý napokon motorizoval celý Sovietsky zväz.

Pekne strohý úvod, že? Nebojte sa, tu sme opäť v Autách z pekla, čiže morálka ide stranou. Ani zásluhy tu neznamenajú, že by sme sa na ňom nevedeli zasmiať!

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Kopírovať? Len tých najlepších

Záporožec patrí v našich končinách k vozidlám, ktoré sme si veľmi neužili. Prečo by aj, Československo malo v krajinách východného bloku svoje postavenie a svoje automobilky. O niečo väčší problém však existoval v krajinách ZSSR, kde aj napriek rastúcej ekonomike a blednúcim spomienkam na vojnu stále nejazdilo žiadne vozidlo, ktoré by sa dalo nazvať ľudovým.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Po vojne to totiž bol celkom boom. Nemci mali svojho najznámejšieho Hitlerovho pohrobka, Chrobáka. Taliani si zasa v 50. rokoch minulého storočia išli takú industrializáciu, že by im mohlo závidieť aj propagačné video z KĽDR. A napokon tu máme Anglicko, ktorého automobilový priemysel sa kúpal v nových modeloch každý rok či Francúzsko s ľudovou kačicou Citroën 2CV. Nebolo jednoduché udržať s takýmito hráčmi krok, preto bolo treba rýchlo konať.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Úlohu vyvinúť vozidielko pre masy dostal v roku 1956 NAMI, vládny výskumný ústav pre motorové vozidlá. Že úlohu výskumu zobrali súdruhovia celkom doslovne potvrdzuje aj skutočnosť, že si (ako bolo vtedy dobrým zvykom) kúpili za štátne niekoľko západných vozidiel, rozobrali ich a použili ako letmú inšpiráciu k novému vozidlu.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Podobne ako v Juhoslávii, aj v ZSSR sa konštruktérom najviac zapáčili šikovné riešenia vo Fiate 600. Lenže narozdiel od Juhoslávcov, Rusi sa s licenciami nejako významne nebabrali. Presne tak, Rusi – aj keď je Záporožec známy ako ukrajinské vozidlo, jeho vývoj prebiehal v Moskve pod taktovkou automobilky MZMA (Moskovský závod malých automobilov), inak známou ako Moskvič. Prototyp dostal meno Moskvič 444.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Z Moskvy na Ukrajinu

No dobre, až taká kópia šesťstovky to teda nebola. To je však smola áut, ktoré sa “výrazne inšpirovali” najmä v oblasti tvarovania karosérie – ľudia si začnú myslieť, že sa predsa od “originálu” nemôže toľko odlišovať. Lenže v prípade Moskviča 444, neskôr premenovaného po presunutí operácie na Ukrajinu na ZAZ (Záporožské automobilové závody), to nie je tak úplne pravda.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Vozidlo síce zdieľalo so šesťstovkou pár kriviek a koncepciu s motorom vzadu, technicky však išlo o celkom odlišný automobil. Najväčšiu zmenu naznačovala aj najväčšia odlišnosť prototypu od Fiatu, teda jeho stupňovitá zadná časť. Tú si vyžiadalo úplne iné pohonné ústrojenstvo, ktoré sa nespoliehalo na sily vodou chladeného radového štvorvalca. Ale na niečo ďaleko horšie – vzduchom chladený, 0,65-litrový dvojvalec pôvodom z motocyklov Ural.

ZAZ 966V.
Zdroj: autowp.ru

Uralský dovjvalec sa síce prehrieval, no na druhej strane bol masakrálne slabý. To znamená, že nebol dôvod ho držať na mieste. Inižinieri sa tak začali obzerať po niečom sofistikovanejšom, čím by vedeli nové vozidlo poháňať… A nič nenašli. Tak si to vyvinuli sami! Spočiatku sa rozhodovalo medzi dvomi riešeniami – plochý štvorvalec nie nepodobný tomu, ktorý by sme našli v Chrobákovi, či inovatívny, vzduchom chladený motor koncepcie V4.

ZAZ 966V.
Zdroj: autowp.ru

Keď sa pozriete na hrb v zadnej časti Záporožca, musí vám byť hneď jasné, že vyhrala V4 s objemom 746 kubických centimetrov. Meno Záporožec vám ale doteraz pravdepodobne jasné nie je, pretože to vzniklo až s prevelením výroby auta na Ukrajinu. Slovo “Záporožec” totiž neznamená nič iné, než “Obyvateľ mesta Záporožie”. Mesta, v ktorom sa od šesťdesiatych rokov 19. storočia produkovali strojárenské výrobky.

autá z pekla AUTOGRÁTIS

S veľkou parádou (a problémami)

Továreň Kommunar, v ktorej prebiehala výroba, bola expresne prispôsobená produkcii nenáročných autíčok menom ZAZ 965. Číslovka 965 odzrkadľuje pôvodný názov motoru MeMZ. Do začiatku výroby v roku 1960 sa na vozidle udialo ešte niekoľko modifikácií (napríklad predná náprava inšpirovaná Volkswagenom Chrobák) a počas prvého roka ich vzniklo len niečo cez 1500 kusov. 

ZAZ 966V.
Zdroj: autowp.ru

K plusom patrila najmä jedna vec: Auto bolo lacné. Naozaj veľmi lacné – stálo len asi 1800 rubľov, čo znamenalo “len” niečo cez 20 vtedajších priemerných platov. Na druhej strane toho však zákazník veľa nedostal: Štvorvalček mal 17 kilowattov a poháňal zadné kolesá pomocou manuálnej prevodovky. Čo sa týka výbavy, bolo tu rezervné koleso v prednej časti auta, kde sa nachádzala aj palivová nádrž.

ZAZ 966V.
Zdroj: autowp.ru

Palubná doska bola jednoduchá, plechová a kabína ponúkala toľko miest na sedenie, koľko ľudí sa vošlo. Čo ho v rámci krajiny robilo výnimočným, je predovšetkým fakt, že sa ako jediné vozidlo sovietskej výroby ponúkalo s úpravou pre telesné postihnutia (predovšetkým pre vojnových veteránov, no neskôr aj civilom). Zaujímavou však môže byť aj poštársky variant s volantom vpravo pre jednoduchší a rýchlejší prístup k schránkam.

ZAZ 966V.
Zdroj: autowp.ru

Ideme modernizovať

Základný produkt by sme teda mali, môžeme začať s nespočetným množstvom modernizácií, tak ako sa na správny sovietsky produkt patrí. Prvá modernizácia prišla v roku 1962 s príchodom modelu 965A. Hlavnou zmenou oproti predchodcovi bol motor, ktorý ponúkol o pätinu viac výkonu ako predtým – až 20 kilowattov. K nim sa o štyri roky pridali ďalšie dva, pričom sa doladilo aj pár detailov na karosérii.

ZAZ 966V.
Zdroj: autowp.ru

Vznikla aj exportná verzia s názvom Jalta, pretože… Predstavte si vysloviť slovo “Záporožec” napríklad Holanďana. Myslíte si, že by to znelo ako vtip? Môže byť. Aj v rodnom ZSSR sa ich totiž okolo existencie Záporožca vymyslelo hneď viacero. Najznámejší sa napríklad dušuje, že štvorvalce Záporožcov sú používané ako štartéry pre sovietske tanky. Tak či onak, na výber veľmi nebolo a ZAZ 965A sa prestal vyrábať až v roku 1969, dva roky po tom, čo mu vyrástla konkurencia.

ZAZ 968.
Zdroj: autowp.ru

Počkať, čože? ZSSR a konkurencia? Presne tak, pretože jedinou konkurenciou Záporožca totiž nebolo nič iné, ako Záporožec s novou karosériou! Model 966V zdieľal prakticky všetky technické parametre s pôvodnou odvodeninou od Fiatu 600 – len s tým rozdielom, že teraz to bola pre zmenu kópia západonemeckého NSU Prinz.

ZAZ 968.
Zdroj: autowp.ru

Jedna vec sa musí uznať. Sovieti mali minimálne talent na rozhodovanie o tom, ktoré vozidlo skopírovať. Fiat 600 aj NSU Prinz boli na svoju dobu jednoznačne skvelými automobilmi – len s karosériou od NSU sa už model posunul aj vizuálne, nielen mechanicky. Auto malo 3730 milimetrov na dĺžku, až o 40 centimetrov viac, ako predchodca, pričom rázvor sa taktiež predĺžil, i keď razantne menej.

ZAZ 968M.
Zdroj: autowp.ru

Vizuálne moderne

Model 966V bol technicky naozaj veľmi podobný 965A. Až tak, že auto malo okrem motora identické aj brzdy či prevodovku. Bližšie k motoru sa však posunula nádrž, ktorá dostala “civilné” miesto pod zadnými sedadlami, zmeny nastali aj v oveľa prepracovanejšom interiéri, kde bolo viac miesta aj výbavy. V štandarde napríklad dostal rádio!

S jedným Záporožcom na vysokej škole jazdil aj Putin.

Výrazné, polkruhové otvory na nasávanie chladiaceho vzduchu sa však stali skutočne efektívnymi až s príchodom modelu 966, ktorý dostal relatívne veľký, 1,2-litrový štvorvalec s výkonom 30 kilowattov. Nechýbala verzia pre postihnutých, ani exportná Jalta, ktorá bola razom na smiech o niečo menej.

ZAZ 968M.
Zdroj: autowp.ru

966 sa však na trhu dlho neohriala, keďže ju v roku 1971 vystriedala identicky vyzerajúca verzia 968 síce s rovnakým motorom, ale so subílnejšou chrómovanou parádou na maske chladiča. Na plastovú palubnú dosku si však musel Záporožec počkať až do roku 1973, keď dostal vylepšenú verziu 968A. Okrem nej tu bol aj pružnejší volant, čo bol v sedemdesiatych rokoch v ZSSR bezpečnostný prvok ekvivalentný airbagu.

ZAZ 968M.
Zdroj: autowp.ru

Pekne do stratena

O chvíľu tu však bol aj rok 1979 s novým variantom 968M. Jeho najpodstatnejšou zmenou je absencia nasávacích “uší” a ich nahradenie subtílnou mriežkou, zmenil sa aj tvar predných nárazníkov. Jemný chrómovaný pásik v strede masky chladiča bol nahradený nekompromisnou, chrómovo-plastovou lištou.

ZAZ 968M.
Zdroj: autowp.ru

Ponúkal sa s tromi motormi, pričom ten exportný vedel vyvinúť výkon až 37 kilowattov (50 koní)! Ďalšie dve boli opcie s 30, resp. 33 kilowattmi (s dvojitým karburátorom). Model 968M je najmodernejším Záporožcom a tiež strávil najviac času vo výrobe. Jeho kariéra trvala od roku 1979 do 1. júna 1994 a za ten čas sa na ňom nezmenilo absolútne, ale že vôbec, nič.

V deväťdesiatom štvrtom ho už kompletne nahradila Tavria, o ktorej sme v Autách z pekla už dávnejšie písali. Spolu s Tavriou prišiel aj postupný koniec motoru V4, Záporožec tak bol svetovo posledným vozidlom, ktorý sa s podobnou jednotkou predával. A viete čo? Napokon sa nepredával ani tak zle – počas celého výrobného cyklu sa ich vyrobilo presne 3 422 444 kusov. A to je dostatočne na to, aby sa tento pohrobok Fiatu 600 v tele NSU Prinz stal bestsellerom Áut z pekla. A Putin? To je len čerešnička na torte.

Mrkni naše nové video: