Audi SQ8 TDI týra cestný povrch šialeným motorom

2996

Bolo len otázkou času, kedy spoznáme serióznejšie verzie Q8. Najvyššie postavený model v hierarchii SUV nesie názov Audi SQ8 a pod kapotou konečne nosí adekvátny počet valcov. Naftový motor V8 má trhať asfalt, no zároveň jazdiť za nízku spotrebu.

Už v úvode vám prezradím, že Audi SQ8 nebude najsilnejším derivátom vlajkového SUV z Ingolstadtu. K mastodontovi s naftovým motorom V8 pribudne aj plnotučná benzínová verzia, ktorá už v týchto dňoch trhá zákruty Nurburgringu. Späť však k veci.

Ego

Mysleli ste si, že „eskové” Audi nebude kričať do sveta, že má pod kapotou niečo viac? Nebuďte smiešni! Pre stredne ostré Audi sú typické strieborné detaily a SQ8 TDI nie je výnimkou. Maska singleframe spolu s líniami tiahnucimi sa pod bočnými dverami či krytmi spätných zrkadiel sú vyhotovené v striebornej farbe.

Pri pohľade zozadu narazíte na agresívny plástový vzor nad zadným difúzorom, taktiež vyhotoveným v striebornej farbe a samozrejmosťou je aj štvorica koncoviek výfuku. Práve posledné poznávacie znamenie by vám malo napovedať, čo za guľový blesk vás to obehol na diaľnici.

Salón

Z hľadiska praktickosti sa SQ8 TDI od bežného Audi Q8 nelíši. V krátkosti ponúkne trojmetrový rázvor kolies, 605-litrový kufor, ktorý je možné rozšíriť posunutím zadného radu sedadiel či celých 1 755 litrov priestoru po ich zložení. Elektricky ovládané piate dvere dostanete samozrejme v štandardnej výbave.

Špecifikom ostrej verzie sú však super športové sedadlá s výrazným bočným vedením či vo verzii SQ8 TDI Vorspung (vorspung, nem.: pokrok), získavate vetranie a masážne funkcie sedadiel. Interiér je vyhotovený primárne v čiernej farbe s diamantovým vzorom čalúnenia kože Valcona.

V závislosti od výberu kožených poťahov a vyhotovenia si môžete zvoliť kontrastné prešívanie. V štandardnej verzii má SQ8 TDI obloženie kovových plôch vyhotovené z hliníka, prípadne z dubového dreva. Vo verzii Vorspung však z uhlíkových vlákien.

Technologický komplex

Pod kapotou teda pracuje 4-litrový motor V8 poháňaný naftou. Ten dopuje dvojica turbodúchadiel a elektricky ovládaný kompresor (EPC). Keďže turbodúchadlá trpia takzvanými „turbodierami” v nízkych otáčkach, keď do nich motor neposiela dostatok výfukových plynov a tlaku, elektrický kompresor im vypomáha pri rozbiehaní sa a v nízkych otáčkach.

Tento zázrak produkuje 900 Nm krútiaceho momentu v spektre od 1 250 po 3 250 otáčok. Vďaka tomu vás dokáže aj tento vyše dvojtonový kolos vystreliť na 100 km/h z nuly už v priebehu 4,8 sekundy, doslova naraziť na obmedzovač v rýchlosti 250 km/h a vytrápiť vaše orgány výkonom 320 kW/435 koní.

Audi SQ8 TDI je taktiež mild-hybrid so 48-voltovou elektrickou sieťou. Remeňovo-alternátorový štartér pripojený na hnací hriadeľ zvláda až 8 kW rekuperačného výkonu pri spomaľovaní/brzdení. V rýchlostiach medzi 54 km/h a 160 km/h dokážete pri pustení plynového pedála plachtiť s vypnutým motorom až po dobu 40 sekúnd. Tento systém dokáže tiež ušetriť až 0,5 litra nafty na 100 km jazdy.