Audi A4: evolučný dizajn s revolučným interiérom

1465

Vonkajšie proporcie A4 boli upravené len minimálne. Dĺžka automobilu je 4726 mm, šírka 1842 mm a výška 1427 mm. To znamená, že 25 mm pribudlo do dĺžky a 16 mm zas do šírky, plus rázvor náprav si polepšil o 12 mm na celkových 2820 mm. Audi sa chváli, že z novej A4 medzigeneračne okresali až 120 kg, čím dosiahli hmotnosť základnej verzie s motorom 1.4 TFSI len 1320 kg.

Interiér po stránke priestoru poskytne 23 mm naviac pre nohy pasažierov a tiež o 15 l väčší kufor pre verziu Avant, t. j. 505 litrov. Po sklopení zadných sedačiek s operadlami delenými v pomere 40:20:40 sa objaví miesto pre až 1510 l batožiny. Veko je mimochodom možné ovládať elektronicky už v základnej verzii. Zaujímavosťou novej A4 je koeficient odporu, ktorý je pre kombi 0,26 a pre sedan dokonca iba 0,23. Medzi produkčnými autami tak patrí medzi tri najlepšie spolu s Teslou Modelom S a Mercedesom-Benz triedy CLA.

Sedmoro motorov
Už tradične sa do ponuky agregátov dostanú výhradne prepĺňané motorizácie. To však neplatí len o štandardných verziách, ale aj o vrcholnej RS4, ktorá má prísť o zhruba rok a pol s už “len” vidlicovým šesťvalcom namiesto atmosférickej V8. Na začiatok sa s “bé-deviatkou” predstavia tri zážihové a štyri vznetové motory. Zabudnite však na akékoľvek trojvalce.

Ako už vyplynulo z predchádzajúcej sekcie, Audi A4 začína v ponuke s benzínovým motorom 1.4 TFSI naladeným na 110 kW / 150 k & 250 Nm v rozmedzí 1500 až 3500 ot./min. Je schopný akcelerácie 0-100 km/h za 8,9 sekundy a maximálky 210 km/h. Vďaka malému objemu si má pýtať len 4,9 l/100 km. Premiéru si odbíja nový dvojlitrový štvorvalec TFSI avízovaný ešte v máji. Vďaka odlišnému princípu spaľovania a kompresnému pomeru zvýšenému z 9,6:1 na 11,7:1 dosahuje 140 kW / 190 k & 320 Nm medzi 1450 až 4200 ot./min, pričom má spotrebovávať na stovku kilometrov len 4,8 l benzínu. 0-100 km/h však zvládne už za 7,3 s a zrýchľovať prestane pri 240 km/h. K dispozícii bude aj silnejšia verzia 2.0 TFSI s výkonom 185 kW (252 k) a krútiacim momentom 370 Nm.

Naftová ponuka bude aspoň zatiaľ rozmanitejšia. Objemovo začína na dvoch litroch, z ktorých základná verzia produkuje 110 kW (150 k). Maximálny krútiaci moment 320 Nm sídli v spektre od 1500 po 3250 ot./min, pričom toto “té-dé-í” by malo sŕkať palivo z nádrže tempom len 3,7 l/100 km. Jeho výkonnejšia alternatíva poskytne 140 kW (190 k) & 400 Nm a zrýchlenie z nuly na 100 km/h pokryje za 7,7 sekundy. Na rozdiel od benzínu sa zo začiatku do predaja dostane aj trojliter. V slabšom naladení má 160 kW / 218 k & 400 Nm, výkonnejšia verzia disponuje výkonom 200 kW / 272 k & 600 Nm. V tomto prípade poteší maximálka až 250 km/h a schopnosť akcelerácie na stovku km/h len za 5,3 sekundy.

Časom bude paleta agregátov obohatená o 2.0 TDI s výkonom 90 kW (122 k) a verziu A4 Avant g-tron zdieľajúcu motor 2.0 TFSI. Jej parametre však budú 125 kW (170 k) & 270 Nm pri spotrebe menej ako 4 kg CNG/100 km. Príde až neskôr počas roku 2016. Prevodovky budú hneď tri – šesťstupňová manuálna, sedemstupňová dvojspojková S-tronic a klasická osemstupňová Tiptronic. Nebude chýbať pohon 4×4, ktorý za normálnych podmienok prerozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy v pomere 40:60 (p/z), pričom je schopný poslať maximálne 70 % dopredu alebo 85 % dozadu. Zaujímavosťou bude dostupnosť športového diferenciálu na zadnej náprave v rámci pohonu quattro pre najvýkonnejší diesel v roku 2016.

Krásny interiér
Po vzore Audi TT, Q7 či R8 aj nová A4 prichádza s revolučným virtuálnym kokpitom, ktorého základom je zrušenie akýchkoľvek klasických analógových budíkov. Toho dosiahnete príplatkom za 12,3-palcový LCD displej s veľmi slušným rozlíšením 1440 x 540 bodov. Popri ňom sa na stredovej konzole nachádza ďalší menší monitor s uhlopriečkou 8,3” s najnovšou generáciou intotainmentu MMI. Možno ho ovládať rotačným ovládačom s dotykovou plôškou či hlasovým ovládaním.

Štandardným svietením v novej A4 budú xenónové reflektory. Tie však možno za príplatok vymeniť za plné LED alebo Matrix LED vrátane smeroviek a hmloviek. Audio sústavu tradične dodali Dáni od Bang & Olufsen, ktorých systém poskytne 3D zvukový zážitok vďaka 19 reproduktorom, 16-kanálovému zosilňovaču a celkovo 755 wattom. Očakávajte aj vychytávky ako box pre mobily s indukčným nabíjaním, head-up displej, vysokorýchlostný LTE internet spolu možnosťou Wi-Fi hotspotu, adaptívny tempomat, automatická klimatizácia a množstvo iného.

Nové technológie a luxusnejší interiér sú hlavnými prednosťami nového Audi A4.