TEST Citroën ë-C4 X: Lebo elektrina nie je len o trhaní asfaltu

1505
Zdroj: Rasťo Bujna

Pokiaľ ide o Európu, viac ako každé desiate nové auto je elektromobil. A hoci je to z jednej strany docielené legislatívou, aj ľudia menia svoje preferencie. Citroën C4 X sme tu už raz mali a prišli sme na to, že je takmer bez konkurentov, má obrovský kufor a v kabíne dosť miesta. Lenže teraz sme na test dostali jej elektrickú verziu. Bude taká aj ona?

Citroën ë-C4 X je postavený na platforme e-CMP, rovnako ako jeho súrodenci Peugeot e-2008 a Opel Mokka-e. Lenže napríklad v porovnaní s Mokkou je tu rázvor plus viac ako 10 centimetrov. Inými slovami, toto auto je o triedu väčšie. A to platí aj o vonkajších rozmeroch. Rozdiel Medzi Mokkou a ë-C4 X je neuveriteľných 45 centimetrov! A svetlá výška 16 cm je len čerešničkou na torte.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Dizajn už poznáte

O dizajne auta toho veľa hovoriť nemusíme. Napokon, ten sme rozobrali už v dobe, keď  automobilka modely C4 a C4 X predstavila. Oba modely sú si technicky veľmi podobné, hoci X-ko je dlhšie a okrem toho, že je SUV Crossoverom, je aj Fastbackom. A práve tá “fastbackoidnosť” ľudí rozdeľuje. Zadok ë-C4 X sa nemusí páčiť všetkým, ale podľa nás ponúka niečo, čo v tomto segmente inde nenájdete. Akurát otváranie kufra posúva toto auto do menej prémiovej kategórie. Kufor je obrovský, má 510 litrov, čiže dýcha na krk väčšej C5 X-ke. Ale odhalené pánty idú dosť do priestoru. Toto sme naposledy videli na modeli C-Elyseé.

Interiér auta je priestranný a pohodlný. A to platí tiež vzadu. Aj s výškou 1,9 metra budete mať dosť miesta na nohy i na hlavu. Sedadlá sú veľmi komfortné a majú naozaj malé bočné vedenie. Jednoducho sa máte cítiť pohodlne, nemáte byť po dlhšej ceste, ako by vás prešiel valec… A túto úlohu si plnia. Citroën Advanced Comfort je koniec-koncov technológiou, ktorá láka mnohých zákazníkov práve k tejto značke.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Zostali aj fyzické tlačidlá

Na palubnej doske nenájdete veľa rozdielov oproti spaľováku. Prístrojový panel je jednoduchý a dozviete sa z neho len úplný základ. Head Up displej nepatrí k technologickej špičke a 10-palcový multimediálny displej je typický “citroëňácky”. Čiže krásna minimalistická grafika, no reakcie by mohli byť o niečo svižnejšie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Čo však musíme vypichnúť a pochváliť, je separátny panel klímy. Práve ten z áut mizne. Ale predstavte si zimné mesiace a vás, ako so skrehnutými rukami nastupujete do auta a snažíte sa niečo vyklikať. Aj dnes sa ešte stane, že reakcie obrazoviek v autách pri chladnom počasí pokuľhávajú. Vtedy len oceníte, že máte teplotný komfort na jeden dotyk.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

ë-C4 X je relatívne čerstvo v ponuke vo dvoch motorizáciách. Pribudla rýchlejšia 156-koňová verzia s väčšou batériou a dlhším dojazdom. My sme ale na test dostali ten štandard. Čiže 136 koní a 260 Nm najvyššieho krútiaceho momentu na prednej náprave. Toto kombo sa z nuly na stovku dostane za 10 sekúnd a maximálka predstavuje 150 km/h. Pokiaľ hovoríme o bežných osobných autách, je trochu pod priemerom.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Elektromobil pre bežných ľudí

V priebehu skutočne krátkej doby sme sa dostali do éry, kedy elektromobily už nie sú iba trhače asfaltu pre horné jedno percento. Naopak, snažia sa zaujať aj širokú masu ľudí. A presne za tým účelom vznikol aj tento ë-C4 X. Z hľadiska zrýchlenia môže vychádzať horšie alebo porovnateľne ako spaľováky. Ale fakt, že auto okamžite reaguje na stlačenie akcelerátora, nečakáte na žiadnu prevodovku, jednoducho idete, to je asi tým najväčším plusom baterkovej jazdy.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

No a keď sme pri dynamike, jazdné režimy Eco, Normal a Sport majú skutočne citeľný dopad na jazdné vlastnosti. V podstate plných 136 koní dostanete len vtedy, keď si aktivujete športový režim. Inak vás tlačí dopredu 109 koní a vy získavate lepší dojazd. Keď už hovoríme o dojazde, ten deklarujú v Citroëne na úrovni 360 kilometrov. Môže byť reálny, ale musíte jazdiť na spotrebu a vyhýbať sa diaľnici. Vysoké rýchlosti sú už tradične kladivom na elektromobily. Ale aj tam bez stresov klasickou 130-tkou zvládnete tých 200 km. A ak sa chcete stresovať, dáte ich aj 250, ale to vám už zostane len pár percent.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

A ako dopadli spotreby? Na diaľnici sa zmestíte do 19 kWh/100km a vo všeobecnosti budete jazdiť v priemere za asi 15 kWh/100 km. Samotná jazda je veľmi príjemná aj po podvozkovej stránke. Je tu naozaj ticho, tlmiče a pružiny sú nastavené na mäkkú jazdu. No napriek tomu dokáže tento elektromobil prechádzať zákruty s celkom slušným sebavedomím. Nie pretekársky, ale s absolútnym pocitom bezpečia a kontroly nad situáciou. Elektrická verzia váži oproti naftovej jedna-päťke, ktorú sme testovali tiež, o približne 270 kíl viac. Jednoducho ë-C4 X vám ani jednou skrutkou nenapovedá, že by chcela podávať pretekárske výkony. Naopak. Plavnosť, komfort… o tom to celé je.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Rýchle AC už v základe

Poďme teraz k nabíjaniu. Kapacita testovanej menej výkonnej verzie je 50 kWh brutto a 45 netto. Ak by ste ju chceli nabíjať doma, už v základnej výbave Citroën ponúka nabíjací výkon 11 kW, čiže doplna sa dostanete za 5 hodín. No a ak sa vydáte na verejnú nabíjačku, maximálny podporovaný DC výkon 100 kw bude znamenať nabitie z 10 na 80 % za pol hodinku.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

No a za toto všetko si Citroën vypýta najmenej 32 990 eur. Za takéto peniaze dostanete základnú výbavu You! s naším testovaným motorom a batériou. Naopak, ak by ste chceli viac výkonu, väčšiu batériu a najvyššiu výbavu Max, zaplatili by ste 36 490 eur. Celkom malé cenové rozpätie, že?

Citroën ë-C4 X je určený pre všetkých, ktorých denné kilometrové nájazdy nie sú práve na úrovni kamionistov, chcú skúsiť vstúpiť do vody elektromobility, no zároveň za auto neplánujú vynaložiť extrémne sumy. Inými slovami, nie je pre každého. Ale príjemne prekvapí.

Základná cena modelu – Citroën ë-C4 X You! 136k: 32 990 € (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Citroën ë-C4 X Max 136k: 34 990 € (akcia)
Záruka: 8 rokov / 160 000 km na batériu

Technické údaje 
MotorElectric
Typ motora:elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:100 (136)
Najvyšší krút. moment [Nm]:260
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:510
Kapacita batérie [kWh]:50
Prevádzková hmotnosť s vodičom [kg]:1696
Dĺžka [mm]:4600
Šírka [mm]:1834
Výška [mm]:1520
Rázvor [mm]:2670