TEST Cupra Born: Má niečo, čo iní nemajú

1770
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Automobilka Cupra vznikla len pred piatimi rokmi a stále rastie na popularite. A niet sa čo čudovať. Je nová, je sexy a už dávno sa neživí len preberaním modelov od Seatu. Model Born je jej prvým samostatným elektrickým počinom.

Platforma MEB dnes hostí prakticky všetky koncernové elektromobily a Born nie je výnimkou. Predná maska kombinuje Full LED svetlomety ešte s pôvodnou grafikou, ktorú v nových modeloch nahrádzajú trojuholníkové tvary. No Born v tomto zostáva podľa staršieho receptu. Kapote dominuje medené logo značky a nápis CUPRA tvorí len doplnok.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po bokoch dizajn dopĺňajú 19-palcové disky Typhoon a príplatkový lak Aurora Blue dodáva celému dizajnu šmrnc. Zozadu sú svetlomety prepojené LED pásikom a okrem loga ani tu nechýba názov značky. Zaujímavé je, že automobilka si nepotrpí na označovanie názvom modelu. To, že ide o Born, zistíte len podľa nápisu priamo v koncových svetlách.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Hi-tech v interiéri

Vnútro elektromobilu sa po vzore koncernu nesie v mene jednoduchosti a minimalizmu. Takmer žiadne fyzické tlačidlá, väčšina funkcií sa ovláda cez 12-palcový displej multimédií. K tomu head-up displej s rozšírenou realitou a prístrojový štít, ktorý zobrazuje len tie najdôležitejšie informácie.

Volant Borna pôsobí športovo. Dizajnéri mu pridali dvojicu tlačidiel, z ktorých jedným sa nastavujú režimy jazdy, a to druhé slúži ako skratka do režimu Cupra. Jediné negatívum minimalizmu tkvie v ovládaní okien. Dvojica tlačidiel ovláda všetky štyri okná, a tak si ďalším tlačidlom musíte voliť, či si prajete obsluhovať predný alebo zadný rad. Znie to komplikovane? Aj je.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Priestor vzadu čerpá z elektrickej platformy čo najviac. S výškou 1,9 metra sediac sám za sebou určite nebudete mať miesta na rozvaľovanie. No na bežné cesty ho je dostatok. Ak otvoríte veko batožinového priestoru, naskytne sa vám pohľad na relatívne štandardných 385 litrov. Pre ilustráciu, je to o 5 litrov viac, ako ponúkne taká Cupra Leon. Čiže o pár “centi” kratšie auto, no s o pár litrov väčším kufrom. Na rozdiel od niektorých konkurentov z Ázie sa vpredu žiaden ďalší odkladací priestor nenachádza.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Jazdou sa odlišuje

Podobne ako pri ostatných elektromobiloch koncernu, aj Cupru Born naštartujete vlastným zadkom. Po nasadnutí stačí len stlačiť brzdu, zvoliť smer jazdy a môžete ísť. Pod kapotou pracuje elektromotor poháňajúci výlučne zadnú nápravu výkonom 231 koní. Najvyšší krútiaci moment? 310 Newtonmetrov. Zrýchlenie z nuly na stovku? 6,6 sekundy. Práve výkon je to, čo odlišuje Cupru od koncernových súrodencov v tejto triede. Vo verzii eBoost ponúka takmer o 30 koní viac ako napríklad Volkswagen ID.3.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po stlačení tlačidla Cupra sa citeľne zmení charakter Borna. Príplatkové tlmiče stuhnú a agilnosť sa posunie na športovejšiu úroveň. Pri šantení sa ale nesmie zabudnúť na fakt, že toto auto má 1,9 tony. A to v súvislosti s pohonom zadných kolies znamená, že keď sa s ním naučíte jazdiť, môže vás aj zabaviť. Aj keď gumovanie a driftovanie cez zákruty tu rozhodne nečakajte. Tu už zasiahnu systémy.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ako rýchlo sa nabije?

Born dostal v tejto špecifikácii do svojich útrob celkom štandardnú koncernovú baterku. Čiže 62 kilowatthodín brutto a 58 netto. No a spotreba? Podľa cyklu WLTP zvládne prejsť 100 kilometrov za 15,5 kWh. Z wallboxu sa nabije 11 kW AC nabíjaním za 6 a štvrť hodiny a na komerčnej zastávke to zvládne z 5 na 80 % maximálnym nabíjacím výkonom 120 kW za 35 minút.

Cupra Born je ďalší z koncernového radu elektrických áut. No v Španielsku vsadili na vyšší výkon a atraktívnejší dizajn. Najmä to a neopozeraná značka sú podľa nás najväčšími výhodami tohto auta.

Základná cena modelu – Cupra Born 204/62: 42 880 €
Základná cena testovanej verzie – Cupra Born eBoost 231/62: 43 150 €
Euro NCAP: 5* (2022)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:170(231)
Najvyšší krút. moment [Nm]:310
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,6
Spotreba - WLTP kombi [kWh/100km]:15,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:385
Kapacita batérie [kWh]:58 (netto)
Skutočná hmotnosť [kg]:1847
Dĺžka [mm]:4322
Šírka [mm]:1809
Výška [mm]:1540
Rázvor [mm]:2771