Nedostatok polovodičov trápi automobilky už dlho. Prečo a v čom sú pre tento priemysel také dôležité?
Niekedy iba kondenzátor či dióda, inokedy celé sústavy. Elektronických súčiastok a polovodičov je v aute neúrekom. A nejde iba o tie najkomplexnejšie a najočividnejšie miesta, ako napríklad multimédiá či riadiaca jednotka motora. Polovodiče sa nachádzajú napríklad aj v bezpečnostných pásoch. Nebojte, vysvetlíme.
Bezpečnostné pásy
Staršie ročníky si iste pamätajú bezpečnostné pásy, ktoré nemali navíjací a zadržiavací mechanizmus. Dnešné pásy majú okrem toho klasického napínania aj malú rozbušku, ktorá sa v prípade nehody aktivuje a usadí vás naspäť do sedadla. A tá je riadená čím? Nuž, signálom z čipu.
Svetlá
Dnešné svietenie už dávno nefunguje na báze otočenia spínaču a následného rozsvietenia. Už autá, ktoré sú schopné automaticky nastaviť sklon svetiel, v sebe potrebujú mať čip. A to nehovoriac o autách, ktoré vedia prepínať svetlá na základe vonkajších podmienok, či modeloch s matrixovou technológiou, ktoré sú schopné vykrajovať lúč podľa aktuálnej situácie.
Riadiaca jednotka na všetko
Ak ste doteraz poznali len tú, ktorá ovláda správanie motora, vôbec sa vám nečudujeme. Vedeli ste ale, že v aute je riadiaca jednotka k mnohým technológiám alebo častiam separátne?
Čipy musia byť extrémne spoľahlivé
Automobilové čipy sú stále výkonnejšie a niektorí výrobcovia spolupracujú s poprednými počítačovými spoločnosťami na vývoji nových. Väčšinou však ide o čipy pre autonómnu jazdu. Autá bežne príliš komplikované rozhranie nepotrebujú. Čo však potrebujú, je spoľahlivosť.
“V prípade týchto systémov kladieme extrémny dôraz na bezchybnú a bezvýpadkovú prevádzku. Pri mobiloch a počítačoch určité výpadky tolerovať môžeme, pri autách však nie,“ hovorí Marek Jancák, vedúci výroby značky Škoda.