TEST Hyundai Tucson PHEV: Budúcnosť je tu

3728
Vedeli ste, že tieto svetlá sú vo vypnutom stave neviditeľné?
Zdroj: David Dejvo Schun

Hyundai Tucson s anjelskými krídlami na prednej maske je už známym autom. Svoje si v ňom nájde každý zákazník. Od toho, ktorý hľadá SUV za rozumnú cenu, až po toho, ktorý sa ohliada po technológiách budúcnosti a sviežom vzhľade. Plug-in hybridná verzia je pre náročných.

Nový Tucson je s nami od roku 2020. Postavili ho na platforme Hyundai-Kia N3, na ktorej stojí aj väčšie Santa Fe či koncernoví súrodenci Kia Sportage a Sorento. Oproti tretej generácii narástol o 2 centimetre, do šírky sa roztiahol o jeden a pol a z hľadiska výšky mu pribudlo len 5 milimetrov.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Dizajn z Matrixu

Hyundai o svojom dizajne hovorí ako o revolučnom. Svetlá pripomínajúce anjelské krídla sú navrhnuté tak, aby ich vo vypnutom stave nebolo vidieť? Málokto by na prvý dopyt uhádol, že stretávacie aj diaľkové svetlá sú uložené práve v dvoch segmentoch po bokoch, ktoré pripomínajú hmlovky.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Z profilu si dizajnéri vychutnali svoje možnosti a línie viedli tak, aby pôsobili čo najviac futuristicky. Záhyby v plastovom obložení blatníkov lemujú hrany vylisované do samotnej karosérie. Pod kapotou zboku sa nachádza ďalšia ostrá línia tiahnuca sa až do oblasti pod spätnými zrkadlami. A po krátkej prestávke začína nad kľučkou predných dverí ďalšia, ktorá končí až kdesi vzadu v koncových svetlách.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Žáner Sci-Fi vrcholí v zadnej časti auta. Koncové svetlá sa krvilačne zarývajú do dizajnu dvojicou pazúrov po každej strane. Stierač by ste hľadali v zadnom spojleri a dynamiku už len eskaluje spodný nárazník s terénnym nádychom.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Interiér v znamení jednoduchosti

Vnútro je navrhnuté o poznanie menej extravagantne. Palubnú dosku rozdelili na dve časti, pričom v tmavom vrchu sa nachádzajú prieduchy klimatizácie a v bledom spodku zas odkladacie priestory.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pred vodičom sa rozprestiera digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca. Na prvý pohľad vyzerá vďaka dvojfarebnej palubnej doske tak, ako by iba tak vytŕčal. Čo nás prekvapilo, nemá žiadnu „šiltovku“ na tienenie v prípade priameho slnka. Čo nás prekvapilo ešte viac, počas testu sme nemali pocit, že by sme ju niekedy potrebovali.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Multimediálny systém je hladko zapracovaný do dizajnu stredového panela. Dokonca až tak, že rám takmer nie je vidno a medzi plastom a dotykovou plochou nie je žiaden výškový či hĺbkový odskok. Všetko pracuje hladko a rýchlo. A to aj vtedy, keď využívate funkciu rozdelenej obrazovky.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Stredový tunel je jedným z najkomplexnejších, aké sme v poslednej dobe videli. Hyundai tvrdošijne bojuje s myšlienkou natlačiť všetky ovládacie prvky do multimédií, čo je pre klasického praktického vodiča len dobre. Nájdete tu volič smeru jazdy rozdelený až do štyroch samostatných tlačidiel, volič jazdných režimov, komfortných prvkov, elektrickej ručnej brzdy, a aby toho nebolo málo, aj stojany na poháre.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Na priestore mu záleží

Sedenie je veľmi komfortné. Vpredu zažívate pocit vyššej triedy so všetkým luxusom, ktorý k nej patrí. Kožené sedadlá sú perforované a poskytujú vyhrievanie aj odvetrávanie podľa potreby. Sú elektronicky nastaviteľné, a to nielen spredu, ale aj zozadu tlačidlom v operadle.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Mimochodom, vzadu sa tiež sedí výborne. Pocit extra rozmernej prémie tam už nie je, no problémy nebude maž azda žiaden cestujúci ani na dlhších trasách.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Batožinový priestor vo svojich útrobách ukryje 558 litrov prevážaného nákladu. Svojou veľkosťou nepatrí medzi najväčšie v segmente, no vzhľadom na plug-in hybridný pohon ide o viac než dobré čísla. Jeho pôdorys je navrhnutý veľmi prakticky, dvojité dno eliminuje nakladaciu hranu a ukrýva všetky prenášané káble a iné drobnosti.

558 litrov batožinového priestoru je na plug-in hybridné pomery výborné číslo. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

4×4+elektrina=zábava

Pod kapotou plug-in hybridného Tucsonu pracuje 1,6-litrový benzínový štvorvalec T-GDi a elektrická sústava, ktoré dokopy poskytujú výkon 265 koní. Pohon všetkých kolies v Tucsone sa nazýva HTRAC a podľa poučky automobilky je jej cieľom poháňať prioritne prednú nápravu a zasahovať až v prípade potreby. Tým znižuje spotrebu.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Keď už sme pri spotrebe, podľa slov výrobcu dokáže prvých približne 50 kilometrov prejsť iba za cenu nabíjanej elektriny. Potom už nastupuje štvorvalec v klasickom hybridnom režime, ktorý si vypýta niekde medzi 6 a 8 litrami.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Jazdné režimy sa delia na Eco a Sport, pričom rozdiel v reakcii plynového pedála je ako z inej planéty. V tom športovom hybrid kašle na akékoľvek rekuperácie a plynulú jazdu. Všetku dostupnú elektrinu využíva na pohon. A k tomu vám ešte pribalia aj režimy pre jazdu v teréne.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Okrem dynamického správania po zošliapnutí plynu veľmi chválime aj prejav pohonnej sústavy. Niektoré hybridy by sa dali označiť ako „váhavé.“ Jednoducho za istých okolností nevedia, ako sa majú zachovať. Týmto neduhom Tucson netrpí a vysiela vám jasný signál, že sa nemáte zaujímať o to, čo má pod kapotou. Jednoducho to funguje.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Auto na diaľkové ovládanie

No a čerešničkou na torte sú dve vychytávky, ktoré sme si pre vás pripravili na koniec. Tá prvá, toto auto jazdí aj bez vodiča. V smeroch dopredu a dozadu si môžete pomôcť najmä s vyparkovaním z úzkych miest.

Nový Tuscon vyzerá dobre z každého uhla. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Druhou čerešničkou je chýbajúci virtuálny pedál na otváranie kufra, ktorý ale nezmizol úplne, iba prichádza v inej forme. Po novom sa stačí ku kufru auta iba postaviť s kľúčom, napríklad vo vrecku, a auto sa otvorí samo.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Plug-in hybridný Tucson je pekný, jazdí dobre a je prepchaný technológiami. V základnej cenovke sa mierne prehupol nad 35 tisíc, čo nie je málo. No nemálo tiež ponúka. Samozrejme, najviac sa vám odvďačí, ak ho máte kde nabíjať.

Základná cena modelu – Hyundai Tucson Comfort 1,6 T-GDi 6MT 150k: 22 690€ (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Tucson Plug-in Hybrid Style: 35 190 € (akcia)
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia kilometrov
Euro NCAP: 5* (2021)
Registračná daň: 950 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový / elektromotor
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:195 (265) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm]:350 / 1500 - 4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,2
Spotreba - WLTP kombi novaná [l/100 km]:7,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:588
Objem nádrže [l]:42
Prevádzková hmotnosť [kg]:1818 - 1924
Dĺžka [mm]:4500
Šírka [mm]:1865
Výška [mm]:1650
Rázvor [mm]:2680