TEST Seat Arona facelift | Chrumkavý Španiel

2934
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Seat Arona je druhým najpredávanejším Seatom na svete. Je chrumkavý, je španielsky a je faceliftovaný. Už v základe poskytne viac luxusu.

Crossovery vládnu svetu. Najmenší spomedzi „terénnejších“ modelov španielskej značky dostal facelift a zmenou prešlo prakticky všetko. Niečo je nové úplne, niečo len tak „naleštili.“ Dôležité ale je, že už v základe bude luxusnejšie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Predná maska dostala prepracovaný robustnejší nárazník a LED svetlá už v základe. Za príplatok môžete dostať Full LED a aj okrúhle hmlové svetlá, ktoré rozdeľujú spoločnosť na dva tábory.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Precízny kruh na aute s ostrými líniami aj nám najprv prekážal, no po pár dňoch jazdenia sa nám napokon začal páčiť. Dodáva autu hravosť, ktorá je pre Aronu charakteristická. Za ostatné zmeny sa ešte oplatí spomenúť nápis Arona písaným písmom a nové kombinácie štýlu. Auto prišlo s tromi novými diskami, tromi novými lakmi karosérie a tromi novými lakmi strechy. Jednoducho je takmer nemožné, aby ste na parkovisku našli dve rovnaké Arony.

Najviac zmien v interiéri

V interiéri nastala oveľa radikálnejšia zmena ako vonku. Zmenou prešla prakticky celá palubná doska počnúc hravými prieduchmi klimatizácie a končiac multimédiami, ktoré po novom vystupujú z palubnej dosky. Navyše už v základe majú uhlopriečku 8 palcov a operačný systém, ktorého grafiku považujeme za najkrajšiu v koncerne. Na palube sa nachádzajú iba USB-C zásuvky, no ak máte ten správny kábel, tešiť sa budete z Apple CarPlay aj Android Auto.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zvyšné ovládacie prvky ešte stále ostávajú manuálne. Iste, rýchlosť a spotrebu odčítavate z digitálnej prístrojovej dosky, no napríklad klimatizáciu či vyhrievanie sedadiel dokážete stále ovládať fyzickými tlačidlami. A to vás poteší najmä v zimných mesiacoch, keď so skrehnutými prstami necítite takmer nič.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sedenie vzadu jasne napovedá, že s Aronou sa bude jazdiť najmä v meste a s poloprázdnou kabínou. Priestoru na nohy pre bežného dospelého je tak akceptovateľne. Na krátke cesty sa odveziete komfortne, no na dlhé trasy je lepšie sedieť vpredu. Deti však so sedením nebudú mať problém.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Rovnako bezproblémový je aj batožinový priestor, ktorý je vo svojom segmente na veľmi dobrej úrovni. Štyristo litrov je približne toľko, koľko zmestíte aj do Škody Kamiq, a dokonca viac, ako zmestíte do Volkswagenu T-Cross.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Z ponuky motorov nebudete sklamaní

Ak chcete naplno pochopiť Aronu, musíte ju brať so všetkým naokolo. Jasné, nie je hot-hatch ani žiaden hot-crossover. Seat nám však pripravil takú ponuku motorov, za ktorú sa rozhodne nemusí hanbiť. Na svoje si prídu milovníci jazdy na plyn, šporovliví vodiči a aj jazdci s horúcim španielskym srdcom. Akurát typickí „dízloví Slováci“ budú slinky pregĺgať naprázdno.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

My sme pod kapotu dostali najvyššiu motorizáciu 1,5 TSI EVO so štyrmi valcami a výkonom 150 koní. Pohonu sekundovala automatická prevodovka DSG so siedmimi stupňami. Pamätajúc na fakt, že nejde o športové auto, vás najsilnejšia Arona jednoznačne chytí za srdce. Stopäťdesiat koní v aute do 1,2 tony, to je recept na zábavu. A vďaka krátkemu rázvoru prepožičiava napriek svojej svetlej výške pocit športovosti a ostrých vlastností v zákrutách.

Jediným aspektom, ktorý ma vracia do reality, je práve prevodovka a jej reakcie. Je totiž cítiť, že jej cieľom nie je až tak slúžiť športovému zážitku, ale skôr spotrebe. No v tomto ohľade robí svoju prácu naozaj výborne. Verili by ste, že SUV bez hybridného systému bude dosahovať 6,2 l/100 km vo WLTP? Nám sa však podarilo jazdiť aj za 5,3. To je, čo?

Základná cena modelu – Seat Arona Style 1,0 ECO TSI: 17 490 € (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Seat Arona Xperience 1,5 TSI EVO: 22 660 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 2 roky, 3 roky lak, 12 rokov na prehrdzavenie zvnútra
Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)]:110 (150)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250 / 1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,4
Spotreba - WLTP kombi novaná [l/100 km]:6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:400
Objem nádrže [l]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 292
Dĺžka [mm]:4153
Šírka [mm]:1780 (bez zrkadiel)
Výška [mm]:1532
Rázvor [mm]:2552