Malé, ľahké a obratné kupé s plochým vysokootáčkovým motorom, nízko položeným ťažiskom, komunikatívnym riadením, presným radením, geniálnou polohou za volantom a v neposlednom rade s pohonom zadných kolies a samosvorným diferenciálom. Prečítajte tieto slová „autoholikovi“ v kóme a ja vám garantujem, že v tom momente bude zdravý ako ryba. Reč je o Toyote GT86. O aute, ktoré prinavrátilo Toyote aspoň kúsok zo športového imidžu, ktorým kedysi disponovala. Modelový rok 2017 dostal viacero dizajnových úprav a vylepšení. Napríklad smerovky sú po novom integrované v hlavných LED svetlometoch. LED technológiu využívajú aj nové zadné svetlá. Upravená bola tiež predná časť spoločne s nárazníkom za účelom zlepšenia aerodynamiky. Spodná časť nárazníka dostala dva aerodynamické „zuby“ a bola naklonená o 45° v záujme lepšieho prúdenia vzduchu. Aj spodná časť difúzora vzadu je podobne nastavená do 45-stupňového uhla. Nový zadný spojler v tvare krídla má taktiež pozitívny vplyv na aerodynamické vlastnosti aj stabilitu vozidla.
Vylepšený interiér
Vo vnútri si môžete všimnúť napríklad nový volant, ktorého priemer je ešte o 3 mm menší ako priemer pôvodného volantu. Ide tak o historicky najmenší volant, aký sa kedy montoval do sériovej Toyoty. Okrem toho je o 10 % ľahší. Prepracovaný bol aj prístrojový panel, kde pribudol 4,2-palcový displej. Ten dokáže okrem údajov z palubného počítača zobrazovať aj aktuálne preťaženie, stopky, alebo dokonca vykresľovať krivky výkonu a krútiaceho momentu. Novinkou je tiež najnovšia verzia multimediálneho systému Touch 2 & Go so 6,1-palcovou dotykovou obrazovkou. Nedá mi nespomenúť tiež nové dekoračné materiály z brúsenej kože, ktoré dodávajú kabíne ten správny športový nádych.
Unikátny motor
Súčasťou nefalšovaného charakteru tohto auta je jeho plochý motor s protibežnými piestami. Nie je žiadnym tajomstvom, že Toyota GT86 je technickou dvojičkou Subaru BRZ. Práve tento výrobca je autorom motora typu boxer, ktorý je neodmysliteľnou súčasťou DNA značky Subaru, ale Toyota vraj dodala vlastné vstrekovanie paliva D-4S. Tak či tak, motor je v obidvoch autách rovnako úžasný. Má krásny zvuk a ochotne stúpa do otáčok. Dobre, nemá turbo, takže v dnešnej dobre prepĺňania sa niekomu môže zdať slabý, ale tento motor je zaujímavý práve svojím vysokootáčkovým charakterom, ktorý by už s turbom zrejme nemal. Navyše ani spotreba paliva vôbec nie je zlá. S ľahkou nohou na plyne sa dá mimo mesta jazdiť aj za 6,5 l/100 km. Na diaľnici, kde otáčkomer pri rýchlosti 130 km/h ukazuje 3 400 ot./min., nám palubný počítač vyrátal priemer 7,4 l/100 km. V meste sme jazdili zhruba za 9,5 l/100 km, čo je takmer o liter menej, ako udáva výrobca.
Auto na voľný čas
V poslednej dobe v tlačových správach stále viac čítam o autách na voľný čas. Zásadne sa to spomína v spojitosti s nejakým SUV, do ktorého si natrepete polovicu obchodu so športovými potrebami, vrátane surfu a vyrazíte si užívať svoj voľný čas. Problém je, že najprv si musíte vytrpieť jazdu tým hrôzostrašným SUV a až potom si môžete užívať svoje nemotoristické aktivity. My „autoholici“ však premýšľame trochu inak. Ako som si tak jazdil v Toyote GT86, dospel som k záveru, že z tohto auta asi ani nechcem vystúpiť. Modelový rok 2017 má okrem prepracovaného dizajnu aj vylepšený podvozok a tuhšiu karosériu. Konštruktéri optimalizovali tuhosť pružín, vylepšili charakteristiku tlmičov a zväčšili priemer zadného stabilizátora. Nejdem sa tváriť, že som cítil nejaký obrovský rozdiel. Veď naposledy som v tomto aute sedel v roku 2014, ale ako hovorím, už z neho nechcem vystúpiť. Chcem v ňom tráviť všetok svoj voľný čas. Chcem v ňom precestovať Európu, pričom jediným mojím športovým vybavením zbaleným v kufri budú plavky. Na iné aktivity totiž nebudem mať čas.
Resumé
GT86-tka je taká moja súkromná „Eleonor“. Kto videl film 60 sekúnd, vie. Mal som šťastie a tento týždeň bol už môj tretí s týmto autom. Či už to bol pôvodný model alebo pôvodné Subaru BRZ, málokedy som si užil toľko zábavy a adrenalínu za volantom ako pri tomto aute. Ak by som si mal vybrať jednu najobľúbenejšiu vlastnosť z tých všetkých úžasných vlastností tohto auta, bola by to jeho obratnosť a telepatická ovládateľnosť. Skrátka, vždy robí presne to, čo od neho chcete. Poslúcha na slovo ako dobre vycvičený pes, takže sa s ním dá vystrájať čokoľvek. Opäť som sa vďaka nemu o kúsok zlepšil ako vodič a asi idem písať ďakovný list do Toyoty. Mimochodom, za toto auto vďačíme prezidentovi spoločnosti Toyota, pánovi Akiovi Tojodovi, ktorý vyhlásil, že: „Ak auto neprináša potešenie z jazdy, nie je to skutočné auto.“ Akoby mi hovoril z duše. Tento nápis by mali mať v Toyote vytesaný nad každým vstupom do areálu firmy, aby mohlo svetlo sveta uzrieť viac podobných áut. GT86-tka poslúži ako výborný etalón.
Základná cena modelu – Toyota GT86 Sport: 29 590 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota GT86 Executive: 33 290 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 870 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | boxer, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 147 (200)/7000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 205 /6400-6600 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 226 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,6 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 10,4/6,3/7,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 243 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1312 |
Rozmer pneumatík: | 215/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4240 |
Šírka [mm]: | 1775 |
Výška [mm]: | 1320 |
Rázvor [mm]: | 2570 |