Zimná rada: Ako správne zohriať motor?

469

V motoristických kruhoch existujú témy, ktoré nikdy nezomierajú a bavíme sa o nich stále dookola. Výborným príkladom je polemika o tom, ako sa v zime správne zohrieva motor a čo všetko mu škodí či prospieva. Odporúčania sa menia podľa toho, ako sa vyvíjajú motory, no niektoré tézy ostávajú v platnosti. 

Na začiatku každej debaty by vždy mali odznieť základné informácie – hovoríme o benzínovom či naftovom motore? Máme na mysli preplňovaný motor s ložiskami turba citlivými na studený olej, alebo opisujeme motor s atmosférickým plnením? Takisto nie je jedno, či je predmetom polemiky auto, ktoré má osobitný chladiaci okruh pre hlavu aj pre blok motora alebo nie.

Do hry vstupuje veľa faktorov 

Ako situáciu ovplyvňuje fakt, že existujú motory s nepriamym, ale aj s priamym vstrekovaním paliva? A čo vtedy, keď mám ešte auto s karburátorom? Záleží na tom, či je reč o motore s liatinovým blokom a hliníkovou hlavou alebo o celohliníkovom? Kamarát hovorí, že musím vedieť, aký materiál je použitý po stranách piestov a aký hustý motorový olej používam…. Stačí! Ideme si v tom celom urobiť poriadok.

 

Hneď na začiatku si treba uvedomiť, že dnešné motory sú konštruované spôsobom, pri ktorom myslia najmä na ekológiu a emisie. To je dôvod, prečo na prevádzkovú teplotu zohrejú najskôr komponenty súvisiace s tvorbou emisií – aby boli čo najskôr účinné. V praxi to znamená, že prispôsobujú dávkovanie paliva podľa upravenej mapy, aby vytvorili bohatšiu zmes. Motor je síce zo začiatku menej efektívny, ale vytvára viac odpadového tepla. Má síce vyššiu spotrebu paliva, ale zohrieva sa rýchlejšie.

Už je mi teplo, motoru určite tiež!

Aj vy si myslíte, že motor je zohriatý, keď z výduchov ventilácie preniká do interiéru teplý vzduch? Tak na to rýchlo zabudnite! Elektrické kúrenie, ktoré sa stará o tepelný komfort posádky vôbec neindikuje, že už sa zohriala voda v bloku motora, oleju to trvá ešte o niečo dlhšie. Radšej sledujte stav teploty chladiacej kvapaliny a vo vyšších otáčkach jazdite až vo chvíli, kedy už má teplotu na úrovni 80-90°C.

Svojské problémy majú potom motory s priamym vstrekovaním. Ide totiž o to, že benzín priamo vstreknutý do studeného valca sa nemusí úplne odpariť. To znamená, že steká po stenách a mieša sa s olejom. Je síce pravda, že počas dlhšej jazdy sa benzín z oleja odparí, ale čo ak jazdíte len krátke trasy? Vtedy sa olej nezohrieva na potrebnú teplotu a narastá v ňom podiel benzínu. Pri motoroch s priamym vstrekovaním sa preto odporúča skrátiť interval výmeny oleja a sledovať aj prípadnú karbonizáciu sacích ventilov.

Najväčší mýtus zbúrame na záver – motor sa iba na voľnobeh nezohreje! Respektíve zohreje, ale za veľmi dlhý čas a škodíte mu. Takže už žiadne ranné štartovanie motora, ešte predtým ako sa idete naraňajkovať. Naštartujte, vydržte minútku a prvé kilometre prejdite pomalým tempom v nižších otáčkach.