Z luxusného japonského modelu pretekárska legenda

1116

August 1957 bol dôležitý pre vozidlá Toyoty a ich model Crown, ktorý bol na trhu už dva roky. 25. augusta japonský výrobca dodal na americký trh prvé modely svojho luxusného auta. V ten istý mesiac na druhej strane Tichého oceánu model odštartoval na prvých pretekoch v dejinách tejto značky – Round Australia Trial. Dovtedy sa žiadna japonská automobilka nezúčastnila medzinárodného športového podujatia.

Päť rokov predtým zakladateľ Toyota Motor Corporation a jej vtedajší prezident Kiičiro Toyoda povedal, že motoristický šport zohrá významnú úlohu v propagovaní motorizácie. ,,Nepochybujem, že japonský motoristický priemysel bude na trhu osobných automobilov úspešný,” presviedčal. ,,Aby sa to naozaj stalo, musia sa výrobcovia zúčastňovať pretekov, aby tak testovali životnosť a výkonnosť svojich áut a prezentovali ich možnosti.” Kiičiro Toyoda sa už nedožil toho, ako sa jeho predpovede stali realitou. K naplneniu športových ambícii viedol Toyotu jeho bratranec a nástupca, Eiji Toyoda. Neodškriepiteľnou zásluhou nového prezidenta bolo zvyšovanie ziskovosti spoločnosti expanziou na nové trhy. Zároveň presadzoval účasť automobilky v motošporte, kde videl príležitosť na rýchly technologický pokrok a propagáciu.

Premiéra na Round Australia Trial

Keď sa Toyota rozhodla štartovať na najslávnejších pretekoch u protinožcov, výber modelu bol jasný. Crown sa na to hodil, keďže bol vyrobený pre japonské cesty plné výmoľov. A preteky Round Australia Trial boli 19-dňovým bojom na trase vyše 16-tisíc kilometrov okolo celého svetadielu. Iba 5 percent trasy tvorili asfaltové cesty. V tých časoch austrálske preteky považovali za najťažšie na svete.

Výrobca model Crown na ralle upravil. Vozidlo bolo vybavené náhradnými dielmi, kanistrami s vodou a palivom. Športové oddelenie dostalo meno Toyota Sports Corner, skrátene Tosco. Časom sa malé oddelenie rozrástlo na firmu Toyota Racing Development.

Na účasť v pretekoch vybrali dvoch mechanikov automobilky Kunio Kaminomuru a Koujiro Kondu. K nim sa pridal austrálsky šofér Lindsay Hedley. Japonskí šoféri nemali dostatočné skúsenosti v motošporte a všetky problémy museli riešiť sami priamo na mieste. Z dnešného pohľadu to vyzerá ako dôvod na vážne starosti, ale z fotografií je jasné, že austrálske preteky boli pre týchto odvážlivcov dobrodružstvom, ktoré si užívali.

Na pretekoch Round Australia Trial 1957 štartovalo 86 automobilov, len 52 dorazilo do cieľa. Medzi šťastlivcami bola aj Toyota Crown, ktorá obsadila 47. miesto v celkovej klasifikácii a 3. miesto v skupine zahraničných áut. Ukázala sa ako veľmi spoľahlivé auto a trasu prekonala bez väčších technických problémov.

Inšpirovali ďalších

Toyota Crown Deluxe vošla do dejín ako prvý japonský automobil v medzinárodnom motošporte. Mala taký ohlas, že aj ďalší japonskí výrobcovia sa rozhodli ju nasledovať. O rok neskôr Nissan postavil v pretekoch Round Australia Trial na štart Datsun 1000 a Toyota zvýšila počet posádok na tri. Súčasne si vydláždila cestu vo vlastnej krajine, keď vyhrala prvé oficiálne preteky cestných automobilov – Yomiuri Round Japan Rally 1958. Na tomto podujatí tiež štartoval Crown, ktoré šoférovali manželia Yukiyasu a Misako Togo. O niekoľko rokov neskôr sa Yukiyasu Togo stal predsedom Toyota USA.

Špecifikácia Toyopet Crown z roku 1957

Dĺžka 4 285 mm
Šírka 1 680 mm
Výška 1 525 mm
Rázvor 2 530 mm
Motor Séria R, chladený vodou, 4-cylindrový OHV
Výtlak 1 453 cm3
Maximálny výkon 48/4 000 k/kW
Toyopet Crown Deluxe sa objavil na japonskom trhu v roku 1955 ako luxusné auto strednej triedy. V roku 1957 auto štartovalo na pretekoch Round Australia Trial. Tak sa Toyota stala prvým japonským výrobcom automobilov, ktorý sa objavil v medzinárodnom motošporte.