Volkswagen končí s motoršportom, Toyota ide ďalej! Chce opäť vyhrať Le Mans

1333
Zdroj: TS Toyota
" "

Štyri sezóny, tri víťazstvá v Le Mans, po dva majstrovské tituly v kategórii jazdcov a tímov – to je bilancia modelu, ktorý v minulosti reprezentoval farby tímu Toyota Gazoo Racing. Do histórie sa zapíše ako najúspešnejší japonský prototyp vo vytrvalostných pretekoch.

Posledné závodné kilometre absolvoval model TS050 Hybrid v Bahrajne. Japonská automobilka však už má pripraveného jeho nástupcu. Nový model je skonštruovaný podľa najnovších predpisov triedy hyperautomobilov.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Oficiálne predstavenie je naplánované na január 2021 a bude to mať naozaj veľmi ťažké. Jeho predchodca nastavil latku skutočne vysoko – 34 pretekov, 19 víťazstiev, 16 pole position, 15 najrýchlejších okruhov a dva tituly majstra sveta v kategórii jazdcov. To všetko v priebehu piatich rokov a štyroch sezón. K týmto víťazstvám dopomohlo aj 11 jazdcov, ktorí patria k absolútnej špičke v motošporte. Informácia ostro kontrastuje napríklad s vyhlásením Volkswagenu, ktorý nedávno ukončil všetky svoje motoršportové aktivity.

Volkswagen končí s motoršportom! Môžete trikrát hádať, čo je tomu na vine

Prototyp s DNA Toyoty

Model TS040 Hybrid priniesol Toyote svetové víťazstvo v šampionáte konštruktérov a vodičov FIA WEC v roku 2014. Vyhral päť pretekov, ale neuspel v 24-hodinových vytrvalostných pretekoch v Le Mans. Ide o jednu z najlegendárnejších udalostí vo svete motošportu, ktorá priťahuje státisíce fanúšikov na tribúny a milióny divákov pred televízne obrazovky. Automobilky snívajú o tom, že sa tu zapíšu do histórie. Triumf v Le Mans je jedným z najvýznamnejších úspechov nielen pre závodných jazdcov, ale aj konštruktérov. To bol dôvod, prečo sa v tíme Toyota Gazoo Racing rozhodli vytvoriť nový prototyp.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

TS050 Hybrid vytvorili na základe najnovších predpisov FIA WEC pre rok 2016. Predstavili ho na francúzskom okruhu Paula Ricarda a bol dlhý 4,65 m. Na vytvorenie podvozku a kabíny automobilu použili hliník a kompozitné materiály spevnené uhlíkovými vláknami. Monopost Toyoty mal nezávislé zavesenie kolies vpredu aj vzadu, karbónové brzdové kotúče s odvetrávaním a monoblokové strmene z ľahkej zliatiny.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Najvýraznejším rozdielom oproti predchodcovi, okrem zmien na karosérii, bol pohon. Tentoraz sa pod kapotu dostal motor V6 s objemom 2,4 litra s dvojitým preplňovaním a priamym vstrekovaním paliva. K tomu, ako sa na Toyotu patrí, pribudol aj hybridný systém s výkonom osem megajoulov využívajúci lítiovo-iónový akumulátor. Benzínový motor generoval výkon 500 koní a ďalších 500 koní dodávali dva motory Toyota Hybrid System – Racing. Ak k tomu pridáte pohon všetkých štyroch kolies a šesťstupňovú prevodovku, máte recept na neporaziteľného víťaza akýchkoľvek pretekov.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Okamih pravdy

Súperenie s Audi a Porsche hnalo tím Toyota Gazoo Racing k čoraz intenzívnejšiemu výkonu. TS050 Hybrid absolvoval časové testy až 30 hodín, čiže o 6 hodín viac ako trvajú závody v Le Mans a na iných náročných okruhoch vo Francúzsku, Španielsku či Portugalsku.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Model TS050 Hybrid konečne umožnil Toyote bojovať proti najväčším konkurentom. V preteku Le Mans 2016 bol na čele a šesť minút pred koncom mal náskok pred súpermi z Porsche viac ako minútu. Potom prišla nočná mora – Kazuki Nakajima začal hlásiť problémy s motorom. Toyota šla stále pomalšie a nakoniec zastala na štartovacej rovine.  Auto sa napokon podarilo pretlačiť cez cieľovú čiaru, ale takmer dvojnásobne prekročilo maximálny čas na okruh. Tím Toyoty nemohol byť ani klasifikovaný.

Chvíle slávy

Rok 2018 sa ukázal ako prelomový. Toyota na svojom aute pracovala ešte intenzívnejšie a do tímu si prizvala hviezdu z F1 a dvojnásobného majstra sveta Fernanda Alonsa, ktorý sníval o tom istom ako tím Toyoty – vyhrať v Le Mans. Táto kombinácia sa ukázala ako skvelý ťah. Španiel spolu s Nakajimom a Buemim boli najrýchlejšou trojicou v Le Mans dvakrát za sebou, v rokoch 2018 a 2019. V roku 2020 triumfovala Toyota TS050 Hybrid v legendárnych pretekoch po tretíkrát, ale už bez Alonsa, ktorého nahradil  Brendon Hartley z  Nového Zélandu.

Tri víťazstvá v Le Mans sú nevídanou udalosťou, ktorá nemá obdoby. TS050 Hybrid sa tak zaradil do krátkeho zoznamu automobilov, ktoré vyhrali tieto legendárne preteky najmenej trikrát. Zároveň je v tomto rebríčku jediným zástupcom z Japonska. Už onedlho sa ukáže, či jeho nástupca môže posunúť Toyotu v rebríčku najlepších konštruktérov všetkých čias ešte vyššie.