Už ste niekomu závideli prácu? Táto Nemka stojí za kľúčovým prvkom Bugatti!

3733

Asi by ste si povedali, že klimatizácia je dnes v autách celkom bežná súčasť a jej vývoj nestojí veľa námahy, inovácií a ľudského nasadenia, že? Nuž, povedali by ste si zle. A možno by ste ešte pritom urazili ženu, ktorá stojí za vývojom jednej z najlepších na svete. Zoznámte sa s Juliou Lemke, nemkou, ktorá ladí klimatizácie v Bugatti.

História klimatizácie v autách siaha až do roku 1933, takže pravdepodobne do veľkej miery očakávate, že vybavenie vozidla klimatizačnou jednotkou bude rovnako štandardné ako napríklad inštalácia sedadiel. Ale kdeže!

Zdroj: Bugatti Newsroom

Niekoľko výziev

Lemke vysvetľuje, že jednou z výziev pri inštalácii klimatizácie pre moderné Bugatti je skutočnosť, že klimatizácia v maličkej kabíne Chironu je dvojzónová. Jej fungovanie potom musí byť okamžité a musí fungovať veľmi nepozorovane – asi tak, ako by ste v aute za milióny eur predpokladali.

Zdroj: Bugatti Newsroom

Ďalšou dôležitou prekážkou je rýchlosť. Pretože Chiron, Divo a Chiron Pur Sport dosahujú absurdné rýchlosti, ich klimatizácia sa od bežných automobilov odlišuje. Jej okruh má dva stupne, pričom kabína prijíma výhradne vonkajší vzduch len pri rýchlostiach vyšších ako 250 kilometrov za hodinu. čo je pri Chirone také jemné prehrabnutie plynu.

Zdroj: Bugatti Newsroom

Najdôležitejším faktorom však je, že čelné sklá Bugatti sú takmer ploché a na rozdiel od obvyklého, asi 30-stupňového sklonu bežných áut, majú okná modelov Bugatti sklon len 21,5 stupňa. To dodáva viac slnkom indukovaného tepla vstupujúceho do kabíny, nehovoriac o rozširujúcej možnosti Sky View, čo sú v podstate dve strešné okná vedľa seba. Kto niekedy jazdil v kabíne nákladnej dodávky v sparnom dni, nech vie, že ide o niečo podobné – len exponovanejšie.

Zdroj: Bugatti Newsroom

Malé peklo

Julia Lemke prezradila, že kompresory klimatizácie Bugatti majú práve z tohoto dôvodu výkon až 10 kilowattov (13 koní). Podľa Bugatti je to dosť na ochladenie priemerného európskeho bytu s rozlohou 80 metrov štvorcových. My, obyvatelia bývalého východného bloku sa len uchechtneme, že 80 metrov štvorcových by bol pekný priemerný byt – a dodáme, že priemerná klimatizácia tu má výkon niečo od 2 do 7 kilowattov.

Zdroj: Bugatti Newsroom

Navyše, kvôli umiestneniu klimatizačnej jednotky vedľa obrovského, rozpáleného šestnásťvalca je navyše nutné, aby mal aj kompresor klimatizácie vlastný chladič. Vo vysokých rýchlostiach sa totiž základné technologické problémy opierajú o dva svety: svet chladenia komponentov a aerodynamický odpor. A s oboma svetmi prichádza Julia do kontaktu takmer denne pri testovaní práve dvoch exeplárov zo série 500 kusov, ktoré sú  na klimatizačné testy vyhradené.

A čím si chladí hlavu samotná Julia, keď nepracuje? Opäť a zasa autami – Lemke tvrdí, že jej najväčšou vášňou je motoršport a automobilová fotografia. Vyslovené napokon potvrdzuje aj odpoveďou na otázku, ktoré auto z produkcie Bugatti by si sama vybrala: „Chiron Super Sport 300+ je jednoznačne moje auto snov. Má ešte viac sily a maximálnu rýchlosť, ktorá siaha ďaleko za všetko, čo tu bolo doteraz, posúva hranice fyziky. Veľmi si vážim všetkých svojich kolegov, ktorí umožnili zostrojiť niečo takéto.“

NEPREHLIADNITE: