Trend sa potvrdzuje: SUV po prvý raz najpredávanejšími jazdenkami u nás

951
Zdroj: autowp.ru

Tri mesiace od vypuknutia vojny na Ukrajine sa kríza na európskom automobilovom trhu ešte viac prehĺbila. Zmenila sa tiež štruktúra dopytu aj ponuky vozidiel. V sieti autocentier AAA Auto klesol záujem predovšetkým o dieselové automobily, ktorých sa predáva už menej ako 53 %.

Dopyt po ojazdených autách ale celkovo rastie. Prvýkrát v tridsaťročnej histórii skupiny AURES Holdings, kam sieť autocentier AAA Auto patrí, sú najpredávanejším typom vozidlá SUV.

SUV dominujú prvýkrát

„Každá kríza na trhu ovplyvní nákupné správanie sa zákazníkov. Vojna na Ukrajine s trhom značne zamávala, a to v prípade dopytu, ako aj na strane ponuky. Zdraženie palív znížilo dopyt po dieselových automobiloch, ktoré si ešte v januári kupovalo 56 % našich zákazníkov. Teraz v máji to nie je ani 53 %. Ponuka dieselových ojazdených vozidiel na slovenskom trhu naopak rastie na úkor žiadanejších benzínových,“ uviedol Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA Auto a Mototechna.

Taká je doba:

Jazdenky zdraželi aj o 20 %. Slováci milujú naftu a automaty, hovorí štatistika

Zmeny nastali aj v prípade nákupu jednotlivých typov karosérie. Vôbec prvýkrát v tridsaťročnej histórii AAA Auto je najpredávanejším typom SUV, ktorých sa v máji v sieti autocentier AAA Auto predalo už 28 %. „Už so začiatkom pandémie koronavírusu začal rásť dopyt po vozidlách s väčším batožinovým priestorom. Preto tiež variant kombi prvý krát zosadil z prvej priečky obľúbenosti dlhodobo dominujúce hatchbacky už v roku 2020. Tento rok v apríli sa prvý krát v Áčkách stali najpredávanejšími modely SUV, ktoré zákazníci vnímajú ako všestrannejšie než podobne priestranné vozidlá kombi,“ doplnil Petr Vaněček.

Až 42 % vozidiel s automatom

Zásadnou zmenou prešiel aj predaj automobilov podľa typu prevodovky. Aj napriek tomu, že záujem o automatickú prevodovku od začiatku pandémie kontinuálne rastie, s nástupom vojny na Ukrajine sa dopyt zvýšil ešte viac. Tento rok v máji AAA Auto predalo takmer 42 % áut s automatom, pričom v januári ich bolo len 38,5 %. V roku 2016 to bolo dokonca len 26 %. Naopak, napríklad predaje automobilov s náhonom na všetky štyri kolesá stagnujú. V máji sa týchto áut predalo 20 %, v januári to bolo 21 %. „Zákazníci čím ďalej tým viac preferujú nielen priestrannosť vozidla, ale tiež pohodlie, praktickosť a taktiež zohľadňujú prevádzkové náklady,“ uzatvoril Petr Vaněček