Toyota Yaris prichádza s novým vzhľadom, technikou a airbagom!

1944
Toyota Yaris AUTOGRÁTIS
Zdroj: Toyota

Padajú informačné embargá, niečo si prajte! Autosalón v Tokiu bude miestom premiéry aj pre novú Toyotu Yaris. Prichádza na novej platforme, vďaka ktorej je nižšia, kratšia a širšia, úspornejšia, v každom smere žiadúcejšia a najbezpečnejšia v triede.

Yaris je pre japonskú automobilku veľmi dôležitý model, a to nielen v krajinách Európy. A keďže má Toyota v poslednej dobe celkom obdivuhodnú kuráž, nebáli sa ho napchať novinkami až po strechu.

Toyota Yaris AUTOGRÁTIS
Nový Yaris dostal agresívnejší výraz, svetlomety s LED technológiou a veľmi pekné proporcie.
Zdroj: Toyota

Nová doba

Začnime napríklad od podlahy: nový Yaris je naozaj skutočne úplne nový. Ako prvé kompaktné auto prichádza na platforme GA-B postavenej na modulárnej architektúre Toyota TNGA (Toyota New Global Architecture). To znamená hneď niekoľko vecí.

Toyota Yaris AUTOGRÁTIS
Výrazné blatníky podtrhujú dynamické ambície Yarisu. Dvojfarebné prevedenie sa ponáša na Corollu.
Zdroj: Toyota

Napríklad úplne nový image, ktorý sa odvíja aj od zásadne pozmenených proporcií Yarisu. Jeho nová generácia je o 5 mm kratšia a o 40 mm nižšia, do šírky však narástla o nemalých 50 milimetrov. O rovnakú hodnotu sa zväčšil aj rázvor. Napriek celkovému zmenšeniu vonkajších rozmerov by tak mal zostať priestor pre posádku minimálne rovnaký – nielen vďaka zväčšenému rázvoru, ale aj kvôli posunutiu polohy sedadiel, ktoré išli o adekvátnu mieru nižšie.

Toyota Yaris AUTOGRÁTIS
Toyota si v poslednej generácii áut dáva obzvlášť záležať na detailoch. Vidno to aj na novom Yarise.

Na takejto platforme už konštruktéri nemali problém postaviť podobne žiaduce auto, akým je napríklad nová Corolla. Väčšou sestrou sa Yaris nechal inšpirovať napríklad v prednej časti s veľkou maskou chladiča a agresívnym výrazom. Vizuálne zaujímavé sú aj vystúpené blatníky, ktoré plynulo prechádzajú do ostrejšie skosenej zadnej časti. Nový Yaris je celkovo agresívnejší a sebavedomejší.

Toyota Yaris AUTOGRÁTIS
Vďaka novej platforme Toyota TNGA môže byť nový Yaris nižší, širší a kratší.

A nielen to. Prinesie aj vylepšený balíček bezpečnostných opatrení – nebude chýbať adaptívny tempomat a systém sledovania jazdného pruhu. V Yarise však nájdeme aj úplnú novinku: stredový airbag, ktorý pomôže pri bočných nárazoch. Toyta tvrdí, že pôjde o najbezpečnejšie auto v svojej triede.

Toyota Yaris AUTOGRÁTIS
Trochu Aygo, trochu Corolla. Vždy však na prvý pohľad Toyota!
Zdroj: Toyota

Útočí na emócie

Toyota si asi povedala, že na rozum pôsobí už dosť dobre a dosť dlho. Zaútočila teda na zmysly šoféra: vnútri nájdeme nový interiér z nových materiálov, ktoré by mali byť na dotyk príjemnejšie a hodnotnejšie. Interiér zároveň vyzdvihuje aj technický pokrok – na želanie môže byť vybavený veľkou bezdrôtovou nabíjačkou aj na smartfóny poslednej generácie, centrálnou obrazovkou Toyota Touch a TFT displejom na združenom prístroji.

Toyota Yaris AUTOGRÁTIS
Úplne nový je interiér Yarisu, ktorý dostal inú koncepciu, veľký displej a unikátny stredový airbag.

Toyota volá novú koncepciu interiéru “oči na ceste, ruky na volante” a vyzerá to, že túto frázu myslia naozaj vážne. Svedčí o tom nielen príplatkový, 10-palcový Head-Up displej, ale napríklad aj nová ponuka motorov, ktorá zabezpečí, že ten volant budete chcieť držať čo najčastejšie. Nová motorizácia vychádza z modulárneho systému, aký poznáme z Corolly alebo RAV4, tentoraz tu však máme 1,5-litrový hybridný trojvalec.

Toyota TNGA AUTOGRÁTIS
Platforma TNGA v celej svojej modulárnej kráse.

Oba väčšie motory máme radi pre bezprostredné reakcie na plynový pedál a príjemné prevádzkové náklady. Sme teda zvedaví, ako sa relatívne veľká trojvalcová jednotka bude správať v malom Yarise. Toyota tiež sľubuje oveľa lepšie vyváženie vozidla, nový Yaris má aj nižšie položené ťažisko a oveľa tuhšiu karosériu.

Toyota TNGA AUTOGRÁTIS
Z použitia platformy TNGA profitujú najmä jazdné vlastnosti Yarisu.

Najúčinnejší v triede

Na svoj nový motor sú však Japonci obzvlášť hrdí: nový systém nazývajú 1,5 Hybrid Dynamic Force. Poskytuje o 15 % vyšší kombinovaný výkon a 20 % pokles spotreby paliva. Toyota deklaruje, že ide o hybridný systém 4. generácie a jedným dychom dodáva, že prepacovaná je nielen elektronická časť systému, ale aj spaľovací motor, ktorý dosahuje tepelnú účinnosť až 40 %. Presne tak: viac, ako niektoré nafťáky!

Toyota TNGA AUTOGRÁTIS
Pozeráte sa na nový hybridný systém, ktorý je o poznanie kompaktnejší ako jeho predchodca.

Nová je aj náprava, na ktorej je celý hybridný systém postavený. Nechýba ani o 27 % ľahší lítium-iontový akumulátor, ktorý nahradí súčasné nikel-metal-hydridové články. Ako sme už pred chvíľou písali, dostatok lítia by pre japonskú automobilku momentálne nemal byť problém. Ak by aj náhodou bol, okrem novej hybridnej jednotky zostane v ponuke aj 1,0-litrový zážihový trojvalec.