Vodíkové čerpacie stanice prídu tento rok, no zatiaľ na Slovensku nie je ani jedna.
Zlé jazyky o Slovensku hovoria, že je 40 rokov pozadu. Nevedno, či kvôli socializmu, Mečiarovi, Dzurindovi, Ficovi alebo radičovej vláde. My s týmto nepekným vtipom rozhodne nesúhlasíme. Napriek tomu musíme priznať, že sme zaspali. Toyota k nám prináša prvé vodíkové auto a my ho ešte nemáme ani kde tankovať.
Budúcnosť je teraz
Takýto slogan dala japonská automobilka svojmu vozidlu, ktoré zmení pohľad na svet. Funguje na princípe palivových článkov, ktorých úlohou je premieňať energiu uloženú vo vodíku na elektrinu. Aj vodíkové autá budú musieť mať batérie, ale budú podstatne menšie v porovnaní s klasickými elektromobilmi.
Kolesá Mirai bude poháňať elektromotor s výkonom 134 kW a krútiacim momentom 300 Nm. Takmer dvojtonový sedan sa vďaka nemu dostane z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy. Ešte sme si nezvykli na kWh/100km a už prichádza nová jednotka spotreby. Mirai dostane nádrž na 5,6 kg vodíka a spotreba je podľa tabuliek 0,86 kg/100 km. V praxi to znamená dojazd viac ako 650 kilometrov.
Toyota bude ponúkať novú Mirai vo výbave Comfort a Executive. Počiatočná cenovka úplne zodpovedá “budúcnosti,” ktorú si spolu s autom kupujete. Pod 62 990 eur sa nedostanete. Na druhej strane, aj základ ponúka celkom vysokú úroveň luxusu. Napríklad 14 reproduktorov JBL.
Nie je kde tankovať
Ak si zaobstaráte Toyotu Mirai, asi ostanete sklamaní. Mapa komerčných vodíkových čerpacích staníc na Slovensku vyzerá ako peňaženka pred výplatou. Úplne prázdna. Najbližšia komerčná čerpacia stanica na vodík je vo Viedni, ale aj samotné Rakúsko ich má zatiaľ iba 5. Česko momentálne buduje jednu stanicu v Prahe a jednu v Brne. Zvyšní susedia sú na tom rovnako ako my.
Dobrou správou by mohol byť plán agentúry SIEA, ktorá v spolupráci s vládou vypracovala plán na výstavbu štyroch až ôsmich vodíkových čerpacích staníc naprieč Slovenskom. Už v tomto roku by sme mali uvidieť minimálne prvé dve. Financie na vybudovanie týchto staníc budú pochádzať z eurofondov.