Toyota Land Cruiser: Multitalentovaný čávo (1. diel)

803
Toyota Land Cruiser 70 AUTOGRÁTIS

Nie Corolla, ale Land Cruiser je najdlhšie vyrábané vozidlo značky Toyota. A to nie je všetko. Pred nejakou chvíľou tento rad macho vozidiel pre vyslovene každý účel oslávil až 10 miliónov predaných kusov. A to znie ako fajn dôvod na rekapituláciu jeho existencie, nie?

Počiatky „lendkrujzra“ siahajú až do roku 1951, keď Toyota vyvinula pre japonskú políciu ľahké terénne auto Jeep BJ. Za takmer 70 rokov od prvého modelu sa Land Cruiser rozrástol na rodinu modelov, ktoré tvorili tri základné línie – Heavy Duty, Light Duty a Station Wagon. Mnohé z nich sa stali terénnymi legendami či cenným kúskom v kolekcii zberateľov.

Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

Má povesť vozidla, ktoré v kritickej chvíli nesklame. Aj v tých najťažších podmienkach dokazuje terénna Toyota svoju bezkonkurenčnú odolnosť, spoľahlivosť a terénne schopnosti. Land Cruiser už veľa rokov dominuje v automobilovej triede T2 na Rely Dakar. Do cieľa najťažšej rely sveta suverénne dorazia terénne vozidlá Toyoty a umiestňujú sa na stupňoch víťazov.

Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

Ťažkí frajeri – Línia Heavy Duty

Land Cruiser bol vytvorený pre uniformované zložky, preto jeho prvé generácie patria do tzv. línie Heavy Duty. Boli to služobné vozidlá určené na náročnú prácu v ťažkých podmienkach.

Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

Toyotu Jeep BJ vytvorila automobilka pre japonskú políciu v roku 1951. Krátko po vojne nemali Japonci podmienky na výrobu áut, preto si Toyota pomohla súčasťami z vlastných nákladných vozidiel. Podvozok bol z dodávky modelu SB, ktorý upravili pridaním pohonu všetkých štyroch kolies. Benzínový motor typu B mal objem 3,4 l.

Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

Hoci sa polícia napokon rozhodla pre Jeep, ktorý v licencii vyrábala spoločnosť Mitsubishi, Toyota aj naďalej pokračovala vo vývoji svojho modelu a v roku 1953 ho uviedla na trh. V roku 1954 si americký Willys-Overland zaregistroval názov Jeep a Toyota začala svoje terénne vozidlo predávať ako Land Cruiser.

Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

Popularita Land Cruisera v Japonsku a rastúci záujem o model v zahraničí pre Toyotu samozrejme znamenal, že bola škoda nevyrobiť druhú generáciu. Land Cruiser 20 predstavila v novembri 1955 s civilnou karosériou. Na začiatku mala dva podvozky – s rázvorom 2 285 mm a 2 430 mm, a v roku 1959 pribudol podvozok s rázvorom až 2 650 mm. K šesťvalcovému motoru B pribudol aj 2,9-litrový typ F. Karosárske verzie zahŕňali soft-top, pick-up, dvoj- a štvordverový van, alebo napríklad hasičské auto. Veľká časť produkcie druhej generácie Land Cruisera zabodovala na zahraničných trhoch, napríklad v Južnej Amerike.

Štyridsiatka na krku

Nie, nie je to o veku, ale o označení. Tretia generácia Land Cruisera, model 40 (logicky… či?), vstúpila na trh v auguste 1960 a vydržala až do roku 1984. Auto získalo uznanie ako extrémne odolný kamoš do terénu a preslávil Land Cruiser na celom svete.

Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

Nový model bol postavený na tých istých rámoch s tromi variantmi rázvoru ako predchádzajúca generácia. V roku 1963 však pribudol ešte jeden, najdlhší rám s rázvorom 2 950 mm ako základ pre pick-up a nákladné vozidlá. Land Cruiser 40 zdedil po svojom predchodcovi aj typy karosérií, ale už v roku 1967 bol štvordverový van nahradený modelom kombi FJ55.

Toyota Land Cruiser AUTOGRÁTIS

Ako správne tušíte, práve toto bol počiatok novej línie Station Wagon, dnes reprezentovanej Cruiserom 200 s osemvalcom do V. K benzínovému motoru F pribudol v roku 1973 ešte šesťvalcový diesel 3,6 l (typ H) a o rok neskôr nový dieselový motor označený taktiež ako B, ale ten zasa pre zmenu nemal nič spoločné s benzínovým motorom z prvej Toyoty Jeep BJ.

Vo svete zostalo ešte veľa Land Cruiserov 40, ktoré sa dodnes využívajú na ťažkú prácu v odľahlých končinách sveta a priznajme si – prevažne tam, kde ich karosérie neničí vlhký vzduch. Na opačnej strane zemegule sa zasa zreštaurované exempláre predávajú na aukciách zberateľov za veľké sumy.

Osemdesiatky, bejby: Land Cruiser 70

Ako sme sa naučili, označovanie Land Cruiserov sa neviazalo ani na poradie generácií, a dokonca ani na desaťročie uvedenia na trh. V roku 1984 totiž nahradil obľúbenú štyridsiatku nový pracujúci čávo – model 70. V tom čase si štvorkolky získavali popularitu ako osobné autá, ale záujem o ich pracovné využitie určite neustupoval. Land Cruiser dostal moderný vzhľad, o niečo príjemnejší podvozok a s tým súvisiace jazdné vlastnosti.

Toyota Land Cruiser 70 AUTOGRÁTIS

Sedemdesiatka sa vyrába dodnes, preto nie je prekvapujúce, že sa za 35 rokov dočkala niekoľkých generácií a nespočetných verzií, vrátane podvozkov s piatimi dĺžkami rázvorov od 2 310 mm po 3 180 mm využívaných v pick-upoch. Tento model sa stal východiskom pre novú líniu Light Duty určenú pre ľudí využívajúcich terénne Toyoty na výlety. To asi preto, aby boli spokojní už naozaj všetci. Prvé exempláre J70 Light Duty vznikli už v roku 1985. Súčasným pokračovateľom tejto línie je model 150, ktorý je k dispozícii aj pre európsky trh.

Toyota Land Cruiser 70 AUTOGRÁTIS

Keby ste chceli vedieť, ako veľmi frajerský bol Land Cruiser tejto generácie, v Japonsku sa jeho predaj skončil až v roku 2004. Zvyšok sveta sa však s týmto nezvyčajne odolným autom nemienil rozlúčiť, preto Toyota nielen pokračovala v jeho predaji za hranicami, ale v roku 2007 uviedla na trh aj nový model s úplne novým dizajnom prednej časti, s integrovanými blatníkmi a novou vé-osmičkou. Pribudol štvordverový polodlhý model 76 a zanikla dvojdverová 73 so stredným rázvorom. V auguste 2012 sa v ponuke objavil po prvýkrát pick-up Land Cruiser s dvojitou kabínou.

Toyota Land Cruiser 70 AUTOGRÁTIS

V roku 2015 spustila Toyota výrobu aktualizovaného modelu Land Cruiser 70 v závode Salvador Caetano v Portugalsku. Automobily vyvážajú do Afriky, najmä do Maroka. Portugalské Land Cruisery poháňa motor s výkonom 231 koní a päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Toyota Land Cruiser 70 AUTOGRÁTIS
Hovorí sa, že tento volant chcel byť tiež hranatý, len mu to v Toyote nedovolili

Medzitým sa však v Toyote ukuchtilo veľa nového. O tom si ale povieme až v druhej časti!