Dopyt po lítiu rastie a Toyota nenecháva nič na náhode. Už od júna pracuje najväčšia japonská automobilka na výstavbe závodu pre výrobu automobilových batérií. Stane sa tak prvou automobilkou, ktorá má výrobu batérií pod vlastnou réžiou.
To je síce pekné, ale prečo práve lítium? Tento kov je nosným prvkom väčšiny moderných batérií a nie len tých pre elektromobily.
V tých by sme našli články s označením Li-Ion, istá mutácia technológie s označením Li-Pol je zasa najlepším spôsobom, ako uchovať šťavu vo vašom smartfóne či inej ľahkej príručnej elektronike. Hádate správne, lítium zastáva v označení batérie vždy prvé dve písmená.
Okrem toho sa používa v zdravotníctve, čo nás elegantne dostáva aj k tomu, že má – ako jeden z mála chemických prvkov – aj vlastnú skladbu!
Vlastné zásoby lítia
Krok Toyoty sa vlastne dal celkom očakávať. Dnes je jasné, že sa celý automobilový svet nakláňa smerom k elektrifikácii, pričom dobrým zvykom automobiliek bolo doteraz zvoliť externého dodávateľa batérií. Toyota v tomto smere dlhodobo spolupracuje s ťažobnou spoločnosťou Orocobre a zjavne si dobre spočítali, že v budúcnosti sa im oplatí mať celý proces výroby batérií viac pod palcom. Preto nedávno navýšili podiel v spoločnosti o 15 percent, čím do nej investovali 282 miliónov dolárov.
Dieťaťom tejto investície je nová továreň v Nahara, kde sa od roku 2021 začne produkcia vlastných článkov. Surovina, čiže uhličitan lítny sa do japonského závodu dováža z Argentíny a v Narahe ďalej prebieha výroba hydroxidu lítneho. Práve ten je kľúčovým prvkom batérie. Spoločnosť predpokladá, že závod ročne spracuje 9500 ton suroviny, čo predstavuje asi 10 000 ton hydroxidu lítneho.
Veľa čísiel a ambícií, ktoré však napokon znamenajú jediné: Toyota chce priniesť elektromobily masám, a to za čo najmenší peniaz. Držíme palce.
Zdroj: Toyota