TEST: Volkswagen Touareg – vo vlastnom svete

2926
" "

Volkswagen v doslovnom preklade do slovenčiny znamená „ľudové vozidlo“. Automobilka s písmenami „VW“ v logu sa teda nie len svojím portfóliom modelov, ale dokonca aj samotným názvom profiluje ako výrobca vozidiel pre masy. Napriek tomu to už dnes tak nie je. Zatiaľ čo „Chrobák“ bol tým „autom pre masy“, ktoré malo po vojne zmobilizovať nemecký národ, dnes je z tohto modelu štýlová záležitosť, ktorá samozrejme nie je lacná. Úlohu dostupných áut zastávajú modely up! a Polo. Golf je najklasickejšou klasikou nižšej strednej triedy a tých náročnejších uspokojí Passat, ktorý, podobne ako Golf, má za sebou už vyše 40-ročnú tradíciu. S rozmachom koncernu Volkswagen a nákupom iných automobiliek sa však Volkswagen dostal k technológiám, ktoré by bola škoda nevyužiť. Na podvozkovej platforme Bentley Continental stojí Volkswagen Phaeton. Táto vyše päťmetrová luxusná limuzína sa dá len ťažko považovať za ľudové vozidlo. Podobne je to aj s modelom Touareg, ktorý využíva techniku Audi Q7 a Porsche Cayenne.

Ako v bavlnke
Vnútorný priestor Volkswagenu Touareg je porovnateľný s Passatom Variant. Samozrejme, Touareg je citeľne širší, no veľkosť batožinového priestoru je podobná s kombi verziou Passatu (vďaka posuvným zadným sedadlám dokonca dýcha na krk Touranu) a aj na zadných sedadlách je priestoru viac než dosť. To, čo ma ale na palube Touaregu fascinuje, je maximálne ticho. Kdesi v diaľke počujete šepot mimoriadne kultivovaného naftového šesťvalca, no inak nič. Prakticky nulové rušivé elementy. V tom aute je také ticho, že tam pokojne môžete chodiť relaxovať. Nami testované auto malo síce iba štandardný podvozok s oceľovými pružinami, no aj ten je mimoriadne komfortný. Nerušia vás teda ani nerovnosti na vozovke. Čo viac si priať? Naozaj som sa necítil ako za volantom Volkswagenu, ale za volantom nejakého naozaj výnimočného auta. Vyhrievaným volantom, podotýkam. Toto veľké SUV nedávno prešlo menšou modernizáciou, v rámci ktorej dostalo vyhrievaný volant a biele podsvietenie interiéru. Zvonku ho spoznáte podľa nových nárazníkov s horizontálnou chrómovanou lištou po obvode celého auta, ale najmä podľa nových xenónových svetiel, ktoré sú súčasťou štandardnej výbavy.

Šesťvalec, nič menej
V dobe zúriaceho „downsizingu“, kedy už aj pod kapotou BMW X5 alebo v Mercedese triedy M nájdete štvorvalec, je základnou motorizáciou pre Touareg trojlitrový šesťvalec TDI. K dispozícii je v dvoch verziách. Tá slabšia má 150 kW (204 k), my sme testovali silnejšiu, ktorá je vyladená na 193 kW (262 k). Napriek pohotovostnej hmotnosti atakujúcej 2 200 kg, je Touareg s týmto motorom veľmi živé auto. Veď na stovke je za 7,3 sekundy. To všetko aj vďaka perfektnej osemstupňovej automatickej prevodovke, ktorá radí takmer tak rýchlo, ako dvojspojkové prevodovky. Naozaj jej nemám čo vyčítať. Minulý mesiac, sme si nový Touareg vyskúšali v ťažkom teréne, teraz sme ho v rámci redakčného testu preverili na cestách. V uliciach Bratislavy ubúdala nafta z nádrže tempom zhruba 9,5 l/100 km. Na diaľnici, kedy vďaka osemstupňovej prevodovke motor pracuje pri pohodových 2 000 ot./min., nám palubný počítač ukázal rovných 8 l/100 km. Paradoxne sme však jazdili s rovnakou spotrebou aj po okresných cestách. Je však vysoko pravdepodobné, že spotreba paliva po zábehu klesne. Keď sme si totiž auto preberali na test, nemalo najazdených ani 200 km.

Resumé
Nemám rád SUV-čka, ale tomuto autu ťažko niečo vyčítať. Je dokonalo komfortné a hlavne všestranné. Počas fotenia sme trochu poblúdili a dostali sme sa na rozkopanú ulicu, kadiaľ jazdili iba bagre a rýpadlá. Žiadne cúvanie sa ale nekonalo. Pre Touareg predsa nie je rozkopaná cesta žiadna výzva. S Phaetonom by sme asi neprešli, to je pravda. Jediné, čo mi trochu vadilo, bol pomaly reagujúci multimediálny systém. Inak je to auto, na ktoré môže byť Volkswagen (a zároveň továreň v Devínskej Novej Vsi, kde sa vyrába) právom hrdý.

Základná cena modelu – Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 150 kW Mountain: 41 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 193 kW: 50 360 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 1 697 €

 

Motor
 
Typ motora:
vidlicový, vznetový
Valce/ventily:
6/24
Zdvihový objem [cm3]:
2967
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
193 (262)/3800-4400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
580 /1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
7,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
7,7/6,0/6,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
580-697/1642
Objem nádrže [l]:
100
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
2185
Rozmer pneumatík:
235/65 R17
Dĺžka [mm]:
4801
Šírka [mm]:
1940
Výška [mm]:
1732
Rázvor [mm]:
2893

Volkswagen nevyrába prémiové vozidlá. Napriek tomu u niektorých ľudí prevláda názor, že Volkswagen je „niečo viac“. Niet sa však čomu čudovať, keď v portfóliu tejto automobilky figurujú modely ako napríklad Touareg.