TEST: Volkswagen Polo | Stávka na istotu

2032

Keď v roku 2010 Volkswagen predstavil aktuálnu generáciu modelu Polo, od európskych motoristických novinárov si vyslúžil cenu Auto roka. Po štyroch rokoch nastal čas upevniť si vedúcu pozíciu vo svojej triede.

Toto je trochu netradičný test. Jedno Polo z roku 2011 totiž máme doma. Myslím, že tým som povedal všetko už hneď na začiatku. Volkswagen Polo je podľa môjho názoru to najlepšie, čo si v danej triede môžete kúpiť. V rámci modernizácie sa ale zmenilo veľa vecí, ktoré možno nie sú na prvý pohľad badateľné. Spoločne s inovovaným Polom, ktoré sme mali na test, sme teda nafotili aj to pôvodné, ktoré máme doma.    

Drobné retuše

Pozornému oku neunikne, že modernizované Polo dostalo nové nárazníky. Ten predný má päť horizontálnych línií, pričom najvrchnejšia linka je chrómovaná a po krajoch zahnutá dole pod hmlovky. Aj tie majú iný tvar. V zadnom nárazníku pribudli odrazky a rozšíril sa výrez na poznávaciu značku. Tvar svetlometov sa nemenil, ale ako predné, tak aj zadné svetlá majú novú grafiku. Zatiaľ čo na predošlom modeli nájdete vo svetlách aj oblúky, grafika svetiel nového modelu je hranatejšia. Trochu inak je tvarovaná aj maska chladiča, ale viac zmien sme nepostrehli.

Novinky v interiéri

Vo vnútri sa toho zmenilo ešte viac. Nový je napríklad volant, ktorý je spodnej časti mierne sploštený. Iná je aj radiaca páka, či páčky pod volantom, ktorými sa ovládajú stierače a smerovky. Zmenil sa aj prístrojový panel. Ponovom sú budíky zapustené v šikmo zrezaných tubusoch, pričom aj ich grafika je mierne pozmenená. Nový je aj displej palubného počítača medzi nimi. Azda najväčšou zmenou je ale nová generácia multimediálneho systému. Má 5-palcový dotykový displej (v základnej výbave monochromatický) a svojimi funkciami pripomína ten z Golfu.

Nová technika

Najväčšie zmeny sa odohrali pod kapotou. Volkswagen kompletne vymenil ponuku motorov pre Polo. Motor 1.2 TSI, ktorý je v našom aj v testovanom aute, síce ostal, ale ide o jeho druhú generáciu. Má štvorventilovú techniku a rozvodový remeň namiesto reťaze. Neviem prečo sa Volkswagen rozhodol pre takéto riešenie, keďže rozvodová reťaz je prakticky bezúdržbová. Zrejme sa bál, že kvôli reťazi sa týmto agregátom pošramotí povesť. Vraj s ňou boli nejaké problémy. Nás sa to síce netýkalo, ale v značkovom servise nám v rámci prvej pravidelnej prehliadky zadarmo vymenili aj rozvodovú reťaz za vylepšenú, s ktorou by už žiadne problémy nemali nastať. Auto má zatiaľ najazdených necelých 30 000 km bez akejkoľvek poruchy.
Nová generácia motorov 1.2 TSI má v prípade silnejšej verzie, ktorú máme doma, o 5 koní vyšší výkon. Konštruktérom sa teda z 1,2-litrového agregátu podarilo vydolovať slušných 81 kW (110 k). Opäť platí, že silnejšia verzia je štandardne dodávaná so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tej slabšej musí stačiť „päťkvalt“. My sme testovali slabší model vyladený na 66 kW (90 k), ale aj pri tomto agregáte som sa utvrdil v tom, že Volkswagen vie, ako na downsizing. Je to síce malý prepĺňaný motor, ale na plyn reaguje krásne. Žiadne čakanie. Brnknete na pedál a otáčky okamžite letia hore…a hneď zase naspať na voľnobeh. Znie to úplne normálne, ale dnes to bohužiaľ nie je samozrejmosť. Pri niektorých autách čakáte pol sekundy kým zareagujú na stlačenie plynu a následne sa vyše sekundy motor dostáva opäť do voľnobehu.
Jazda s motorom 1.2 TSI je teda veľmi príjemná. Napriek malému objemu zabezpečuje 90 koní tohto motora autu veľmi slušnú dynamiku. Pre Polo je to asi ideálna motorizácia. Okrem pôsobivej dynamiky sa agregát 1.2 TSI môže pochváliť aj prijateľnou spotrebou. Na našom aute je dlhodobý priemer 6,3 litra, ale to sa s ním jazdi prevažne v meste a dosť dynamicky. Nový motor má nie len vďaka štandardne montovanému systému štart/stop šancu byť úspornejší. Namerané hodnoty o tom zatiaľ nevypovedajú, ale auto sme si na test prebrali, keď malo najazdených iba 12 km. Spaľovalo teda svoju úplne prvú nádrž.
Napriek tomu je hodnota v meste 6,5 l/100 km veľmi slušná. Mimo mesta sme jazdili so spotrebou pohybujúcou sa okolo piatich litrov, pričom na diaľnici sme odmerali priemer 6,8 l/100 km. Otáčkomer ukazoval 3 000 ot./min. Motor je veľmi dobre odhlučnený, čiže v kabíne nijako nerušil, ale so šesťstupňovou prevodovkou je to predsa len lepšie…a hlavne úspornejšie. Každopádne, predpokladám, že po zábehu bude spotreba paliva minimálne o pol litra nižšia.

Resumé

Čo dodať na záver? Asi len toľko, že Volkswagen dokázal na Pole vylepšiť množstvo detailov, pričom to v podstate ani nebolo nutné. Kedykoľvek som mal doma nejaký porovnateľný model od konkurencie, nemal som pocit, že by mu už to naše Polo nestačilo. Odhliadnuc od novej techniky, asi najväčším prínosom faceliftu z užívateľského hľadiska sú nové multimediálne systémy s dotykovým displejom na stredovej konzole, ktoré osviežili interiér Pola. To naše rádio je asi jediným prvkom na celom aute, ktorý pôsobí trošku zastarane. Po troch rokoch ale viem, že sme si vybrali správne a Polo by sme si určite vybrali aj dnes.
Obzvlášť akčný model Fresh, ktorý sme testovali, vyzerá byť zaujímavou ponukou. Prakticky jediné, čo mi chýbalo, bolo ovládanie rádia na volante (príplatok 91 €). Inak sú v cene aj také prvky, ako napríklad 16-palcové disky kolies, športové sedadlá z verzie Highline, hliníkové pedále, elektrické ovládanie všetkých okien, rádio s farebným displejom, parkovacie senzory vzadu aj vpredu, tempomat, ale hlavne záruka predĺžená na 5 rokov.
Základná cena modelu – Volkswagen Polo 1.0 BlueMotion (60 k) Trendline Slovakia: 9 750 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Polo 1.2 TSI BlueMotion (90 k) Fresh: 13 130 €
Záruka: 5 rokov / 100 000 km (za príplatok 150 000 km)
Registračná daň: 0 €
Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1197
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
66 (90)/4800
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
160 /1400-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,0/4,0/4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
280/952
Objem nádrže [l]:
45
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1107
Rozmer pneumatík:
215/45 R16
Dĺžka [mm]:
3972
Šírka [mm]:
1682
Výška [mm]:
1453
Rázvor [mm]:
2470