Je to až fascinujúce, koľko rôznych ér sme ako ľudstvo zažili za posledné roky. Najprv sme si nevedeli predstaviť život bez kaziet, potom bez cédečiek, až obe zmiatli zo stola streamovacie služby. A rovnako sú na tom aj autá. Bežné modely idú bokom na úkor SUV a ponuka elektromobilov je stále širšia. O Volkswagene ID.7 sa ľudovo hovorí, že je čiastočne náhradou ikonického Passatu. Ale je to skutočne tak?
Aj keď aktuálne najväčší elektrický Volkswagen prirovnávajú k Passatu, úplne ako Passat nie je. ID.7-ička je o približne 19 centimetrov dlhšia ako Passat Variant, ktorý sme testovali, a o takmer 4,5 cm dlhšia ako najnovší Passat B9, ktorý je predstavený len pár týždňov. A keď sa pozriete na rázvor, tam je rozdiel oproti známej B8 až 18,3 cm a oproti čerstvo predstavenej B9 stále obrovských 13 cm. Samozrejme, všetko v prospech elektra.
Predná maska jasne patrí do rodiny ID aj so svojimi oblejšími tvarmi. No napriek tomu na nej nájdete aj ostré hrany. Napríklad na spodnej časti nárazníku. Chválime tiež matrixové riešenie svetiel. Pri pohľade zboku 20-palcové disky s rozdielnymi rozmermi na každej náprave jasne značia, že s týmto autom sa nemusíte po cestách len tak flákať. Ďalej krátke previsy s rozmernou kabínou a vzadu masívny čierny segment svetiel, výrazný nárazník a žiaden stierač.
Hi-Tech, no celkom útulne
Samotná kabína pôsobí absolútne high tech, no zároveň to nepreháňa s technologickým chladom. Budete sa tu cítiť útulne. Samozrejme, v strede nájdete neprehliadnuteľný 15-palcový displej, ktorým ovládate úplne všetko. No vďaka tlačidlám rýchlej voľby na spodku vám to vôbec nebude prekážať.
K tomu 13-reproduktorový prémiový systém Harman Kardon, head-up displej s rozšírenou realitou, vyhrievané, odvetrávané a masážne predné sedačky s možnosťou sušenia a rozdielneho nastavenia sedáka a operadla, vyhrievané zadné sedačky, vyhrievaný volant… Je tu toho naozaj dosť. Ale za masáž, ktorej intenzita azda nemá obdobu, si ID.7 zaslúži obzvlášť pochváliť.
Komentovať praktickú stránku pri elektrickom sedane je prinajmenšom pozoruhodné. No aj tak treba vyzdvihnúť, že ID.7 čerpá z obrovského rázvoru. A tak je miesta vzadu dosť aj pre vyšších cestujúcich. Ak by sme sa mali vrátiť k porovnaniu s Passatom, nie je ho tu oveľa viac, ale sedenie je komfortnejšie. V tomto ohľade by sme hľadali podobnosť skôr s Arteonom. No a v prípade kufra ponúkne ID.7 slušných 532 litrov, ktoré sa po sklopení sedačiek rozrastú na 1586. A ak chcete praktickosti ešte viac, pripojte si príves na ťažné zariadenie a z elektrickej limuzíny máte praktického pracanta.
Najnovší elektromotor
ID.7-ička ponúkne zatiaľ len pohon zadných kolies s elektromotorom novej generácie. Čiže 286 koní, 545 Nm a zrýchlenie na stovku za 6,5 sekundy. Maximálna rýchlosť predstavuje 180 km/h a to je viac, ako dosahujú mnohí elektrickí súrodenci v rámci značky, ale i mimo nej. Z hľadiska komfortu tu nájdete asi úplne všetko, čo si viete predstaviť. Vrátane adaptívneho podvozku DCC a akustických bezpečnostných okien. Tie sú ale iba vpredu. Vzadu sa však aj napriek ich absencii veziete bez akýchkoľvek rušivých prvkov. A to aj vďaka výborne prepracovanej aerodynamike. Koeficient odporu vzduchu je 0,23, čo je najmenej v značke.
Jednoducho ID.7 je najaerodynamickejší sériový Volkswagen všetkých dôb. Zároveň ale váži takmer 2,2 tony a ak sa rozhodnete jazdiť svižne, v zákrutách ich budete cítiť. Mimochodom, na prednej náprave máme kotúčové brzdy a na zadnej bubnové. V tom zostáva so zvyškom rodiny ID za jedno. Čo ešte stojí za zmienku, je priemer otáčania. ID.7 sa otočí na 10,9 metroch, a to aj bez natáčacej zadnej nápravy. No a posledný aspekt – filtrácia nerovností. Tá je na vysokej úrovni.
Celým svojím správaním však auto navodzuje skôr pocit obratného sedanu ako luxusnej limuzíny. A to najmä vďaka dosť presnému a progresívnemu riadeniu. A reakcia na plynový pedál? Toto veľké ťažké auto je zábavné. Nepovedali by sme že športové, ale zábavné určite áno.
Dojazdom útočí na spaľováky
Batériu v podlahe už dobre poznáte. 82 kWh brutto, 77 netto. No k nej doplnili efektívny a výkonný elektromotor či nové tepelné čerpadlo s možnosťou predohrevu, a to všetko znamená spotrebu menej ako 14,1 kWh/100 km v cykle WLTP. Volkswagen sľubuje tabuľkový dojazd na úrovni 621 kilometrov. A ak pôjdete po meste, vraj ich prejdete až 773! A tu už končí “veškerá legrace”. Lebo ID.7 je jeden z mála elektromobilov, ktorý po meste prejde viac ako mnohé spaľováky!
Ak by vám množstvo vylepšení po stránke pohonu nestačilo, prichádza ešte jedno, nemenej podstatné. Rýchlejšie nabíjanie. To štandardné funguje s výkonom 11 kW a nie je ničím výnimočné. Batériu nabijete za 8 hodín. No ultrarýchle zdvihli na 175 kW. Nie je to najviac na trhu, no napriek tomu ponúkne čas nabíjania z 5 na 80 % za 28 minút. A to znamená viac ako 450 km za jednu dlhšiu kávu.
ID.7 je aktuálne dostupná v úvodnej verzii Pro Limited. V krátkom horizonte by Volkswagen mal priniesť aj výkonnejšie verzie, ale najmä motorizáciu s väčšou batériou. Cena zatiaľ nie je známa, avšak tá posunie hranicu dojazdu na úroveň 700 km aj v kombinovaných podmienkach. No naspäť k aktuálnym cenám. ID.7 začína s uvádzacou cenou od 53 490 eur. A ak by ste chceli náš konkrétny kus, s interiérovým balíkom, technickým balíkom, lepšími diskami, tepelným čerpadlom a ťažným zariadením, pripravte si takmer 60-tisíc.
Základná cena modelu – Volkswagen ID.7 Pro Limited: 53 490 €
EuroNCAP: 5* (2023)
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | elektromotor vzadu |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 210 (286) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 545 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 6,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 532 |
Kapacita batérie [kWh]: | 77 (netto) |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 2176 |
Dĺžka [mm]: | 4961 |
Šírka [mm]: | 1862 |
Výška [mm]: | 1534 |
Rázvor [mm]: | 2971 |