TEST Volkswagen ID.5 GTX: Lebo SUV kupé sa nosí

592
Zdroj: Rasťo Bujna

Viete si predstaviť, aké náročné je pre automobilky presvedčiť ľudí, aby sa im páčili práve ich elektromobily? V dobe, kedy ešte stále elektromobilite fandia len nadšenci, vyťahuje Volkswagen všetky tromfy a vkladá ich do tohto auta.

Volkswagen ID.5 je aktuálne najväčším ponúkaným elektromobilom značky. Postavili ho na platforme MEB a špecifikácia GTX by mala byť budúcnosťou Grand Touringu. Teda komfortnej jazdy vo vysokých rýchlostiach na dlhé trasy.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Dizajn s názorom.

V dnešnej dobe sú etalónom sexy vzhľadu veľmi ostré a agresívne pôsobiace krivky. Pri modeli ID.5 však dizajnéri zvolili úplne iný prístup. Na prvý pohľad sa elektrické SUV kupé javí ako z akejsi rozprávky či počítačovej hry. Namiesto ostrých hrán nájdete na povrchu ID.5-ky skôr oblúky. Mriežka chladiča nie je štandardná. Namiesto obrovského otvoru na nasávanie vzduchu sa na prednej maske nachádza len malá mriežka v oblasti nárazníka. Nuž, elektrické autá nepotrebujú tak „dýchať“.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Najzaujímavejším prvkom prednej masky sú matrixové svetlomety IQ.LIGHT, ktoré nie sú iba funkčné, ale aj dizajnové. Pri detailnom pohľade badať malé kryštáliky zasadené do gule, z ktorej v noci vychádza svetlo. Ak niekedy zbadáte ID.5-ku naživo, určite si ich prezrite.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Po bokoch sa nachádzajú rozmerné 20-palcové disky kolies, ktoré je za príplatok možné nafúknuť až na 21 palcov. Pohľad samozrejme priťahuje skosená strecha a masívny zadný spojler. Čo je zaujímavé, na zadnom okne nenájdete stierač. Volkswagen však sľubuje, že práve vďaka spojleru je obtekanie vzduchu navrhnuté tak, že ho ani nepotrebujete. A fakt je, že nám počas testu jeho absencia neprekážala.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Zozadu dominuje prepracovaná grafika svetiel. Aj tie koncové sú LED a rozdelili ich do plôšok v rôznej hĺbke, aby vytvorili 3D efekt. Spolu s animáciou pôsobia skutočne efektným dojmom. Za spomenutie stojí aj vyššie položená línia kufra, ktorá umocňuje rozmernosť auta. A aby ID.5 GTX nepôsobila prerastene, nárazník obsahuje čierne prvky, ktoré auto zoštíhľujú.

Je väčší.

ID.5-ka narástla v porovnaní s ID.4-kou o približne jeden a pol centimetra do dĺžky a o viac ako pol centimetra do výšky. Rázvor však zostal rovnaký, a tak zmeny v rozmeroch súvisia práve s odlišnou zadnou časťou auta. Tá je, ako už viete, skosená smerom nadol ako každé SUV kupé. Inžinieri si však dali pozor, aby zmeny v krivkách auta nijakým negatívnym spôsobom neovplyvnili cestujúcich a praktickosť modelu. Ale všetko pekne poporiadku.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Po nastúpení sa pred vodičom vyníma volič smeru a celkom malý digitálny prístrojový štít, ktorý zobrazuje len tie najpotrebnejšie informácie. Ak by ste potrebovali viac údajov, nájdete ich na veľkom 12-palcovom displeji, ktorý vystupuje z palubnej dosky. Dotykové ovládače pod ním sa starajú o hlasitosť a teplotu klimatizácie. Problémom však zostáva, že nie sú podsvietené.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Sedenie vzadu poskytuje dostatok miesta na kolená. So skosenou strechou prišlo aj zníženie stropu, ktoré sa v kabíne prejaví približne centimetrovým poklesom stropu vzadu. Pri bežnom sedení tak rozdiel nepocítite. Ak však zadok posuniete až dozadu a vystriete sa, s výškou 1,9 metra už budete hlavou brúsiť strop. Veľmi príjemným doplnkom je panoramatické okno. Opticky zväčšuje priestor v aute. Nevýhodou však je, že v horúcich dňoch relatívne citeľne prepúšťa teplo.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Vonkajší nárast veľkosti sa prejavuje najmä v kufri. Ten v porovnaní s ID.4 narástol o 6 litrov na 549 litrov. Rozdiel je síce zanedbateľný, no je obdivuhodné, že konštruktéri dokázali skosiť strechu a pritom ešte zväčšiť objem batožinového priestoru.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Je rýchly. Naozaj.

Pod „kapotou“ Volkswagenu ID.5 GTX sú uložené dva elektromotory, jeden na každej náprave. Celkový výkon predstavuje 299 koní a je škoda, že inžinieri toho jedného stratili niekde v prepočte jednotiek. Inak by výkon ID.5-ky znel ešte atraktívnejšie. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h hádam atraktívnejšie znieť nemôže. Zvládne ho za 6,3 sekundy.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

ID.5 GTX je nielen rýchly, ale aj ťažký. Ako každý elektromobil. A práve s týmto neduhom sa snaží bojovať adaptívnym podvozkom. Je pravdou, že čiperné reakcie podvozku nikdy nebudú pripomínať napríklad športový benzínový Golf R. Avšak, dokážu sa s hmotnosťou popasovať tak, aby ste mali z auta presne taký zážitok, aký očakávate.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Mne osobne by sa ID.5-ka páčila viac s menšími diskami kolies, pretože na bežných slovenských cestách pôsobí dosť tvrdo i v bežnom režime. Našťastie, pre milovníkov mäkšej jazdy si môžete zvoliť aj komfortný režim. A ak by ani to nestačilo, režim Individual umožňuje ešte jemnejšie nastavenie adaptívneho podvozka. Pre rýchlu jazdu nechýba režim Sport, no ešte tuhší podvozok si nastavíte tiež v tom individuálnom.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Plánuje aj parkuje.

S týmto autom nám Volkswagen ukázal aj novú verziu operačného systému MIB. Vďaka nemu je navigácia schopná naplánovať trasu aj so zastávkami na nabíjanie. Navyše, do času príjazdu započíta aj čas strávený na nabíjačke. Ja osobne som fanúšikom aplikácie Waze, no v ID.5-ke som ju ani raz nevyužil. Práve vďaka tomuto.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

A tou najfascinujúcejšou vychytávkou je parkovací asistent. Na základe GPS si dokáže zapamätať konkrétne parkovacie miesto a aj manéver, akým ste sa doň dostali. Po zadaní pokynu na zaparkovanie tak dokáže zaparkovať úplne samo. A nielen vtedy, keď stojíte priamo pri parkovacom mieste, ale aj vtedy, keď stojíte niekoľko metrov obďaleč.

Volkswagen ID.5 GTX v sebe má toľko funkcií, že zvláda takmer všetko, aby ste vy nemuseli nič. Žiadne radenie rýchlostí, žiaden rev motora a systémy takmer na všetko. Takto Volkswagen definuje budúcnosť mobility.

Základná cena modelu – Volkswagen ID.5 Pro: 48 790 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen ID.5 GTX: 58 190 €
EuroNCAP: 5* (2021)
Záruka: 2 roky, batéria 8 rokov / 160 000 kilometrov
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:2 elektromotory
Najvyšší výkon [kW (k)]:220 (299)
Najvyšší krút. moment [Nm]:310
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:549
Kapacita batérie [kWh]:77 (netto)
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2242
Dĺžka [mm]:4599
Šírka [mm]:1852
Výška [mm]:1607
Rázvor [mm]:2771
Mrkni naše nové video: