Toľko silných slov a vyjadrení, ktoré som počul a čítal na adresu elektromobilu Volkswagen ID.3, si nepamätám pri žiadnom novom aute od začiatku mojej kariéry. Dupľom ale v tom prípade, keď má tieto silné reči samotná automobilka. Volkswagen totiž tvrdí, že model ID.3 je spirituálnym nástupcom kultových modelov Beetle alebo Golf. A to logicky vzbudzuje očakávania.
Z filozofického hľadiska je nutné povedať, že “Chrobák” a ani Golf neprišli na svet ako dokonalé autá, no už ich prvotný koncept ich predurčil k samotnému úspechu.
Volkswagen ID.3 nie je iný.
Ide o úplne novú platformu s čisto elektrickým pohonom a značka pri tvorbe tohto modelu vytiahla všetky dostupné technologické zbrane, ktoré jednoducho nesmú chýbať v modernom aute v 21. storočí. Technológie však nie sú to, čo dostalo Chrobáka a Golfa do automobilovej siene slávy.
Zmena pravidiel
ID.3 pôsobí futuristicky, hlavne v bledej či najviac v bielej farbe. Otočíte sa za ním, pretože šokuje ako objekt zo vzdialenej budúcnosti, ktorý ale zároveň pôsobí celkom povedome.
Nová elektrická platforma MEB, na ktorej stojí už aj Škoda Enyaq, SUV ID.4 a predstavia sa na nej SEAT el-born a ďalšie elektromobily koncernu Volkswagen, dovolila dizajnérovi Klausovi Zyciorovi absolútne zmeniť doterajšie dizajnérske pravidlá.
Kolesá sú v rohoch karosérie, čo pomáha priestoru v kabíne a riadeniu, predná kapota je kratučká, kabína skvele presvetlená a ID.3 je zároveň aj bezpečné auto s piatimi hviezdičkami po crashtestoch od Euro NCAP.
Vzduch a svetlo
Vďaka úctyhodnému rázvoru kolies 2 765 milimetrov, ktorý je o zhruba 2 centimetre dlhší než v prípade aktuálnej Škody Octavia Combi, je na palube pomerne veľa miesta. Nečakajte však priestor podobný interiéru Passatu. Osobne by som to však pocitovo odhadol tak, že ID.3 má v kabíne o kúsok viac miesta a z kokpitu ide väčší pocit vzdušnosti ako v prípade Golfu Variant.
Nastupovanie za volant je až netypicky priaznivé, vezmúc do úvahy, že do kabíny vstupujete cez široký prah dverí. Podlaha je však kvôli batérii umiestnenej v podvozku o malý kúsok vyššie, než by ste od auta podobného typu čakali. Ďalším prekvapením sú sedadlá, ktoré má ID.3 na pomery Volkswagenu až netypicky tuhé. Zvuk zatvárania dverí je solídny. Nejde z neho pocit, že by ste sedeli v nejakej plechovke. Interiér a panely, ktoré vás obklopujú, nie sú vyhotovené v prémiových plastoch. Ich spracovanie a lícovanie panelov je ale vynikajúce.
Na moderný elektromobil je, pochopiteľne, na palube menej fyzických tlačidiel, ktoré zhltol známy infotainment a hlasové ovládanie. K fantasticky intuitívnym funkciám však patrí klimatizácia AirCare Climatronic so skratkami pre smerovanie vzduchu či úpravy teplotného komfortu v kabíne alebo LED pás tiahnuci sa ponad palubnú dosku. Ten dokáže komunikovať s posádkou prostredníctvom svetelných signálov a farieb, čo napomáha porozumeniu navigačných pokynov alebo pri odporúčaní asistenčných systémov na pribrzdenie či zmenu jazdného pruhu.
Batožinový priestor disponuje objemom 385 litrov, čo je oproti Golfu hatchback nárast len o 5 litrov. Kufor nie je ničím extrémne zaujímavý, no má pomerne vysokú nakladaciu hranu.
Trošku iný vesmír
ID.3 je pocitovo iné ako doterajšie modely od Volkswagenu. Aerodynamický hluk či tlmenie vonkajších vplyvov je veľmi dobré a nekazia obrovský komfortný potenciál, ktorý vychádza z tichého elektrického pohonu.
Výhľad z kabíny je výborný. Všetko však závisí od toho, kde máte posunutú sedačku. Ak sedíte príliš vzadu, rozdelený A-stĺpik sa vám začne zlievať do jedného. Ak ste nižší šofér, máte trošku lepší výhľad do strán.
Auto ale celkovo veľmi dobre maskuje svoju hmotnosť. Cez spomaľovače neskáče, no len tak ich prerazí a jazdí ako po koľajniciach. Z nedávno testovaných áut mi pripomína Audi A3. Mierne sa nakláňa, no len tak, povedzme, homeopaticky, a aj keď ide o zadokolku, stabilizácia je nastavená veľmi prísne.
Pri akcelerácii nejde o žiadne desivé zviera. Z 0 na 100 km/h vám to s výkonom 150 kW/204 koní potrvá 7,3 sekundy, no pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h je ešte zaujímavejšie. Reálny dojazd počas testu v zimných teplotách klesol z tabuľkových 420 km na cirka 380 km, v závislosti od najazdeného mixu. Spotreba na diaľnici predstavovala 21 kWh/100 km, mimo mesta 13,5 a v meste niečo medzi 16 a 17 kWh/100 km.
Čím je teda ID.3 podobné Golfu alebo Chrobáku? Ani jedno z týchto áut nebolo a nie je revolučné po technickej či dizajnérskej stránke, no hlavne pri nich zavážili malé detaily, ktoré z nich spravili autá padnúce človeku dokonale do ruky. Sú akousi angličtinou svetového automobilového priemyslu. Keď niekomu poviete, že viete dobre po anglicky, nikto z vás nespadne na zadok, no týmto jazykom sa aj lámane dohovoríte prakticky na celom svete.
Chrobák, Golf a ani ID.3 nikoho na zadok neposadia, no pochopí ich každý a každému prídu absolútne logické, príjemné na používanie a dokonale odľahčujúce myseľ pri každodennom zhone. Pokiaľ ID.3 pochopí verejnosť tak, ako som ho pochopil ja, má skutočne potenciál, aby vstúpilo medzi legendy rangu modelov Beetle či stále žijúceho matadora menom Golf.
Základná cena modelu – Volkswagen ID.3 Pure Performance 45 kWh: 29 930 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen ID.3 1ST Max Performance upgrade: 47 730 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | Elektromotor |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 150(204) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 310 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,3 |
Spotreba - WLTP kombi [kWh/100km]: | 15,5 - 15,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 385 |
Kapacita batérie [kWh]: | 58 (netto) |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1558-1597 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4264 |
Šírka [mm]: | 1809 |
Výška [mm]: | 1537 |
Rázvor [mm]: | 2770 |