TEST: Volkswagen Amarok

4370

Volkswagen Amarok by ste márne hľadali na internetovej stránke Volkswagenu medzi ostatnými modelmi. Je totiž zaradený medzi úžitkové vozidlá, ktoré majú vlastný portál. Predsa len je to pick-up. Napriek tomu vyzerá veľmi honosne. Obzvlášť v nami testovanej najvyššej výbave Highline a s príplatkovými chrómovanými doplnkami. Na prvý pohľad pôsobí Amarok ako luxusné SUV, no pod elegantným obalom sa skrýva charakter poctivého pracanta.

Amarok si formu drží aj vo vnútri. Po otvorení dverí nás v testovanom aute privítal dokonca kožou čalúnený dvojfarebný interiér. Prvý dojem je tak dobrý, ako keby si človek sadal do Touaregu. Ten je však luxusnou limuzínou, ktorá dokáže jazdiť aj v teréne, Amarok je terénne auto s prekvapivo dobre vyzerajúcim interiérom.
Veľa prvkov pochádza z iných menších a jednoduchších modelov značky, no vytvárajú jeden vydarený a kvalitne pôsobiaci celok. Iste, s interiérom Touaregu to nemôžete ani len porovnávať, no na úžitkové auto je to viac než výborné. My sme však testovali auto s najvyššou výbavou. Pochopiteľne, nie každý Amarok vo vnútri vyzerá takto luxusne.
 
Všetko odvezie
Hlavnou úlohou pick-upu je previezť čo najväčšie množstvo (resp. hmotnosť) nákladu. Amarok má preto korbu prispôsobenú tak, že sa do nej zmestia euro palety aj na šírku, čo nezvláda žiaden z jeho konkurentov. Korba má totiž vnútornú šírku medzi blatníkmi 1 222 mm. Celková ložná plocha korby verzie so štvordverovou kabínou (DoubleCab) je 2,52 metra štvorcového. Ak nepotrebujete zadné sedadlá, k dispozícii je aj dvojdverová verzia SingleCab s ložnou plochou korby 3,57 metra štvorcového.
Pôsobivá je nie len ložná plocha, ale aj hmotnosť, ktorú Amarok unesie. Existujú dve verzie s rôznym odpružením zadnej nápravy, a teda s rozdielnou užitočnou hmotnosťou. Aj mäkšie listové pružiny v štandardnej verzii však dokážu zabezpečiť nosnosť 942 kg. S tvrdším pružením „Heavy Duty“ odvezie Amarok aj 1 141 kg nákladu.
Čo sa týka priestoru, ani vo vnútri to nie je zlé. Väčšina áut tohto typu je orientovaná „viac úžitkovo“,  čiže prioritou je dĺžka korby. Tá je v prípade niektorých modelov predlžovaná na úkor miesta na zadných sedadlách. Amarok je však veľkorysý aj k cestujúcim vzadu. Sedí sa tam pohodlne a miesta je dostatok v každom smere.
Dvojliter postačí
V tak veľkom a robustnom aute by sme čakali aspoň trojlitrový šesťvalec. Svet úžitkových vozidiel je však trochu iný ako svet luxusných SUV. Spotreba paliva je tu veľmi dôležitá, a tak sa Amarok musel uskromniť s motorom 2.0 TDI. Nie je však dôvod vešať hlavu. Existuje aj 180-koňová verzia tohto motora, ktorá je prepĺňaná hneď dvomi turbodúchadlami. Vďaka tomu sa môže pochváliť naozaj slušným krútiacim momentom s maximálnou hodnotou až 420 Nm. To všetko z dvojlitrového štvorvalca.
Tento motor sa dá okrem šesťstupňovej manuálnej prevodovky kombinovať aj s osemstupňovým automatom, ako to bolo aj v prípade nami testovaného auta. Vďaka ôsmim prevodom nepotrebuje Amarok redukciu. Prudké stúpania zvláda vďaka „krátkej“ jednotke aj plne naložený. Na diaľnici pritom na ôsmom prevodovom stupni motor točí pri rýchlosti 130 km/h iba 2 200 ot./min. Za daných podmienok nám palubný počítač ukázal spotrebu 9,3 l/100 km. V meste sme nemali problém zmestiť sa do 9,5 litra nafty na 100 km a mimo neho sa spotreba pohybovala okolo ôsmich litrov.
 
Nič ho nezastaví
Už keď sme si Amarok preberali, bolo nám jasné, že v teréne dokáže táto mašina riadne veci. S Amarokom sme sa nemaznali a poslali sme ho do toho najťažšieho terénu, aký bol v okolí k dispozícii. Napriek tomu, že sme mali vysoké očakávania, ostali sme ešte príjemne prekvapení. Vedeli sme, že vďaka slušnej svetlej výške a rebrinovému rámu bude Amarok v teréne excelovať, no Achillovou pätou týchto terénnych pick-upov býva dlhý rázvor, ktorý ich v teréne trochu obmedzuje. Napriek tomu sme s Amarokom prešli 90 % vecí, ktoré zvládol Jeep Wrangler. Ten stále považujeme za jedno z najlepších terénnych áut na trhu.
S Amarokom sa však jazdí príjemne aj v po cestách. Pruženie je komfortné, kabína na pomery úžitkových áut dobre odhlučnená a výkon motora je napriek jeho malému objemu a veľkým rozmerom auta dostatočný. Do značnej miery tomu pomáha aj prevodovka, ktorá vďaka ôsmim stupňom dokáže pekne pracovať s krútiacim momentom motora. Pri výraznejšom zošliapnutí plynu si bez problémov podradí aj o viac stupňov a auto s odhodlaním vyrazí vpred.
 
Resumé
Počas týždňa stráveného v spoločnosti Volkswagenu Amarok sme si všimli, že tento terénny pick-up púta pozornosť ľudí oveľa viac, ako je to u úžitkových áut bežné. Treba uznať, že dizajn sa Volkswagenu naozaj vydaril. A nie len ten. Či už by sme sa zamerali na vnútorný priestor, pohonnú sústavu, nosnosť či prepravnú kapacitu, v každom smere sa Amarok môže porovnávať so špičkou segmentu. K pútavému vzhľadu a dobrým úžitkovým vlastnostiam sa tiež pripája finančne nenáročná údržba s intervalom servisných prehliadok až do 40 000 km, čo z Amaroku robí tú správnu voľbu rozumom.
Technické údaje:
Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
1968
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
132 / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
420 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
179
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
10,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
10,1 / 7,6 / 8,5
Rozmery a hmotnosti
Nosnosť (kg):
942 – 1141
Objem nádrže (l):
80
Pohotovostná hmotnosť:
1921
Rozmer pneumatík:
245/65 R17
Dĺžka (mm):
5254
Šírka (mm):
1954
Výška (mm):
1834
Rázvor (mm):
3095

Napriek tomu, že Amarok je iba prvým počinom tejto nemeckej automobilky v danom segmente, nový pick-up od Volkswagenu ašpiruje na pozíciu najlepšieho modelu v tejto triede.

Mrkni naše nové video: