TEST Toyota Land Cruiser: Motýle v brušku

585
Zdroj: David Dejvo Schun

Ešte v roku 1941 dostala Toyota úlohu od japonskej vlády, aby vyvinula ľahké nákladné armádne vozidlo, ktoré sa dá považovať za predchodcu Land Cruisera. Jeho nová generácia vám vyvolá motýle v brušku.

Vzhľad viete posúdiť aj sami. V každom prípade ale platí, že Land Cruiser je gigantické auto. Možno ani nie dĺžkou, ale výškou a proporciami rozhodne. Na dizajne nás zaujali tri najdôležitejšie veci. Prvá, matrixové svetlá dostanete na Slovensku už v základe. Ale ak sa bojíte, že si ich v teréne hneď rozbijete, naschvál ich dali vyššie a hlbšie do karosérie. Druhá, časti karosérie sú navrhnuté tak, aby sa dali v prípade ich poškodenia čo najľahšie vymeniť. A tretia, kufor má samostatne otvárateľné okno pre lepší prístup aj v náročnom teréne.

Interiér si ide celkom konzervatívnou cestou. Viacerí recenzenti mu vyčítajú, že nenavodzuje príliš prémiový pocit. Ale nám to tak úplne nepripadá. Prémiovosť tu cítiť vďaka poctivému prepracovaniu a robustným materiálom, ktoré už na pohľad vydržia všetko.

A keďže máme dobu digitálnu, sú tu aj dva displeje. Majú 12,3 palca a oba už poznáte. Prístrojový štít má grafiku podľa overeného receptu, no zobrazuje aj offroad údaje o štvorkolke, teplotu oleja v prevodovke, náklony karosérie a množstvo ďalšieho. Multimédiá  majú klasické rozhranie a terénne špecifiká nájdete len na jednej obrazovke.

1000 litrov!

Sedenie vzadu je dostatočne rozmerné, i keď priestor na kolená nemáte ako v limuzíne. Land Cruiser je však natoľko široký, že ramená budú mať okolo seba kopu miesta. A ak by ste potrebovali previezť ešte viac ľudí, Land Cruiser ponúkne aj tretí rad sedadiel. Vyklopíte si ho elektricky. Kufor ponúkne 742 litrov po plató a ak sa ho rozhodnete dať preč, dostanete sem viac ako 1000 litrov. Dôležité ale je, že kufor je veľmi rozumne rozložený.

Pod kapotou u nás dostanete iba jednu motorizáciu. Ide o 2,8-litrový naftový radový štvorvalec, samozrejme, prepĺňaný, ktorý tomuto 2,4-tonovému kolosu poslúži výkonom 204 koní. Z toho výkonu asi nebudete ohúrení, však? A čo tak najvyšší krútiaci moment? Rovných 500 Newtonmetrov! To už je číslo, ktoré stojí za obdiv. K tomu 8-stupňová automatická prevodovka a maximálna rýchlosť tohto auta? 175 km/h.

Rebrinový rám je extrémne tuhý, ale celý podvozok je na ceste akoby trochu plavný. Pri autách tejto kategórie sa niekedy stáva, že riadenie máva vôľu, ale tu sa to nedeje. Samozrejme, nie je priame, ani auto nie je v zákrutách prikované k vozovke. Ale šoférujete tank, ktorý upravili, aby dostal ešpézetky.

Výbava Executive znamená 20-palcové kolesá, avšak gumy naokolo je dostatok. K tomu svetlá výška 21,5 cm, nájazdový uhol 32 stupňov, prejazdový 25 a odjazdový 17. Nová funkcia crawl control vám umožňuje stúpať i klesať bez použitia akéhokoľvek pedála. Jednoducho si nastavíte tempo a vyjdete prakticky po akomkoľvek teréne.

Terén od A po Z

Land Cruiser ponúkne širokú škálu terénnych asistentov a vychytávok. Skutočným základom v teréne sú uzávery diferenciálov a pre naozaj komplikované situácie aj odpojiteľné tyčky stabilizátorov. Tie vedia medzi schopnejšími autami skutočne oddeliť zrno od pliev. Avšak akokoľvek schopný Land Cruiser je, je aj strašne ťažký. Takže tú hŕbu asistentov a technológií tu mať jednoducho musíte. 

A do toho všetkého sa v ňom aj mimo bežnej cesty cítite úplne komfortne. Keď si sadnete za volant, vôbec vám tých spálených litrov ropy nebude ľúto. Niektorí si zaplatia adrenalínový let lietadlom, niektorí jazdia downhill na bicykli. Vy len tak po nespevnenej ceste jazdíte na Land Cruiseri. Toto auto je životným štýlom, partnerom na život a strojom na tvorbu zážitkov.

Cena modelu od: Toyota Land Cruiser 250 Invincible – 89 667 eur

Cena testovanej verzie od: Toyota Land Cruiser 250 Executive – 93 726 eur

Záruka: 3 roky alebo 100 tkm (možné predĺžiť za príplatok)

Objem motora [cm3]: 2 755

Počet valcov: 4

Výkon motora [kW (k) / ot.]: 151 (205) / 3 000 – 3 400

Najvyšší krút. moment [Nm / ot.]: 500 / 1 600 – 2 800

Maximálna rýchlosť [km/h]: 175

Spotreba WLTP kombi. [l/100 km]: 10,3 – 10,7

Objem batožinového priestoru [l]: 556

Objem palivovej nádrže [l]: 80

Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 925 / 1 980 / 1 935

Rázvor osí kolies [mm]: 2 850